Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cressenteler Margret Eschbach (2bfresh Eschbach AG):

"Het kan niet zo zijn dat we verse cressen weggooien terwijl mensen ravioli in blik kopen!"

Vóór de coronapandemie behoorden cressen en micro-groenten tot de meest populaire en daarmee interessante trendartikelen in de groentensector. Vooral in de horeca steeg de vraag naar microgroenten, waaronder tal van cressen. Totdat de horeca moest sluiten.

Ondanks de huidige uitdagingen zal de vraag weer snel stijgen zoals voorheen, meent Margret Eschbach, die samen met haar man Andreas (rechts op de foto) het Zwitserse 2BFresh Eschbach runt.

30 jaar ervaring
De familie Eschbach is al meer dan 30 jaar actief in de groententeelt. De 'conventionele' tuinkers behoorde al tot de gewassen van de klassieke groententeelt. "Wij zijn altijd op zoek geweest naar een potentieel niche-product. Na onze eigen eerste testresultaten met Micro Leaves kwamen we tijdens de Fruit Logistica het bedrijf 2BFresh.com tegen", vertelt Eschbach terugblikkend. "Op dat moment bereikte het Israëlische bedrijf de grenzen van zijn capaciteit: het bestaande teeltgebied was niet voldoende om aan de vraag te voldoen. Ten tweede maakte de Europese boycot van Israëlische producten de verkoop in Europa moeilijker."

Zicht op de hoofdlocatie van het bedrijf en de kas in Füllinsdorf
(foto: 2bfresh Eschbach AG)

Opgenomen in het assortiment van meer dan 500 Coop-vestigingen
Dit leidde tot een zogenaamde joint venture tussen Eschbach Gemüsebau en het Israëlische bedrijf. In 2017 konden de eerste Micro Leaves worden geoogst in de kas van 2BFresh Eschbach AG. Ook de Zwitserse retailer Coop herkende van meet af aan het potentieel van de micro-groenten. "Toen we ze voor het eerst presenteerden, waren de mensen nog een beetje terughoudend. Direct na onze proeverij waren de mensen erg enthousiast over de producten. In plaats van in de herfst werd Micro Leaves al in mei 2017 in de eerste winkels geplaatst. Vanaf de eerste dag ging het er sensationeel aan toe: Zowel wij als Coop zijn zeer tevreden over de samenwerking en de Micro Leaves staan nu in meer dan 500 winkels."

Inmiddels zijn de Zwitserse Micro Leaves in de winkels van Coop verkrijgbaar in twee varianten (30 gram per stuk) - Aromatisch (erwten, rucola, sakura) en Mild (tatsoi, veldsla, gouden pakchoi). De groenten worden verkocht in trays van drie variëteiten elk onder de Betty Bossy productlijn. "In het begin hebben we het assortiment te snel uitgebreid en verloren we onszelf bijna in de details. Herstructurering naar de 15-16 meest populaire rassen heeft tot nu toe goed gewerkt."

Op de foto Andreas en Margret Eschbach (foto: 2bfresh Eschbach).

Horecasluiting
Het andere deel van de opbrengst gaat normaal gesproken naar de gastronomieklanten en het is juist deze branche die nu door de crisis grotendeels tot stilstand is gekomen. "Op dit moment is 50 tot 60 procent van onze normale activiteiten op dit gebied opgeschort. Inmiddels mogen de restaurants weer voorzichtig opengaan, maar alleen met voorgeschreven maatregelen. Voor sommige restaurants zijn deze maatregelen gemakkelijker uit te voeren, voor andere bijna onmogelijk," legt Eschbach uit.

Ondertussen heeft het innovatieve groententeeltbedrijf een verkoopactie opgezet om het overschot rechtstreeks aan de eindverbruiker te leveren. Eschbach: "Het kan niet zo zijn dat mensen ravioli in blik kopen terwijl wij de gezondste groenten moeten weggooien. Daarom hebben we spontaan besloten om een wekelijkse lokale verkoop te starten en de respons is verbazingwekkend."

Toekomstige capaciteit kan worden verdubbeld
Tijdens de coronacrisis kwam de groei van het bedrijf voor het eerst tot stilstand. Op lange termijn overweegt het bedrijf echter om de teelt en de handel uit te breiden. "Een verdubbeling van de huidige teeltcapaciteit zou mogelijk zijn. Met name in de horeca zien we nog groeipotentieel: daarom investeren we meestal veel in marketing en gaan we actief de restaurants in om dit potentieel te benutten. We zijn blij dat we een goede naam hebben onder chef-koks en dat we aan anderen worden aanbevolen."

Voor meer informatie:
Andreas & Margret Eschbach
2Bfresh Eschbach AG
Im Leimen 24
CH - 4414 Füllinsdorf
Zwitserland
+ 41 61 901 31 31
micro@2bfresh.ch
www.2bfresh.ch

Publicatiedatum: