Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maren Schoormans, nieuw bij Viscon:

"Als we de kloof tussen technologie en realiteit kunnen overbruggen, is alles mogelijk in de tuinbouw"

Vorige maand is Maren Schoormans aan de slag gegaan bij de Viscon Group als Chief Business Development Officer. Hij begon midden in de coronacrisis, maar dat weerhoudt hem er niet van om vooruit te kijken in onderstaand artikel waarin hij enkele vooroordelen aanpakt, zijn eigen (bevooroordeelde) voorspelling deelt, de momenteel alsmaar populairdere lokale voedselproductie aanstipt en de rol van de Nederlandse tuinbouwsector in de verspreiding daarvan benoemt. "Laten we andere landen blijven inspireren en helpen om hun eigen lokale teeltfaciliteiten op te bouwen".

"Ik sta te springen om te kunnen werken vanuit het hart van dit bedrijf, dat innovatie ademt. Het team en ik zijn gemotiveerd en zitten vol ideeën, maar er zijn uitdagende tijden aangebroken voor onze branche, met directe gevolgen voor onze klanten, de telers. Het doet pijn om te zien dat uitstekende ondernemers het zo moeilijk hebben.

Waar gaat dit heen? Ik heb veel voorspellingen gelezen over hoe de wereld, de maatschappij en de land- en tuinbouwsector er na de crisis uit zouden kunnen zien. We beginnen ons te realiseren dat we nog maar aan het begin staan van een wereldwijde economische crisis en het herstel kan enkele jaren duren. Niemand weet wat ons te wachten staat, maar we hebben geloofwaardige verhalen nodig om ons aan op te trekken terwijl we ons aanpassen en nieuwe mogelijkheden  verkennen tijdens de dreigende recessie."

Confirmation bias
Bij het doen van voorspellingen probeert Maren te waken voor wat men 'confirmation bias' noemt. "Onze visie wordt beïnvloed door overtuigingen en voorkeuren. Hier zijn een paar voorbeelden. Microsoft en Zoom geven bijvoorbeeld aan dat online vergaderingen zullen blijven. Oké, dat is een no-brainer (maar maak het alsjeblieft 3D).

Blockchain-experts vertellen me dat de crisis het bestaande financiële systeem zou kunnen doen kantelen en aanleiding zou kunnen geven voor de groei van crypto-valuta. Misschien, maar wie begrijpt deze fenomenen nu echt?

Robotontwikkelaars vertellen me dat we binnenkort de versnelde toepassing van robotica in de tuinbouw zullen zien. Uiteindelijk zal dit wel kloppen, maar de technologie moet nog echt een vlucht maken en het is niet onwaarschijnlijk dat er werknemers beschikbaar komen door banen die in andere sectoren verloren gaan.

Telers, die verticaal telen, vertellen me dat dit het definitieve tijdperk van de doorbraak van het telen zonder daglicht zal zijn. Ik ben enthousiast over het potentieel en de technologie, maar het is nog steeds werk in uitvoering omdat de haalbaarheidsstudie nog niet solide is en omdat de uitvoerbaarheid nog steeds grotendeels beperkt is tot specialty bladgewassen.

Dan is er nog kunstmatige intelligentie. Sommigen beweren dat we over een paar jaar geen ervaren telers meer nodig hebben. Ik hou van die ambitie en we willen helpen dit te versnellen, maar wees vooralsnog realistisch. Het runnen van een rendabel teeltbedrijf vergt veel meer dan automatische optimale setpoints voor klimaat en irrigatie. Maar het is een goed begin.

Uiteindelijk zal het gebeuren en we zullen elk goed idee dat kan leiden tot onze beoogde toekomst promoten, omdat de klimaatverandering ons nu al dwingt om onze meest waardevolle gewassen te beschermen."

Eerst de kloof overbruggen,
Maar in de komende jaren moeten de mensen de kloof in de gaten houden, stelt Maren. "Er is een kloof die we moeten overbruggen. Er wordt nieuwe AI en robotica ontwikkeld, maar deze zijn nog niet in staat om grenzeloze schaalbaarheid van gecontroleerde teelt mogelijk te maken. Het is verstandig om te zoeken naar de beste systemen en technologieën die getest en bewezen zijn, samen te werken met ervaren partners en tijd en geld te investeren in het opleiden van personeel. En daarbij innovatie te omarmen en te helpen bij het testen en verbeteren van de nieuwe technologieën.

Tijdens een crisis zoeken beleggers naar liquiditeit en als gevolg daarvan zitten veel starters zonder financiering, wat mij zorgen baart omdat we alle ideeën nodig hebben die we kunnen krijgen om de uitdagingen van morgen het hoofd te bieden. We moeten de innovatie op gang houden en technologische innovaties omarmen, maar ook goed in de gaten houden wat er door de consument omarmd gaat worden.

Het consumentengedrag is in de loop van slechts enkele weken veranderd. Zal de consument van morgen, gedreven door de crisis en het toegenomen bewustzijn op het gebied van voedsel en gezondheid, onze sector stimuleren tot de versnelde innovatie van wat we produceren?"

Voorspelling
"Laat me u mijn (waarschijnlijk bevooroordeelde) voorspelling vertellen", gaat Maren verder. "Ik hoop dat de crisis een laatste klap zal geven aan het hersenloze consumentisme. De economische neergang en de uitbundige overheidsuitgaven zullen een grote impact hebben op de werkgelegenheid, de belastingen, de financiering en het inkomen van de mensen. Veel mensen zullen kopen wat ze echt nodig hebben en twee keer nadenken voordat ze duizenden kilometers gaan vliegen om te gaan winkelen en skiën in de woestijn. En hebben we voor elk seizoen een nieuwe garderobe nodig? Hebben we meerdere auto's of hebben we überhaupt een auto?

Ook degenen die het geluk hebben meer te kunnen kopen dan ze nodig hebben, zullen de voorkeur geven aan producten die in veel opzichten in orde zijn. Wordt het op een duurzame manier geproduceerd, bij voorkeur ten voordele van de lokale economie, geproduceerd volgens ethische praktijken? Is het duurzaam, kan het worden geüpgraded of gerecycled?

En voor verse producten kunt u de vragen toevoegen: Is het goed voor mij?' en 'smaakt het goed?'. Het aandeel van verse producten en plantaardig voedsel 'in de maag' zal toenemen ten opzichte van de kosten van vlees en 'lege' koolhydraten. Veganistisch en vegetarisch voedsel zou de nieuwe en heerlijke mainstream kunnen worden.

Dit opent enorme mogelijkheden voor innovatie en nieuwe soorten producten, afkomstig uit een breed scala aan grote en kleine, bestaande en nieuwe soorten gecontroleerde omgevingen."

Lokale productie
Dat leidt volgens Maren tot de meest populaire voorspelling onder zijn collega's en vrienden: de opkomst van de lokale voedselproductie en als gevolg daarvan een afname van het areaal in de grote exportlanden zoals Nederland. En zo ja, met welke snelheid?

"Het bouwen van belangrijke productiesystemen in nieuwe markten vereist grote investeringen en competente mensen om de activiteiten op te bouwen en te leiden. In versketens blijft efficiëntie essentieel en het importeren van betaalbare, duurzaam geproduceerde groenten en bloemen is vaak zinvoller dan de lokale productie.

De Nederlandse tuinbouw is het nummer één succesvolle cluster, dus laten we andere landen blijven inspireren en helpen bij de opbouw van hun eigen sector. Laten we onze oren en ogen open houden, maar ook discussies voeren in ons netwerk van vrienden, partnerbedrijven, 'waardige concurrenten', investeerders, retailers en consumentenwetenschappers. Eén van mijn motto's is: 'Dit is mijn waarheid, vertel me de jouwe', wat trouwens ook de naam is van een van de beste rockalbums ooit."

Samenwerken
De wereld heeft ideeën nodig, concludeert Maren. "Bij Viscon hebben we honderden ideeën en we horen graag die van jou. We zijn een familie van 12 merken die elk hun eigen expertise hebben binnen allerlei sectoren, of het nu om glastuinbouw, vertical farming, AGF-handel, opslag en logistiek, industrieel wassen, teelt op water, weefselkweek, pluimvee, tracking- en tracing software of retailconcepten gaat. 

Steeds vaker bundelen we de krachten van deze bedrijven om aan de behoeften van onze klanten en uw klanten te voldoen. We nodigen bedrijven buiten onze groep uit om met ons samen te werken en samen iets moois te creëren.

Een voorbeeld is ons Hortimed-platform dat een totaaloplossing biedt voor medicinale cannabis van vermeerdering tot levering van verpakte goederen, inclusief tracking en tracing. We zijn gepassioneerd om ideeën om te zetten in realiteit om het voedsel- en bloemensysteem continu te verbeteren. Laten we elkaar ontmoeten en frisse ideeën delen. Als we erin slagen de kloof te overbruggen, is alles mogelijk  voor de tuinbouw."

Voor meer informatie:
Viscon Group
www.viscongroup.eu

Maren Schoormans
m.schoormans@viscon.eu

Publicatiedatum: