Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
zonder aardbeien: "hoge prijzen en te weinig volume voor grote promoties"

Aartsen pakt uit met Driscoll's-promoweek

Tholen - Vorig jaar vond de kick off plaats van de samenwerking tussen Driscoll's en Aartsen. Hoewel de activiteiten behoorlijk van elkaar verschillen, blijken de beide bedrijven prima te matchen.  "Kwaliteit vindt elkaar", constateren Richard Uijtdewillegen van Aartsen en Ben van der Most van Driscoll's tevreden. In week 20 wordt op de Aartsen-locaties in Nederland en België een promotieweek gehouden waarbij flink wordt uitgepakt met het Driscoll’s-assortiment richting groot- en kleinbedrijf.

Driscoll's is expert in veredeling, productie, verkoop en marketing van zachtfruit, met een focus op de afzet richting Europese retailers en streeft ernaar alleen het beste zachtfruit te vermarkten, waarbij de ontwikkeling van unieke variëteiten één van de topprioriteiten is, terwijl Aartsen uit meer dan 50 landen importeert en haar ruime groenten- en fruitassortiment volledig afzet op de Benelux-markt richting alle markten buiten het supermarktkanaal.

Gestage groei
"We zijn dik tevreden hoe de samenwerking verloopt. Naast onze vaste lijnen richting de retail hebben we via Aartsen een extra afzet weten te realiseren richting de groot- en kleinhandel. Dat varieert van een groothandel tot de groenteboer om de hoek. De volumes zijn gestaag aan het groeien", vertelt Ben. Die ervaring is wederzijds. "We hebben eind vorig jaar de balans opgemaakt en de doelstelling die we vooraf stelden was halverwege het jaar al gehaald", beaamt commercieel manager Richard Uijtdewillegen van Aartsen. "Onze klanten reageren enthousiast op het Driscoll's assortiment. Klanten komen er wekelijks op terug. Zo kunnen we de juiste prijzen uit de juiste markten halen."

"Het afgelopen jaar zijn we verloofd geraakt", symboliseert Richard de samenwerking. "De planning en communicatie zijn steeds beter op elkaar afgestemd. Ik ben ervan overtuigd dat de band alleen maar sterker gaat worden. Met Driscoll's hebben wij de beschikking gekregen tot een jaarrond assortiment kwalitatief hoogstaand zachtfruit. Daarin is het Driscoll's merk echt van meerwaarde voor onze klanten, want zij komen er op terug. Het zijn voornamelijk onze vaste klanten die met het Driscoll's assortiment aan de slag zijn gegaan. Zachtfruit is een belangrijke productcategorie en onze klanten ervaren de meerwaarde van het merk. Daarnaast hebben we er ook enkele nieuwe klanten bij gekregen dankzij het Driscoll's assortiment."

"Met name de frambozen en blauwe bessen zijn favoriet, maar ook de bramen worden structureel afgenomen", beaamt zijn collega Miguel Peragón van Aartsen. Voor de promotieweek in week 20 zijn het dan ook deze producten die volop in de kijker worden gezet. "We betrekken de frambozen momenteel uit Portugal, de blauwe bessen uit Marokko en de bramen uit de Nederlandse kassen", vertelt Ben van der Most. "Aardbeien zijn niet in deze promotie meegenomen. De meeste supermarkten zijn overgeschakeld van het Iberische seizoen op het Nederlandse kasseizoen en hierdoor zullen de prijzen volgende week nog aan de hoge kant liggen en is er te weinig volume beschikbaar voor grote promoties."

Onderscheidende verpakking
"Met onze onafhankelijke telers in Portugal, Spanje en Marokko hebben we volop ingezet op deze promotieweek en we zorgen dan ook dat we mooie volumes frambozen, blauwe bessen en bramen beschikbaar hebben in een onderscheidende open verpakking, welke de versheid van het product benadrukt. Het is een perfecte week voor een actie, want het fruit is op zijn best. Nu hopen we dat de weersvooruitzichten zonnig zijn, immers als de zon schijnt, verlangen de consumenten naar de heerlijke zoete smaak van ons product.", aldus Ben. Miguel Peragón ziet de promotieweek met vertrouwen tegemoet. "We gaan op alle filialen groots uitpakken met de uitstalling door middel van onder meer marktkramen en banieren. Alle filialen hebben maandagochtend prachtige verse handel staan. De 'hut' moet helemaal volstaan!"

Gevraagd naar de gevolgen van de Corona-maatregelen op de aanvoer en afzet van het zachtfruit, antwoordt Ben: "De schrik zat er in eerste instantie goed in. Met name hoe men het volume geoogst zou krijgen. Maar de gezondheid van onze plukkers heeft ten allen tijde voorop gestaan. Elk land had zijn eigen specifieke richtlijnen en daarin hebben we geen enkel risico genomen. Daar waar we de oogst niet goed georganiseerd kregen, hebben we het ook niet van de velden laten gaan. Met name in de frambozen heeft dat wel tot wat verliezen geleden, omdat daar toen de grootste volumes in waren."

"Verkooptechnisch zagen we vanaf de eerste maatregelen met het sluiten van horeca een teruglopende vraag in de groothandelsmarkt en de horeca / foodservice. Tegelijkertijd, zagen we echter wel een verhoogde vraag bij de supermarkten. Met de andere AGF-producten nam de hamsterende consument ook het zachtfruit mee. Inmiddels is de afzet gestabiliseerd en hebben ook de groothandelsmarkten hun weg weer gevonden", aldus Ben. Richard ziet vanuit Aartsen hetzelfde beeld. "De eerste week na Corona hebben we echt ongelofelijk veel verkocht, de week erop viel de afzet fors terug en inmiddels is de verkoop gestabiliseerd."

Voor meer informatie:
Richard Uijtdewillegen
Aartsen
Tel: +31 (0)76 - 52 48 106
richard.uijtdewillegen@aartsen.com
www.aartsen.com

Voor meer informatie:
Driscoll's
sales@driscolls.eu 
www.driscolls.eu