Zowel Supermarkten als Drogisterijen en Slijterijen laten een zeer sterke groei zien ten opzichte van vorig jaar. Deze groei is echter wat vertekend omdat dat dezelfde week vorig jaar zowel Koningsdag als 2e paasdag bevatte en dus minder verkoopdagen kende. Toch lijkt het erop dat vooral het vieren van Koningsdag thuis een positief effect heeft gehad op de verkopen van Supermarkten en Slijterijen.
De online capaciteit wordt langzaam uitgebreid en dit is ook zichtbaar in de online cijfers. Ten opzichte van vorige week is de online omzet weer met 8% gestegen en ligt ook hoger dan de omzet voor Pasen.
Op categorie niveau zijn vooral de invloeden van de verschuiving van Pasen zichtbaar. In week 15 komen er bij de groeicijfers voor (online) supermarkten veelal ‘luxe’ categorieën naar voren en categorieën gerelateerd aan Pasen. Vervolgens zie je in week 16 juist weer categorieën gerelateerd aan Pasen terugkomen in de bottom 5, omdat de Paas-omzet vorig jaar in week 16 viel.
Bron: IRI Nederland