Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Houdbaarheid alsmaar belangrijker in zachtfruitveredeling

Tholen -“De grootste kostenpost voor de supermarkt is uiteindelijk de derving,” zegt Ruud Venner, Product Developer bij Fresh Forward. Samen met collega Koen Merkus van Marketing werpen beide heren hun blik op de ontwikkelingen in de aardbeienmarkt en de veredeling van nieuwe rassen om in te spelen op actuele trends. 


Het Fresh Forward aardbeienras Verdi is o.a. gericht op Duitsland en Scandinavië

Schaalvergroting
Een algemene ontwikkeling in de markt die Fresh Forward ziet is de schaalvergroting die gaande is in de aardbeienteelt. Ruud verwacht dat dit een trend is zal doorzetten de komende jaren. Hierbij speelt de retail een belangrijke rol. Ruud geeft aan dat retailorganisaties steeds meer jaarrond naar kwalitatief hoogwaardige aardbeien vragen, het liefst van constante kwaliteit.

“Deze vraag wordt veelal ingevuld door de grotere bedrijven met meerdere teeltsystemen, waardoor zij in staat zijn om jaarrond kwalitatief hoogwaardige aardbeien te kunnen leveren. Retailorganisaties geven hierbij veelal de voorkeur aan een kleiner aantal leveranciers met een grotere hoeveelheid in plaats van veel leveranciers met een kleinere hoeveelheid.”

Koen geeft aan dat op het moment dat de schaal groter is, bepaalde aspecten zoals arbeidskosten relatief zwaarder wegen. “We richten ons daarom op rassen die makkelijk plukbaar zijn en op een dergelijke schaal een significante efficiëntie vergroting bieden.”

Omdat arbeid hoe dan ook qua beschikbaarheid en kosten een thema is en ook zal blijven voor de toekomst, is Fresh Forward ook bezig met het ontwikkelen van aardbeienrassen die speciaal geschikt zijn om mechanisch geoogst te worden. “Wij verwachten wel dat de plukrobot in de komende jaren wel zijn intrede zal doen,” zegt Ruud.

Onduidelijk blijft hoe snel deze ontwikkeling zal gaan. Duidelijk is wel dat hiervoor andere rassen nodig zullen zijn. “Mocht mechanisch oogsten de toekomst worden, dan moet je naar elkaar toe komen. Er moet nog veel verbeterd worden aan de robot maar ook in de veredeling kunnen we de robot tegemoet komen door bijvoorbeeld voor rassen met behoud van een goede vruchtmaat en minder vruchten per tros te zorgen,” zegt Koen. 

Teeltsystemen
Een andere trend die Koen in de markt ziet is dat waar Elsanta vroeger voor verschillende teelten breed werd toegepast, dit ras steeds vaker wordt vervangen en nu niet door één groot nieuw ras, maar door verschillende alternatieven. Ruud geeft aan dat het Elsanta-ras is uitgekristalliseerd en dat er momenteel nieuwe rassen zijn die betere eigenschappen hebben zoals bijvoorbeeld een betere presentatie, bewaarbaarheid en smaak.

De nieuwe aardbeien-rassen worden specifiek veredeld voor de verschillende teeltsystemen: volle grond, kas, (vollegronds)tunnel en teelt op buitenstelllingen al dan niet in tunnels. Daarbij is duidelijk dat niet ieder aardbeienras het in ieder teeltsysteem even goed doet. “We veredelen voor ieder teeltsysteem apart om de kans te vergroten om een geschikt ras te vinden,” zegt Ruud. 

Fresh Forward merkt op dat de vollegrondsteelt steeds verder afneemt. “Afzetorganisaties sturen door middel van prijsdifferentiatie naar meer beschermde teelten in plaats van vollegrondsteelt,” zegt Ruud. Fresh Forward heeft drie selectieprogramma’s. Eén voor de Noord-Europese rassen waarvan het ras Verdi – voornamelijk gericht op Duitsland, Oost-Europa en Scandinavië – onlangs op de markt werd gebracht.

Daarnaast is er een Mediterraans selectieprogramma dat is gericht op de winterproductie rond de Middellandse Zee, waarvan Calinda een succesvol aardbeienras is. Ook is er een doordragerprogramma waarvan het smaakras Soprano twee jaar geleden geïntroduceerd is. “Zo willen we spreiden en minder afhankelijk worden van een groot ras zoals Sonata of Elsanta,” merkt Koen op.


Fresh Forward ziet dat er minder aardbeien in de volle grond worden geteeld


Fresh Forward veredelt specifiek voor verschillende teeltsystemen waaronder de volle grond

Kwantificeren
Bij het veredelingsproces richt Fresh Forward zich de laatste jaren vooral op duurzaamheid. “Een ras moet in de basis goed zijn en niet gevoelig zijn voor schimmelziektes Phytophthora cactorum, Verticillium en meeldauw zodat we in het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen omlaag kunnen gaan.”

Natuurlijk spelen smaak en houdbaarheid ook een grote rol bij het ontwikkelen van een nieuw aardbeienras. Vooral dat laatste aspect is voor de retail erg belangrijk. “De grootste kostenpost voor de supermarkt is uiteindelijk de derving,” zegt Ruud.

Dat op dit aspect winst valt te behalen bewijst het voorbeeld dat Koen noemt. “Ons Mediterraanse ras Calinda heeft een vier tot vijf keer lager wastepercentage in de retail dan andere Mediterraanse rassen.

Aan de hand van specifieke software kan Fresh Forward de houdbaarheid van aardbeien-selecties monitoren en berekenen. “Op die manier kunnen we de vermindering van kwaliteit – bijvoorbeeld kleurverlies, vorming van Botrytis of volumeverlies - kwantificeren,” besluiten Koen en Ruud.

Dit bewerkte artikel verscheen eerder onbewerkt in editie 6, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Fresh Forward Breeding & Marketing
Ruud Venner
ruud.venner@fresh-forward.nl 
Koen Merkus
koen.merkus@fresh-forward.nl 
www.fresh-forward.nl