Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tarief gemiddeld 14,9 eurocent per kilometer

Ministerraad stemt in met wetsvoorstel vrachtwagenheffing

Het kabinet heeft op voorstel van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen vrijdag ingestemd met het wetsvoorstel vrachtwagenheffing. Hiermee gaat binnen- en buitenlands vrachtwagenverkeer betalen voor het gebruik van de weg. De invoering van de heffing staat gepland voor 2023.

Hoewel het Eurovignet wordt afgeschaft en de motorrijtuigenbelasting wordt verlaagd, leidt de heffing per saldo tot een hogere belasting voor het goederenvervoer. Er is afgesproken dat de extra netto belastinginkomsten terugvloeien naar de sector ten behoeve van innovatie en verduurzaming. evofenedex voert intensief overleg met het ministerie over de invulling en besteding van deze extra middelen.

Afhankelijk van milieukenmerken
De vrachtwagenheffing gaat gelden op alle autosnelwegen en op alle wegen waarop naar verwachting uitwijk van vrachtverkeer zal plaatsvinden. Voor de vaststelling van de wegen waarvoor de heffing gaat gelden, is gebruikgemaakt van kennis van de wegbeheerders, vertegenwoordigers van de vervoerssector en de regio’s. Bij het vormgeven van de vrachtwagenheffing zijn de Europese richtlijnen als uitgangspunt genomen. Deze stellen dat de hoogte van de heffing afhankelijk is van de milieukenmerken van een vrachtwagen: hoe schoner, hoe minder er betaald hoeft te worden. Met een gemiddeld tarief van 14,9 eurocent per kilometer sluit de Nederlandse heffing aan op die in de buurlanden.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

Bron: evofenedex

 

Publicatiedatum: