Voor de Centraal-Europese teeltgebieden zijn Duitsland en Oostenrijk van oudsher de belangrijkste afzetmarkten. Zo ook voor Hongarije, waar jaarlijks tonnen pruimen, kersen en ook vruchtgroenten – zoals tomaten en paprika's – voor de Duitstalige markt geteeld worden. Met het aanscherpen van de Duitse verpakkingseisen, zijn Hongaarse exporteurs daarop nu ook extra in gaan zetten.
In de bilaterale betrekkingen tussen Hongarije en Duitsland werd vooral in de afgelopen tien jaar aanzienlijk geïnvesteerd. Als gevolg daarvan is Duitsland tegenwoordig met afstand de belangrijkste afzetmarkt voor land- en tuinbouwproducten uit Hongarije. Niet voor niets zijn er ieder jaar tijdens de Fruit Logistica talrijke Hongaarse exporteurs in hal 21 vertegenwoordigd om daar hun nieuwste producten en diensten te presenteren.
Rácz Bertalan bij de gemeenschappelijke Hongaarse stand tijdens de Fruit Logistica 2020
Milieuvriendelijke verpakkingsstrategie omzetten in realiteit
Ook dit jaar presenteerden de Hongaarse exportbedrijven zich op de gemeenschappelijke stand die door de overkoepelende organisatie landbouwmarketing was ingericht. De belangrijkste focus van de huidige Hongaarse exportbranche is de doelgerichte realisering van een duurzame verpakkingsstrategie, benadrukt Bertalan Racz, directeur van het exportbedrijf Prémium Kert en pionier inzake duurzame verpakkingen. "We exporteren onze hoofdproducten vrijwel uitsluitend naar Duitsland en leveren daarbij overwegend tomaten, evenals moderne paprikasoorten, bijvoorbeeld Sweet Palermo en rode en gele puntpaprika's. Onze paprika's bieden we sinds kort in flowpacks van 300 gram of 500 gram aan.“
Volgens de AGF-handelaar, gevestigd in het zuidoosten van Hongarije, zijn duurzame verpakkingsalternatieven vereist om ook in de toekomst te voldoen aan de continue stijgende markteisen in Duitsland. Racz: "Daarom investeren we momenteel veel in nieuwe verpakkingstechnieken en we zijn reeds in staat om tot wel 73 procent plastic afval te besparen.
Er zijn tot nu toe maar weinig bedrijven in Hongarije die het afzien van plasticgebruik daadwerkelijk ten uitvoer kunnen brengen. We zijn er echter van overtuigd dat een duurzaam verpakkingsmanagement ook voor ons als exporteurs toekomstig van doorslaggevende betekenis zal zijn."
Nieuw in het portfolio van Prémium Kert zijn snackpaprika's. "Gezien de beperkte hoeveelheden zijn we hierbij nog niet op een milieuvriendelijke verpakking overgestapt“, aldus Racz. Een toekomstige overstap staat echter wel op de planning.
Vruchtgroenten: kleinere oogst bij rode puntpaprika's
Tenslotte vertelt Rácz ook over het huidige seizoen in de categorie vruchtgroenten. Dit seizoen is in mei van start gegaan en zal vermoedelijk tot in oktober duren. De onzekerheid in tijden van corona evenals het acute gebrek aan arbeidskrachten hebben de groentenoogst slechts licht beïnvloed. "Bij tomaten verwachten we een normale oogst. Bij paprika's daarentegen zien we al een verandering vergeleken bij vorig jaar: gele puntpaprika's en Sweet Palermo zullen we vermoedelijk in de gebruikelijke hoeveelheden kunnen leveren, maar bij rode puntpaprika's (Kapia's) verwachten we daarentegen een aanzienlijk kleinere oogst."
Voor meer informatie:
Prémium Kert ltd
Bertalan Rácz
Gárdonyi Géza u. 27.
H-6792 Zsombó, Ungarn
+36 30 249 96 00
Fax +36 62 461 068
raczafi@t-online.hu
http://premiumkert.hu/en/