Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ton de Jong:

“Zachtfruit is echt een hot artikel geworden”

Tholen - Als echte Betuwenaar heeft Ton de Jong zijn hele werkzame leven tussen het fruit doorgebracht. Via Frankrijk kwamen ook groenten op zijn pad. Na een loopbaan van 30 jaar bij Jover (dat later opging in The Greenery) werkte hij ruim 14 jaar bij FruitMasters waar hij de zachtfruittak opzette. Dat werd een ‘hot item’ en zorgde voor veel hectiek, vertelt Ton.

'De innovaties gingen snel'
n 1976 werd Ton aangenomen bij het handelsbedrijf Jover BV. Ton: “Ik heb een agrarische achtergrond en werd door de toenmalige eigenaar Toon Vernooij senior aangesteld als expeditie chef op het veilingterrein in Wijk bij Duurstede. Jover was toen nog een bedrijf van 4 man. Al snel kwamen zaken als klantenbinding en commercie om de hoek kijken, waardoor ik op kantoor terecht kwam.

De innovaties in die tijd gingen snel: het gebruik van pallets onder het fruit en groenten, introductie van computer etc. Veilingen fuseerden en Jover verhuisde mee naar het terrein van de veiling Utrecht en weer later naar Breda. Het bedrijf groeide hard, van 4 naar ruim 30 mensen op kantoor. Veel groei werd op eigen kracht gerealiseerd, daarbij was het samengaan met Mulder, wegens het overlijden van de toenmalige eigenaar, een enorme uitbreiding.”

Steeds internationaler
De wijze van handeldrijven veranderde die jaren sterk. De veilingen werden eerst groter en verdwenen daarna bijna geheel van het toneel. Waren in de begintijd grossiers de grote klanten van Jover, later werden dat supermarkten. Naast de handel in Nederlands product ging Jover ook im- en exporteren en bouwde relaties op in Scandinavië, Italië, Verenigde Koninkrijk, Frankrijk en later natuurlijk Rusland. Ton: “Al die internationale contacten vond ik één van de leukste aspecten van het werk. De importhandel met Frankrijk nam ik eigenlijk helemaal op me: appels, peren, steenfruit maar ook prei, groene kool en vooral veel bloemkool uit Bretagne. Daardoor werd ik wel een beetje francofiel.”

Zachtfruit hot item
Na bijna 30 jaar bij Jover stapte Ton na veel wikken en wegen over naar FruitMasters voor een nieuwe uitdaging. “Ik werd verantwoordelijk voor aardbeien, houtig kleinfruit en hard- en steenfruit. Samen met een hechte groep van medewerkers en telers verkochten we hun producten zo goed mogelijk op diverse markten. Een hectische periode want het product is erg weersafhankelijk. Toen ik bij FruitMasters begon, werd er nog niet geïmporteerd. Om supermarkten jaarrond van fruit te voorzien, heb ik dit toen opgezet en werd FruitMasters één van de grotere importeurs van zachtfruit. Het is een enorme uitbreiding geweest, mede doordat ook het consumentengebruik een enorme vlucht heeft genomen. Zachtfruit is echt een hot artikel geworden in de supermarkt.”

Veranderende handelswijze
Teelt en handel zijn nauw verweven geraakt. “Door programmatisch te werken, kun je de teelt beter stroomlijnen en afzet regelen via vaste afspraken met supermarkten. Voor FruitMasters is het een belangrijk uitgangspunt geworden om met zoveel mogelijk supermarktketens in Europa samen te werken. Door de ketens die je vormt, hebben telers meer zekerheid over hun afzet. Maar het blijft hectisch natuurlijk. Alles staat en valt met het weer. Als het koud is, verkoop je geen aardbeien, dat is nu eenmaal zo.”

Ton verwacht dat de huidige wijze van handeldrijven in de toekomst nog verder zal veranderen. “Mensen verdiepen zich steeds meer in de voedselketen en de hele coronatoestand maakt nog duidelijker dat de markt zich moet gaan veranderen. Waarom halen we kersen, appels en peren uit alle hoeken van de wereld als er hiervan ook genoeg in Nederland zijn? De fruitteelt in Nederland zit niet stil, jaarrond zijn er hele goede smakelijke appelen te verkrijgen en zelfs bramen kunnen we tegenwoordig jaarrond telen. Er zit natuurlijk wel een prijskaartje aan.”

Pensionado
Sinds februari, vlak voor het uitbreken van COVID-19 in Nederland, is Ton een ‘pensionado’ maar hij is nog niet helemaal losgekoppeld van de AGF-branche. “Ik sta open voor projecten, zeker als het met Frankrijk te maken heeft. Nu met corona ligt alles een beetje op zijn gat, dus zijn er nog geen vast omlijnde plannen. Ik kijk wel wat er op mijn pad komt. Mezelf vervelen doe ik in elk geval niet, we hebben een tuin van bijna 2 hectare en kleinkinderen om op te passen, dus er is altijd wel iets te doen”, besluit Ton.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Ton de Jong
tontrudi2014@gmail.com