De transitie naar een volledige ketensturing is gaande, analyseert Jos Aben van Limgroup in het kader van de Berry Briljant kettingbrief. Die transitie brengt de nodige ontwikkelingen met zich mee. Een duidelijk voorbeeld is de rassenkeuze bij de diverse retailbedrijven, volgens Jos.
"Dit wordt sterker en zodoende dienen wij als Limgroup in samenspraak met de diverse ketenpartners hier de juiste rassen voor te ontwikkelen."
Herhalingsaankopen
Voor de consument is het belangrijk dat het product herkenbaar blijft zodat er herhalingsaankopen zijn, volgens Jos. "Smaak, houdbaarheid en productuitstraling zijn bepalend hierin. Dit kan worden ingevuld met verschillende Limgroup aardbeienrassen welke voor de consument hetzelfde lijken echter verschillen in periode en wijze van productie. Hiermee creëren continuïteit; met een rassendiversiteit naar een productzekerheid."
Minder schakels en andere identiteit schakels
Jos ziet de toekomst van de zachtfruitsector positief in, al zijn er nog veel uitdagingen. "De keten zal uit dezelfde schakels blijven bestaan echter zullen de schakels een andere identiteit krijgen. Het aantal bedrijven per schakel zal afnemen. Vraag en aanbod zullen meer op elkaar worden afgestemd met de bijbehorende voorwaarden en condities."
Jos geeft het stokje door aan Robert Cox van Imkerij Cox. Hij mag antwoord gaan geven op de vraag: Welke imkerijtechnieken zijn er voor de veranderende teeltomstandigheden zoals LED verlichting in de aardbeienteelt en mogelijk verder in de toekomst indoor farming?
Voor meer informatie:
Berry Promotions www.berrybriljant.nl [email protected]