Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
drie jaar Groentegoed leverde al zeven producten op

Spreads en toppings met behulp van een droogprocedé voor tomatenoverschotten

Tholen - Een verse tomaat op brood is het meest gezond, maar onze Tomaat Americain is een alternatief dat daar heel dichtbij zit, vertelt Albert van der Veen van Groentegoed. Die bedrijfsnaam spreekt eigenlijk voor zich. Samen met zijn compagnon en chef-kok Jeroen Schuurman ontwikkelde hij ‘Het nieuwe beleggen’, gezond en discussieloos (brood)beleg op basis van groenten.

“We hebben allemaal de uitdaging om dagelijks de aanbevolen minimum hoeveelheid van 250 gram groenten per dag te eten. Dat redt bijna niemand, behalve wanneer je die hoeveelheid over de dag uitspreidt.

Groenten vind je in de doorsnee Nederlandse lunch of ontbijt echter niet terug. Wij zijn zelf opgevoed met een boterham met hartig en daarna een boterham met zoet. Meer variatie was er niet. Als vaders wilden wij zeker ook onze kinderen helpen om meer groenten te eten en zo ontstond drie jaar geleden het idee van Groentegoed.”


Jeroen Schuurman en Albert van der Veen van Groentegoed

In allerijl
Groentegoed heeft zich razendsnel ontwikkeld. Drie jaar geleden ontmoeten de zakenpartners elkaar en twee jaar later lag de Tomaat Americain bij supermarkt Plus in de schappen. Tegenwoordig zijn bij Plus 4 verschillende groentespreads te koop, alsook bij Dekamarkt, Landmarkt, Rechtstreex en online versaanbieder Crisp.nl. 

Jeroen Schuurman is als kok altijd al bezig met het bedenken van nieuwe recepten en producten. Albert van der Veen kent als sales en marketeer de juiste afzetkanalen.

De klik ontstond toen zij beiden aan een opdracht voor traditioneel broodbelegger Stegeman werkten. Toen Jeroen in zijn keuken de Tomaat Americain ontwikkelde, liet Albert vervolgens een proefballonnetje opgaan bij supermarktketen Plus. Die reageerden zo enthousiast en wilden het gelijk opnemen in het assortiment. Het product en de klant waren er dus heel snel en in allerijl werd er een receptuur voor grotere schaal productie ontwikkeld, een productieplaats en investeerder gezocht.

Droogprocedé
Voor die laatste twee kon Duijvestijn Tomaten zorgen. De innovatieve tomatenteler levert bovendien het belangrijkste ingrediënt van de Tomaat Americain. Om verspilling tegen te gaan, had Duijvestijn Tomaten namelijk al een droogprocedé ontwikkeld voor hun tomatenoverschotten die perfect gebruikt konden worden.

Albert: “Het is een hele leuke samenwerking geworden, waarbij wij gebruik kunnen maken van de al bestaande productieruimte in hun op aardwarmte en zonnepanelen gestookte kas. We produceren daardoor ook het eerste geheel klimaat neutrale broodbeleg. Ook kunnen we via de contacten van Duijvestijn Tomaten gemakkelijk aan grondstoffen voor onze andere producten komen. Die maken we het liefst ook van anders verspilde groenten.”


Droogoven voor tomaten die gebruikt worden in o.a. Tomaat Americain van Groentegoed

Pascaliseren
Aan de gedroogde Hollandse Duijvestijn Tomaten voegt Groentegoed alleen wortel, ui, eigeel, olie en keukenkastkruiden toe. “Alleen maar ingrediënten die iedereen kent”, vertelt Albert. “Omdat marktonderzoek uitwees dat consumenten vaak twijfelen aan E-nummers wilden we per se een discussieloos product maken, dus geen conserveringsmiddelen.”

Voor de houdbaarheid maakt Groentegoed het zichzelf wel lastig, ze laten het product pascaliseren. “Wanneer je conserveringsmiddel toevoegt, stop je het in de verpakking, deksel en etiket erop en kan het direct naar de klant. Wij brengen de hele lading eerst naar een pascalisatiebedrijf in Helmond om het daarna terug te brengen naar Pijnacker om het te verpakken en stickeren”, vertelt Albert.

Maar deze extra inspanning is het helemaal waard. “Het is duurder maar de smaak blijft geheel behouden. Conserveringsmiddelen werken vaak op basis van zuren die de smaak aantasten. Bij pascaliseren wordt het product onder een zeer hoge waterdruk van wel 6000 bar gebracht. Dat schakelt bacteriën en schimmels uit maar laat de voedingswaarde, de structuur, en de smaak intact.”


Het nieuwe beleggen met de Tomaat Americain

Spreads en toppings
Groentegoed heeft zeven producten ontwikkeld: naast vijf groentespreads zijn er twee groententoppings, ingelegde rauwkost voor boven op het beleg. “Het is een extraatje boven op je beleg. Met behulp van deze toppings maak je een taartje van je boterham. De spreads zijn al een bekend product bij de consument. De toppings zijn echt iets nieuws, dus aan de bekendheid van het gebruik ervan moeten we nog gaan werken”, vertelt Albert.

De focus nu ligt echter op de verkoop van de groentenspreads via retail. Ook in het foodservicekanaal is er potentie. “We waren daarmee best goed op weg met een aantal partijen. Ook kinderdagverblijven zijn enthousiast maar vanwege de coronacrisis staat dit natuurlijk even op een laag pitje”, besluit Albert.

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Groentegoed
Albert van der Veen
www.groentegoed.com
albert@groentegoed.com