Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De nieuwste gele snacktomaat en Hololens present bij openingstour nieuwe demokas Syngenta

Tholen - Aan de telefoon spreken we, vlak voor de officiële opening, Ruud Kaagman. Ruud Kaagman is er als Global Crop Unit Head Tomato over opgetogen. “We gaan de kwaliteit en stabiliteit wereldwijd verhogen met deze locatie. Dit is voor Syngenta de enige plek die wij active greenhouse benoemen. Hier wordt veredeld met gebruikmaking van de meest geavanceerde technieken. Alles is mogelijk. Hier gaan we voor de hele wereld veredelen, want we kunnen alle omstandigheden nabootsen. Hoe gaaf is dat? Overigens dit is niet de enige plek waar we tomaten veredelen. We hebben 20 veredelingsprogramma’s voor tomaten. Deze zijn verspreid over de hele wereld én we hebben diverse passive greenhouses.”

Ruud vindt het thema ‘Improve, Inspire and connect’ overal terug in het gebouw. Marie Legendre, een van de teamleden van de projectgroep Tomato Vision, kan dat alleen maar beamen. "Het past gewoon bij ons. Het is wie en wat Syngenta is."

Wereldwijd de keten in
De opening van dit centrum vindt, zoals past in deze tijd, digitaal plaats. Ruud is de dagvoorzitter. Met de techniek van Zoom is er voldoende ruimte om vragen te stellen. Ruud loodst de deelnemers digitaal door het gebouw en ontmoet daar verschillende collega’s.

Rik Lootens was de eerste die aan de beurt was. Rik vertelt over de doelen van dit centrum demonstratie en ontwikkeling van nieuwe producten. En daar komen de bezoekers op af. Zo zal het contact met de hele keten hier verder geintensiveerd worden. Rik: "Dat is cruciaal voor ons. Wij zullen de input uit de keten vertalen in nieuwe rassen. Het gesprek wat dan op gang komt is voor ons van belang. En dat gesprek komt vanuit de hele wereld. Dit centrum is dus zeker niet alleen voor de Nederlandse markt bedoeld.”

Kris Goen is product manager bij Syngenta. Ze start haar introductie met te benadrukken dat dit centrum in het hart van de glastuinbouw ligt. Ze kijkt uit naar de gesprekken die ze op deze plek zal gaan voeren. Met het gebruik van de demonstratieruimte heeft Syngenta zoveel te bieden voor de tomatenmarkt. Op het moment van de opening zijn er 20 tomaten die ze graag zou willen presenteren. Daar is tijdens de presentatie helaas niet genoeg tijd voor. Maar ... die houden we tegoed.

De kas in
Arthur van Marrewijk neemt ons even mee de kas in. Eind december zijn de planten gezet. Er worden vanaf het begin af aan veel data verzameld tijdens de teelt, zodat klanten gericht kunnen adviseren en inspireren. Ze maken in de kas ook gebruik van onder andere Hololens. Daarmee kunnen virtual tours worden gegeven. Arthur geeft een demonstratie hoe dat precies werkt. Het is indrukwekkend hoe ver deze techniek al is. Het is futuristisch.

Hoayang Duo is een van de veredelaars in Tomato Vision. Ze is blij dat met de mogelijkheden die de techniek biedt. Dus naast de klimatologische aspect is er een belicht en onbelicht gedeelte. Ze laat even de meest recente tomaat zien: gele snacktomaten. De kinderen van Ruud hebben ze al gekeurd. Hij had er een paar mee naar huis genomen. Ruud zegt lachend:”Enne .. ik moet zeggen … mijn kinderen vormen een kritisch publiek en toch zijn deze tomaatjes  door hun ‘keuring’ heen gekomen.”

Vragenrondje
Arend Schot was van het begin af aan betrokken bij Tomato Vision. Hier heeft hij altijd van gedroomd. “Dit is zo’n mooie faciliteit.” Hij is de man die het het officieel mag openen. Hij pakt de schaar op, knipt en opent zo Tomato Vision.

Na de opening werd er volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid om vragen te stellen. De input kwam tijdens de digitale sessie vanuit de hele wereld.

Voor meer informatie:
Syngenta
www.syngenta.nl