Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De Ruiter digitaal

De Ruiter heeft normaal veel contact met telers en ketenpartners, vooral ook persoonlijk. Door de COVID-19 uitbraak kan dit niet meer en daarom zoekt het bedrijf naar andere, virtuele oplossingen. 

De manager van het Experience Center, John van der Knaap, vond een slimme oplossing voor de bezoekers, toen de virussen twee jaar terug opspeelden. John: "Wanneer er een bezoeker kwam met interesse in een specifiek ras, maakte ik daar in de kas een filmpje van. Dat speelden we dan af voor die bezoeker en bespraken persoonlijk alle details. Het maken van films zijn we dus wel gewend! Die komen nu in een stroomversnelling."

John: "Er was veel vraag naar de stand van tomatenrassen, met name de nieuwkomers Marinice en Radiance in relatie tot Merlice. Daarom doe ik nu elke week een ‘virtual tour’ langs die drie rassen. Daarbij vertel ik in meer over klimaatgegevens, productiecijfers en gewasstanden in de belichte en onbelichte teelt."

In het De Ruiter Experience Center worden in een belichte en onbelichte kas meer dan 300 tomatenrassen geteeld. Twee jaar geleden staken verschillende virussen een stokje voor een bezoek aan de kas. Vanwege strenge hygiënemaatregelen kon De Ruiter toen geen bezoekers meer toestaan in de demokas. Door het coronavirus mogen er nu helemaal geen bezoekers meer in het Experience Center komen. 


Links: webinar. Rechts: diploma-uitreiking 1,5 jaar na de opening van het Experience Center

Webinar
LAVA organiseerde, samen met de veilingen en proefcentra van Hoogstraten en Sint-Katelijne-Waver, een online sessie voor telers. Hierin werd door het team van de Ruiter alles verteld over het tomatenras Marinice, wat de deelnemers wilden weten. Er waren 15 deelnemers en ondanks wat opstartproblemen kon er intensief kennis worden uitgewisseld en veel van elkaar worden geleerd. 

Antonia Kolovou (Key accountmanager Benelux): "We hebben met het hele team een inhoudelijk sterke presentatie gemaakt. Arjan Bimmel (Commercial Breeding Research Associate) en Rob van der Lans (Market Development Representative) gaven in het webinar de presentatie en beantwoorden vragen. Ook onze accountmanagers Math Crins en Peter Custers namen actief deel aan de online bijeenkomst."

Teams
Mark Versluis is ketenmanager Tomaat en Komkommer bij Harvest House, de grootste telersvereniging op het gebied van tomaten, komkommers en paprika’s. Hij heeft dagelijks veel contact met collega’s, telers en zaadhuizen. Dat gebeurt nu, noodgedwongen, veel digitaal, ook met De Ruiter. "Door het ToBRFV-virus was het al niet meer wenselijk om bij telers op bezoek te gaan voor bijvoorbeeld rassenproeven. Veel bijeenkomsten vinden daarom plaats op kantoor. Sinds het coronavirus ons land binnenkwam, hebben ook wij de maatregelen van het RIVM ingevoerd. Dat betekent dat in groepsverband vergaderen op kantoor niet meer kan. Dan is digitaal vergaderen een prima oplossing," zegt Mark.

"Inmiddels heb ik al meerdere vergaderingen met mensen van De Ruiter gehad via Teams. Bijvoorbeeld een digitale meeting van de rassencommissie met Duco de Ruiter en Nico van Vliet. Dat was een vergadering met 8 mensen. Wel even wennen, want de communicatie is iets vertraagd, waardoor je soms door elkaar heen praat. Er is ook wel een verschil in kwaliteit van beeld en geluid per deelnemer. Maar het lukt wel; we wennen in versneld tempo aan een andere manier van werken."

"Natuurlijk missen we een fysieke beoordeling van het product tijdens zo’n online vergadering. En vooraf samples delen is niet alleen logistiek onhandig met zoveel deelnemers, maar ook een te groot risico voor telers in verband met de diverse tomatenvirussen. Mark ziet diverse digitale initiatieven opduiken. Mark: ‘De virtuele sampling van Merlice en Marinice door De Ruiter is een mooi voorbeeld van hoe het ook kan. Onze telers maken voor het uitwisselen van teeltinformatie zelf korte filmpjes volgens een vast script om de ontwikkeling van de rassen en gewassen te laten zien. Dat deden ze al vanwege ToBRFV, maar het is een vorm van informatieverzameling en -deling die prima werkt."

Voor meer informatie:
De Ruiter

www.deruiterseeds.com 

Publicatiedatum: