Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gerrit van Gelder over impact Corona-crisis:

"Van het ene uiterste naar het andere"

De wereldwijde coronacrisis houdt ook bedrijven op Dutch Fresh Port flink in de greep. Van Gelder groente & fruit, gevestigd op Dutch Fresh Port, levert met 350 medewerkers dagelijks verse groenten en fruit voornamelijk aan de horeca. Het bedrijf werd op zondag 15 maart totaal verrast door het besluit van het kabinet dat alle horeca per direct dicht moest. Momenteel draait het bedrijf 80% minder omzet door deze crisis. Dutch Fresh Port interviewde Gerrit van Gelder, directeur van Van Gelder groente & fruit, op vrijdag 15 mei over hoe hij de afgelopen maanden beleefd heeft.


Gerrit van Gelder: “De hele wereld stond op zijn kop die zondag 15 maart. Dit zagen we niet gelijk aankomen. We waren die zondag echt verrast, we konden ons de omzetdaling niet voorstellen. We hadden zoveel crisissen in één.” Van Gelder stelde direct een crisisteam in binnen het bedrijf. “Die dag was het spannendste moment. Om een beeld van de situatie te schetsen: 80% van de hotels in Nederland wordt door ons beleverd. Wij leveren ook aan alle horeca achter de douane op Schiphol. Dit lag ineens allemaal stil. We hebben 6.000 klanten per dag, van hen gingen er 5.000 helemaal dicht.”

Het crisisteam moest besluiten nemen. Over inzet van personeel en over de voorraad die in huis was. Er was ineens bijna geen werk meer. Het crisisteam besloot meteen van 3 ploegendiensten terug te gaan naar 1. Elke ploegendienst werkte 8 uur, zodoende werd er 16 uur per dag minder gewerkt. Ook de besteltijden werden aangepast, klanten moesten voor drie uur ‘s middags bestellen, normaal was dat mogelijk tot 1 uur ‘s nachts.

Absurde situatie
Wat te doen met al de groenten en fruit? Van Gelder heeft een grote voorraad van met name bijzondere groenten en fruit in huis. Bijvoorbeeld eetbare bloemen, aspergetips, bijzondere fruitsoorten uit alle delen van de wereld. Daarnaast kwamen leveringen die net gedaan waren terug én was er voorraad onderweg vanuit het buitenland, via boten en vliegtuigen. Van Gelder: “Alle orders die klaarstonden om maandag uitgeleverd te worden, werden in een klap geannuleerd. Fruitsalades die we zelf klaar maken, slamixen, alle soorten groenten, het kwam allemaal terug. We leveren bijvoorbeeld aan Van der Valk, ook in heel de Benelux. We hadden die week voorafgaand aan de sluiting van de horeca in Nederland veel voor België en Luxemburg klaargemaakt. In België werden drie dagen eerder alle restaurants gesloten. Dus toen op woensdagavond alle restaurants in België meteen dicht gingen kwam van donderdag en vrijdag alles al terug. Dit hadden we nog nooit meegemaakt, een absurde situatie.”

Vernietigen van groente en fruit
Van Gelder heeft wel wat kunnen doorverkopen voor de retailmarkt aan collega’s. En ongeveer duizend kilo van de zelf indoor geteelde slamixen in Amsterdam is door de gemeente Amsterdam voor de voedselbank opgekocht. Van Gelder: “Op die manier hadden we nog enige opbrengst. De rest is vernietigd. We werken samen met voedselbanken in de omgeving, maar die konden de grote aantallen niet aan. Het vernietigen van al dat groente en fruit is echt heel ingrijpend geweest. Het ging om honderden pallets die we weg moesten gooien. Het waren enorme aantallen.”

Regelingen van de overheid
Op maandag 16 maart lag bijna alles stil. “We hebben die dag het initiatief genomen om arbeidstijdverkorting aan te vragen, daar waren we maandag de hele dag druk me. We hebben veel mensen in dienst, dus dat was veel werk. Dinsdag volgde een nieuwe regeling, de NOW (Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud), dus moesten we alles opnieuw doen. De regelingen van de overheid hebben wel echt geholpen, anders hadden we harder moeten bezuinigen. Je krijgt toch een substantieel percentage terug op de loonsom.”

Opnieuw opstarten
We draaien nu 20% van de omzet, dus we draaien nog wel. Het is natuurlijk niet in verhouding tot wat we gewend zijn. We brengen ons assortiment enorm terug, met duizenden artikelen die momenteel niet leverbaar zijn. Het is nu half mei en de horeca mag vanaf 1 juni weer zachtjesaan opstarten. Komende week gaan we klanten informeren over hoe ze de bestellingen kunnen doorgeven, zodat we een beeld krijgen van wat klanten willen gaan bestellen. We hebben daar nu nog geen inzicht in, maar moeten wel weten wat nodig gaat zijn. Normaliter hebben we hier het grootste assortiment van Europa op voorraad, we halen alles uit heel de wereld naar hier. Denk aan gember, zoete aardappel, het is bij ons verkrijgbaar. De physalis die in Columbia wordt geteeld, of de minigroenten in Zuid Afrika, dit hebben we allemaal stil moeten zetten omdat er geen afname meer was door onze klanten. Dat moeten we opnieuw opstarten en dat is niet zomaar gebeurd. Daar zullen de klanten ook rekening mee moeten kunnen houden.

Van het ene uiterste naar het andere
In 2019 waren we enorm druk met de nieuwbouw aan de Krommeweg. Daarom hebben we vorig jaar een klantenstop ingelast. We waren op kleine schaal wel bezig om het artikelenbestand ook in te richten op de retail. We waren bijvoorbeeld op 1 maart gestart met de levering van een saladelijn voor de retailmarkt. We gingen van het ene uiterste naar andere: het was zo druk dat we werk moesten afhouden omdat het teveel van mensen vroeg om volume weg te krijgen en de andere dag waren we dat volume kwijt. Daarom zijn we versneld volledig overgegaan van de Handelsweg naar de Krommeweg. We zouden met Pasen overgaan, maar zijn gelijk na de crisis verhuisd, alles is over. Omdat we een familiebedrijf zijn hebben we korte lijnen. We hebben niet met andere partijen te maken en konden snel beslissen en de schouders eronder zetten.

Gezond blijven
Van Gelder kijkt positief vooruit, ziet de toekomst niet somber in: “De klanten gaan allemaal weer opstarten en komen bij ons terug. Maar het zal voor ons geen goed jaar meer worden. De prognose die we hadden gaan we niet halen. Maar geld is niet het belangrijkste. We moeten gezond blijven.”

Bron: Dutch Fresh Port

Voor meer informatie:
Gerrit van Gelder
Van Gelder Groente en Fruit
Krommeweg 10
2988 CB Ridderkerk
Tel: 06 17 94 65 50
gvangelder@vangeldernederland.nl     
www.vangeldernederland.nl

Publicatiedatum: