Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Benedikt Mangold, BayWa Group:

"Kassen interessant en veelbelovend onderdeel van onze strategie"

Tholen - "2019 is een prettig jaar geweest," zegt Benedikt Mangold, hoofd van Global Produce in BayWa. Benedikt werkt sinds 2011 bij BayWa en leidt de internationale vers divisie van de Groep, waaronder T&G Global - een marktleider in de Nieuw-Zeelandse fruitsector - sinds augustus 2019.

Op 4 maart werd gemeld dat BayWa AG het boekjaar 2019 afsloot met een verbetering van het resultaat voor rente en belastingen (EBIT) dat met 9,3 procent steeg tot 188,4 miljoen euro (2018: 172,4 miljoen euro).  Met de hoogste omzet in de geschiedenis van het bedrijf van €17,1 miljard (2018: €16,6 miljard) steeg de omzet van de Groep ook met 3,8 procent.

De nationale en internationale fruitsector heeft zich het afgelopen jaar positief ontwikkeld. Benedikt voegde eraan toe dat de Duitse activiteiten na een jaar met een oogst van nauwelijks enige omvang te kampen had met een bumperoogst. "We zijn erin geslaagd om die uitdagende periode te doorstaan en zijn nu terug bij een normaal seizoen." Hij vermeldde ook dat de dochterondernemingen T&G Global Ltd. en TFC Holland B.V. daarentegen een goede prestatie hebben geleverd.

Strategie voor de toekomst
Benedikt wijst op het succesvolle glastuinbouwproject in de Verenigde Arabische Emiraten. Het project is in 2018 gestart met partner Al Dahra en is gericht op de kasproductie van tomaten in de VAE om zo een verhoging van de zelfvoorzienendheid van het land, dat 89 procent van zijn tomaten importeert, te ondersteunen. "Je kunt daadwerkelijk tomaten telen in de woestijn, het hele jaar door. Het is geweldig om te zien welke vooruitgang we hebben geboekt met dit project."

Helaas is de kas begin dit jaar door de plotselinge overstromingen vernietigd, waardoor deze nu niet meer in productie is. Op dit moment wordt de kas gerestaureerd. Hoewel er voorlopig geen nieuw project wordt opgestart, zijn kassen zeker een veelbelovend onderdeel dat door BayWa wordt onderzocht. Dit is niet alleen om de volatiliteit te verminderen, maar ook om de lokale toeleverings- en waardeketens te versterken.

"De huidige Corona-crisis toont duidelijk aan dat het van cruciaal belang is om de voedselvoorziening uit lokale bronnen veilig te stellen, aangezien de nationale en internationale logistiek op korte termijn kan worden verstoord", aldus Benedikt. "Deze crisis biedt ons de mogelijkheid om nuttige ervaring op te doen en onze strategische oriëntatie verder te optimaliseren om ons nog veerkrachtiger te maken in ons hele bedrijf. De klimaatverandering en de groeiende behoefte aan zelfvoorzienendheid in veel regio's van de wereld zullen ertoe leiden dat er in de toekomst meer productie uit kassen op de markt komt", vervolgt Benedikt.

Verhoogde kasproductie
De impact op het milieu is een ander aspect dat de productie in kassen kan doen toenemen. "Dit zou eigenlijk een oplossing kunnen zijn, het produceren in de buurt van stedelijke gebieden waar verse producten worden geconsumeerd, zonder de noodzaak van lucht- of zeetransporten.”

Benedikt verwacht dat de combinatie met duurzame energie - de Renewable Energy Business is een belangrijk onderdeel van de BayWa Groep - een sleutelrol kan spelen bij de verdere ontwikkeling van de kasteelt. "De combinatie met zonne- of windenergietechnologieën sluit de kringloop van het hele systeem. Ik zie daar een enorm potentieel."

Hij merkt dat er nieuwe vraag is vanuit landen als Australië of Rusland, maar er is ook potentieel voor vervangende technologieën. 

Waardeketen
Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in de vers divisie van BayWa en Benedikt denkt dat het een sleutelrol gaat spelen in de industrie. BayWa heeft een duurzaamheids- en klimaatstrategie ontwikkeld en aangenomen die doelen stelt voor de hele Groep op het gebied van CO2-uitstoot en hernieuwbare energie. Doelstellingen zijn bijvoorbeeld een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 22 procent in 2025 (ten opzichte van 2017) en klimaatneutraliteit in 2030.

Benedikt geeft aan dat de Duitse activiteiten al CO2-neutraal zijn en dat het Nederlandse dochterbedrijf TFC Holland naar verwachting dit jaar ook CO2-neutraal zal zijn. Andere initiatieven zijn onder meer gericht op biogas. "In Nieuw-Zeeland kijken we naar het plaatsen van een biogasinstallatie om organische bestanddelen uit de kas en voedselafval uit de regio om te zetten in energie, kooldioxide en voedingsstoffen om opnieuw in de kas te gebruiken.

