Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Martin Dahlberg, Oboya

Vraag naar verpakte AGF sterk gestegen in Scandinavië

In Scandinavische landen is sprake van een toegenomen vraag naar in plastic verpakt zachtfruit en overige AGF. "Vanwege de Covid-19-uitbraak wordt meer waarde gehecht aan hygiënische verpakkingen waardoor de vraag naar onverpakte groenten en fruit met minimaal 50% is gedaald," zegt Martin Dahlberg, de nieuwe directeur van Oboya. De afgelopen weken heeft deze producent van verpakkingsmaterialen het aantal orders fors zien stijgen. 

Normaal onverpakt of punnets zonder deksel in Scandinavië
In Scandinavië worden groenten en fruit doorgaans niet geheel verpakt. Zo worden aardbeien meestal in kartonnen doosjes zonder deksel verkocht en moeten consumenten hun tomaten zelf in een plastic zakje doen.

Volgens Dahlberg is dit waarschijnlijk de reden waarom de vraag naar punnets met deksel in deze regio zo sterk is toegenomen ten opzichte van andere landen. "Mensen zijn momenteel vanwege de virusuitbraak wat voorzichtiger met het kopen van losse producten. Retailers willen daarom geen onverpakte AGF meer aanbieden. Ze vertellen ons dat de vraag naar onverpakte tomaten enorm is gedaald en vragen allemaal om verpakte producten."

Extra kosten/werk voor telers
Oboya biedt telers punnets met deksel aan. Ondanks dat dit hogere kosten met zich meebrengt voor telers, vragen retailers hier momenteel om en iedereen verwacht dat de consument bereid zal zijn er iets meer voor te betalen. "Onlangs deed een retailketen in Noorwegen een proef door aardbeien aan te bieden in punnets met en zonder deksel. Iedereen koos voor de verpakking met deksel."

Iets extra's aanbieden betekent ook meer werk. Het is echter tegenwoordig ook nog een hele uitdaging om voldoende arbeidskrachten te werven. "Voor telers zou het dit jaar weleens lastiger kunnen worden om genoeg arbeidskrachten te vinden, die veelal uit Oost-Europa of Zuid-Azië afkomstig zijn. De Zweedse regering heeft de agrarische sector wel aangemerkt als vitale sector, dus de grenzen zijn nog steeds open voor arbeiders."

 


Verpakte aardbeien in een Noorse supermarkt eerder deze week. 

Aan vraag beantwoorden
Ook voor Oboya betekenen de orders extra werk bovenop de gebruikelijke orders. Gelukkig heeft de fabriek in Polen volgens Dahlberg geen problemen met het vervaardigen van nog meer punnets met deksel. "We hebben voldoende mensen beschikbaar om de productie op te voeren en indien nodig kan de fabriek 24/7 draaien.

We beschikken momenteel ook nog over voldoende materialen maar dit zou in de toekomst een probleem kunnen worden. Op het ogenblik worden dezelfde materialen gebruikt voor het vervaardigen van gezichtsmaskers. Voor dit jaar hebben we echter nog meer dan genoeg voor handen om te kunnen beantwoorden aan de toegenomen vraag."

Waarom nog altijd plastic?
Waarom wordt er in plaats van plastic niet overgestapt op een ander materiaal, zoals papier? "Sommigen zullen beweren dat plastic punnets een minder milieuvriendelijke oplossing zijn maar hier in Scandinavië zijn we erg goed in recyclen waardoor het niet automatisch zo is dat kartonnen verpakkingen duurzamer zijn," legt Martin uit.

Hoewel Oboya plastic verpakkingen aanbeveelt vanwege het behoud van de productkwaliteit biedt het bedrijf ook kartonnen punnets met plastic deksels aan. "We proberen altijd tegemoet te komen aan de wensen van onze klanten en aangezien we over onze eigen fabrieken beschikken, kunnen we dat ook doen. Daarbij stelt het hebben van onze eigen fabrieken ons in staat om een consistente aanvoer en kwaliteit te garanderen. Uiteraard blijft onze dienstverlening hier niet bij achter. Met meerdere verkoopmedewerkers in verschillende landen proberen wij een optimale combinatie van lokale aanwezigheid en een wereldwijde productie-footprint te bieden." 

Nieuw segment meer dan welkom
Helaas heeft Oboya Denemarken, een dochteronderneming die gespecialiseerd was in verpakkingen voor de sierteelt, in maart van dit jaar faillissement aan moeten vragen. "Er waren al problemen maar de daling van de bloemenafzet als gevolg van Covid-19 betekende dat de omzet volledig wegviel," legt Dahlberg uit, voor wie dit zijn eerste taak als nieuwe directeur was. De ontwikkeling van dit 'nieuwe segment' binnen de Scandinavische AGF-markt is dan ook meer dan welkom. "Het is een extra vraag die we niet eerder meemaakten."

Toekomst verpakte AGF in Scandinavië
Dahlberg voorziet een goede toekomst voor de AGF-verpakkingssector. "Mensen zouden weleens gewend kunnen raken aan voorverpakte groenten en fruit en het als onderdeel van het 'nieuwe normaal' gaan beschouwen."

Voor meer informatie:
Oboya
Martin Dahlberg
info@oboya.se  
www.oboya.se 

Publicatiedatum: