Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marcel Schers, Xfresh:

“Covid-19 dwingt tot heroriëntatie in de sourcing van kruiden”

Tholen - Verse kruiden zijn in veel huishoudens niet meer weg te denken en deze productgroep is duidelijk een blijver in de keuken. Maar hoe ontwikkelt de kruidenmarkt zich en wat zijn de trends op het gebied van duurzaamheid en transport? Marcel Schers van Xfresh houdt een aantal zaken tegen het licht.


Kweker Jaganath uit Kenia

Europese kruidenproductie neemt toe
“Een groot deel van onze kruiden wordt geïmporteerd uit Afrika, maar in toenemende mate komen de kruiden uit Europa. De landen Duitsland, Italië, Spanje en Portugal spelen hierin een steeds belangrijkere rol”, vertelt Marcel. “Dit is een trend die zich al enkele jaren had ingezet, maar is door de coronacrisis versneld.

Covid-19 dwingt ons na te denken over de component transportkosten in de calculatie en dat veroorzaakt verschuiving in de sourcing. De stijging van de luchtvrachttarieven vanuit Afrika, in combinatie met weersomstandigheden aldaar, maken Europese producten aantrekkelijker. Een voordeel is dat ons assortiment daardoor breder wordt en het heeft een bijkomend duurzaam voordeel: denk hierbij aan de mindere kilometers die het product heeft afgelegd.”

Desondanks zal Afrika een belangrijk aandeel blijven houden in de wereldwijde kruidensector. Marcel verwacht dat de kruidenteelt in de Noord-Afrikaanse landen als Senegal en Marokko in de komende jaren hard zal groeien.

Kleinere verpakte hoeveelheden kruiden in opmars
Eén van de trends in de kruidenmarkt is dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan de houdbaarheid van de producten. Er zijn in de laatste jaren veel hersluitbare verpakkingen op de markt gekomen om in huis de kruiden in de koelkast langer te kunnen bewaren en te gebruiken. “Ik verwacht dat deze kleinverpakkingen in toenemende mate gebruikt zullen worden nu hygiëne meer prioriteit heeft gekregen in verband met Covid-19”, aldus Schers. “Door de coronacrisis koken mensen nog meer thuis of kopen voorverpakte hoeveelheden voor gerechten waarbij combinaties van juiste kruidenmixen exact verpakt worden. Hierdoor blijven er minder ongebruikte kruiden over en dus minder afval.”

“Op het gebied van verpakkingen zal er blijvend worden geïnnoveerd. Denk hierbij aan duurzame verpakkingsmaterialen en productieprocessen. Binnen Xfresh hebben we samen met onze leveranciers de afgelopen jaren grote stappen gemaakt wat betreft verpakkingen en met name duurzame verpakkingen. Zo hebben we kleinverpakkingen die ‘ademen’ en de houdbaarheid van de kruiden verlengen. Tevens hebben we onze exportdozen onder handen genomen en deze geïnnoveerd. Zij hebben een optimaal formaat zodat ruimte in de dozen efficiënter gebruikt kan worden en is er onder meer geen tape nodig om de dozen dicht te maken”, zegt de kruidenhandelaar.

Transparante supply chain
Xfresh is onder deze naam sinds januari 2020 actief vanuit Nederland en focust zich op de Europese markt. Het bedrijf bestaat echter al vijf jaar en is begonnen als onderdeel van Xpol, een bedrijf dat actief is in de sierteelt. “Wij merkten dat verse kruiden en groenten veel overeenkomsten hebben met sierteelt, maar uiteindelijk zijn de supply chains van deze producten beter los van elkaar te beheersen. Vandaar dat de groenten- en kruidenactiviteiten los zijn gemaakt van Xpol en we alleen verder zijn gegaan.”

Xfresh streeft ernaar om verschil te blijven maken op de kruidenmarkt. “Wij hebben een transparante supply chain, onze klanten (supermarktketens en food service) weten exact van welke kweker de producten komen. Verder verpakken wij de meeste leveringen aan de bron en zijn we gewend als partners te werken binnen onze keten en niet als concurrenten. Dat alles bij elkaar opgeteld blijkt een goede mix voor de levering van verse en langer houdbare smaakvolle kruiden. De komende jaren zullen wij steeds meer biologisch geteelde kruiden ook aan ons assortiment toevoegen”, besluit Marcel.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Xfresh
Marcel Schers
marcel.schers@xfresh.eu 
www.xfresh.eu