Maar de horizon reikt verder dan de uitstoot van koolstof. Voorbij koolstofuitstoot kijken we naar de toeleveringsketen. En daar wordt het interessant, maar het wordt ook lastig omdat je veel beslissingen moet nemen over welk pad je wilt bewandelen. Dat is iets waar we op dit moment naar beginnen te kijken, de duurzaamheid van onze waardeketen."

Relevantie voor de retail
Om relevant te blijven voor de Duitse detailhandel, richt TFC Holland zich op het versterken van bestaande productcategorieën zoals avocado's en mango's. "Met ons import activiteiten kijken we naar een verdere verticale integratie. We hebben het over primaire landbouw op een slimme manier. Ons doel is om allianties aan te gaan met partners met expertise in de teelt van deze producten in de verschillende regio's van de wereld".

Benedikt ziet verticale integratie als een kritisch aspect voor de retail en voor om zeker te zijn van aanvoer. "Om relevant te blijven, moeten we die stap zetten, want we willen niet alleen maar een dienstverlener zijn - dat is voor ons niet genoeg. We willen merkproducten van topkwaliteit leveren en niet alleen maar deel uitmaken van de handel in grondstoffen".

Benedikt is van mening dat dit de weg is die moet worden bewandeld om niet te worden omzeild door de detailhandel. Bovenaan zijn agenda staat de implementatie van een overkoepelende strategie voor BayWa Global Produce, vooral waar het gaat om de Duitse markt. Als voorbeeld noemt hij de appels uit verschillende bronnen die de Groep op de Duitse markt verkoopt - zoals appels uit de Duitse productie maar ook van overzeese origine via T&G of exoten van TFC - die tot nu toe geen gelijklopende verkoopstrategie hebben.

Benedikt is van mening dat communicatie en afstemming op dit gebied ook zal helpen om BayWa aantrekkelijker te maken voor retailers en om een beter rendement voor de kweker te bereiken. "Het is de taak van ons allen die betrokken zijn bij deze sector om te proberen te investeren in initiatieven en campagnes om het bewustzijn te vergroten dat we een betrouwbare partner zijn die producten van de hoogste kwaliteit verkoopt en dat dit product een bepaalde prijs heeft.

Vooral in de huidige Corona-crisis, waarin de vraag naar appels wekenlang omhoogschoot en grote uitdagingen stelde op het gebied van magazijnen en logistiek, kon BayWa zijn positie en continue capaciteit om aan de grote vraag van de Duitse detailhandel te voldoen, duidelijk bewijzen.”

Mondiale categorie: blauwe bessen
Bij BayWa zijn blauwe bessen aangemerkt als een opkomende categorie voor het bedrijf. Daarom breiden ze de activiteiten in dit segment uit. BayWa-dochter T&G Global kondigde begin dit jaar tijdens FruitLogistica de lancering aan van een exclusief teelt- en marketingprogramma in samenwerking met het Nieuw-Zeelandse Plant & Food Research instituut. Daarbij versterkt T&G ook de samenwerking met CarSol Export, Chili, een van de grootste blauwebessentelers ter wereld, door een joint venture op te richten.

Het hoofddoel is om het hele jaar door verse blauwe bessen te leveren aan de Aziatische markt. "Het is een grote stap in de richting van groei in die categorie. Het geeft ons exclusieve rechten voor veelbelovende blauwebessenrassen met Plant & Food Research als veredelaar en ons als wereldwijde leverancier. We zetten dus twee grote stappen in deze opkomende categorie."

Benedikt beschouwt het wereldwijde verkoopnetwerk van T&G als de sleutel voor het succes van de nieuwe uitbreiding naar blauwe bessen. T&G is aanwezig in alle belangrijke inkoopregio's en heeft verkoopkantoren in verschillende groeimarkten in Azië, waaronder bijvoorbeeld Bangkok, Tokio en Sjanghai. T&G kijkt naar verdere groei, bijvoorbeeld door het opzetten van een verkoopkantoor in interessante groeimarkten in Azië. "Een van de meest interessante groeimarkten", vindt Benedikt. "Dit geeft ons een goede positie om naast onze succesvolle appelmerken Jazz en Envy ook blauwe bessen op de markt te brengen."

Benedikt geeft aan dat het doel is om dit succes in een andere categorie te herhalen. BayWa ziet ook een enorm potentieel in druiven en kijkt momenteel naar het uitrollen van een strategie op die productcategorie, inclusief een focus op duurzame verpakking en branding.

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Benedikt Mangold
BayWa
www.baywa.com 
prcc@baywa.de