Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reginald Jordens (Vita World) over eerste maanden na opening Cash & Carry

"Ondanks corona hebben we een vliegende start gehad“

Tholen - Het zal je maar gebeuren: Sta je op het punt een gloednieuwe Cash & Carry-markt te openen, breekt een pandemie uit die de complete markt overhoop gooit. Voor Reginald Jordens, directeur van Vita World, was het bittere ernst. Op 1 april van dit jaar opende het nieuwe bedrijfspand aan het Fresh Park Venlo haar deuren en in de weken daarna naderde de Corona-crisis haar hoogtepunt. Desondanks kijkt Jordens terug op een geslaagd eerste kwartaal.

“We mogen absoluut niet klagen”, begint de groothandelaar zijn relaas. Tijdens de eerste roerige weken in april en mei wist VitaWorld snel naam te maken onder marktkooplui en AGF-speciaalzaken in Nederland, België en Duitsland. Inmiddels kan het team al spreken van een vaste klantenkring die nog steeds in rap tempo uitbreidt. “We bieden een zo breed mogelijk scala aan versproducten aan: van seizoensfruit tot kruiden en Turkse vruchtgroenten. Hierdoor spreken we ook een gevarieerde groep afnemers aan: van Hollandse marktkoopman tot Turkse supermarkt. We zien nu zelfs afnemers uit Bremen en Saarland wekelijks terugkomen. Om die reden is ons personeelsbestand al van drie naar zeven werknemers gegroeid”, stelt Jordens tevreden vast.


Reginald Jordens is oprichter en directeur van Vita World BV

Hardste klappen in de horeca en trödelmarkten
Ook in tijden van Corona staat of valt de loyaliteit van de klant met onderscheidende service, weet Jordens. “Je begint als nieuwe aanbieder natuurlijk op 0, dus moet je je op de een of andere manier onderscheiden. Dit hebben we onder meer gedaan door onze deuren op Tweede Paas- en Pinksterdag te openen, maar ook op de gebruikelijke Duitse feestdagen. We zien dat de klant dit soort initiatieven weet te waarderen.”


Blik in de hal aan het Fresh Park Venlo

Niettemin heeft Corona ook een deel van Jordens’ klantenkring hard getroffen, onder meer de horecasector. “Gelukkig is ons klantenbestand zeer divers, waardoor niet ineens de helft van onze omzet is weggevallen. Dit neemt niet weg dat ook wij de horecasluiting hebben gemerkt.” De hardste klappen zijn volgens Jordens echter gevallen op de trödelmarkten, een voornaam Duits afzetkanaal dat het midden houdt tussen een rommelmarkt en braderie. “Dit soort markten worden met name in de weekenden massaal bezocht door de Duitsers. Nu waren ze ofwel gesloten of door de vele restricties nauwelijks rendabel.”

Zeer lage tomatenprijzen, aardbeien schreeuwend duur
Ook het handelsterrein in Venlo heeft de voorbije weken en maanden te maken gehad met ongebruikelijke marktcondities als gevolg van de Corona-crisis. “De tomatenprijzen zijn momenteel absurd laag. Hetzelfde geldt voor komkommers, hoewel die nu qua prijs weer lichtelijk opkrabbelen. Andere producten, zoals aardbeien, zijn daarentegen weer schreeuwend duur, waardoor veel telers kiezen voor directe afzet.”

Ondanks de goede start in Venlo hoopt de ervaren handelaar dan ook op een naderend einde van de crisis. “De situatie moet niet te lang duren, daar is niemand bij gebaat. De horeca heeft het buitengewoon zwaar, de koopkracht daalt. Uiteindelijk krijgen veel bedrijven het stilaan wel erg moeilijk.”

Voor meer informatie:
Vita World BV
Reginald Jordens
Tel: 0031-618126248
vita-world@mail.com    
www.vita-world.nl