Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumenten kopen meer AGF in één keer, dus stijgt belang van houdbaarheid

De afgelopen weken is de manier waarop mensen boodschappen doen ingrijpend veranderd. Half maart waren mensen in paniek aan het hamsteren en ging de afzet van houdbare producten door het dak. Producten als aardappelen waren moeilijk verkrijgbaar.

Het hamsteren van boodschappen nam geleidelijk af maar mensen zijn wel terughoudender geworden met het aantal bezoeken dat ze aan de supermarkt brengen. Om dit aantal zoveel mogelijk te beperken, kopen consumenten nu meer producten tegelijk in en geven ze meer uit.

Een kassamedewerker bij de Amerikaanse supermarktketen Trader Joe's zegt dat het gemiddelde bedrag dat consumenten tijdens een supermarktbezoek besteden, is gestegen van €27,64 maar €55,29. 

Huishoudelijk gebruik
“Het kost vandaag de dag veel meer moeite om naar de supermarkt te gaan dan voorheen. Mensen kopen daarom zoveel mogelijk producten tegelijk en zoeken naar de beste manieren om versproducten te bewaren," zegt Greg Ganzerla, directeur van het Amerikaanse bedrijf PEAKfresh.

Het bedrijf vervaardigt MAP-verpakkingen waarmee de houdbaarheid van verse producten kan worden verlengd. "We leveren oplossingen voor de commerciële markt, voor telers en verladers, maar ook vershoudoplossingen voor huishoudelijk gebruik door consumenten," voegt hij eraan toe.

Binnen het huishoudelijke segment zag Ganzerla de vraag de afgelopen weken fors aantrekken. "Toen de crisis begon, kregen we veel telefoontjes van mensen die vertelden dat hun AGF niet lang goed bleef."

Dit komt deels omdat retailers gedurende de eerste weken van de pandemie alles verkochten wat ze te pakken konden krijgen. "Zelfs AGF van mindere kwaliteit die normaal gezien niet op de markt komt. Daarbij begonnen mensen met het wassen van AGF voor het op te bergen, waardoor de producten nog veel sneller bederven. Een andere veel gemaakte vergissing is om AGF in de afgesloten plastic verpakking uit de winkel direct in de koelkast te leggen zonder deze af te laten koelen. Vanwege het temperatuurverschil tussen de auto en de koelkast zal het product condenseren en ethyleen vasthouden waardoor het veel sneller bederft." 

Recycling verbeteren
“Onze MA-zakken voor commercieel en huishoudelijk gebruik zijn ontwikkeld om ethyleen af te voeren en de houdbaarheid te verlengen," legt Ganzerla uit. Als het product na aankoop wordt gekoeld en vervolgens in een PEAKfresh -zak wordt verpakt dan zal het ongeveer twee tot drie weken vers blijven in plaats van slechts enkele dagen." De zakken zijn niet alleen herbruik- en recyclebaar maar eveneens geschikt voor biologische AGF.

Ganzerla hecht veel waarde aan recycling. "Ik maak me grote zorgen over het milieu maar de doelstellingen die de meeste staten hebben ontwikkeld om het gebruik van plastic wegwerpzakken in de retail te reduceren, of elimineren, vind ik eveneens verontrustend.

Herbruikbare boodschappentassen die mensen van thuis meebrengen, zijn een broeinest van ziektekiemen en bacteriën. Vanwege de pandemie is het gebruik van eigen tassen in veel winkels momenteel verboden en is een aantal overgaan op het gratis verstrekken van tassen om het risico van kruisbesmetting tegen te gaan.

We kunnen niet zonder plastic en naar mijn mening moeten de VS daarom beter worden in recyclen. Als je kijkt naar de lijst toprecyclers in wereld, dan zul je zien dat de VS niet eens in de top-tien voorkomt. Dit kan veel beter."


Commerciële verpakking
Hoewel de afzet van zakken voor huishoudelijk gebruik een vlucht heeft genomen, worden de meeste PEAKfresh-verpakkingen op de commerciële markt verkocht. De MA-verpakkingen worden gebruikt bij het verladen van AGF door heel de VS en over zee. "Het duurt 4 tot 5 dagen om aardbeien van Californië naar New York te vervoeren. Zonder bescherming zouden de aardbeien het winkelschap niet bereiken in de conditie die de consument verwacht," legt Ganzerla uit. 

"Met behulp van onze pallethoezen wordt bederf voorkomen door ethyleengas te verwijderen terwijl de luchtvochtigheid hoog wordt gehouden, waardoor het fruit gedurende het transport niet te rijp wordt of bederft. Het is een soort garantie om het product te beschermen tot het de winkel bereikt. Daarnaast wordt PEAKfresh gebruikt om de houdbaarheid gedurende lange bewaarperiodes te verlengen.

Neem bijvoorbeeld steenfruit dat vooral in juni en de zomermaanden wordt geoogst. Toch zien we het jaarrond in de winkels liggen. Door het gebruik van onze pallethoezen en binnenzakken voor dozen kan een gecontroleerde atmosfeer worden gecreëerd, waardoor het product goed kan worden bewaard na de oogst en naar winkels kan worden vervoerd wanneer er behoefte aan is," vervolgt hij.  

Pallethoes

Ganzerla startte in 1999 als distributeur met de verkoop van PEAKfresh- verpakkingen. "In 2007 kocht ik de licentie voor de VS, Canada, Mexico en heel Zuid-Amerika," zegt hij. Recent werd het bedrijf door de stad Lake Forest in Californië, waar het is gevestigd, uitgeroepen tot Best Plastic Fabrication Company. 

 

Voor meer informatie:
Greg Ganzerla
PEAKfresh
Tel: 877-537-3748
greg@peakfreshusa.com
www.peakfreshusa.com

Publicatiedatum: