Tholen - “De Corona-uitbraak hield aan het begin van het Hollandse seizoen de gemoederen aardig bezig. We zagen op de beurs in Berlijn al dat de bezoekers uit Azië en Scandinavië het massaal lieten afweten. Uiteindelijk heeft toch iedereen zijn afspraken vastgelegd en leek de stemming vanouds positief tot de Corona ook met een noodsnelheid Europa kwam binnenvallen”, blikt sales manager Wouter Willems van ZON, medio april terug. “Toen was het alle hens aan dek. Ook hier bij ZON hebben we intern in een vroeg stadium geschakeld door maatregelen te treffen en veel mensen thuis te laten werken. Achteraf zijn we er blij mee dat we daar vroegtijdig op geanticipeerd hebben.”
Wouter Willems
"Iedereen had de EHEC-uitbraak van 2011 nog in zijn achterhoofd en was sceptisch over de afzet, maar eigenlijk gebeurde het tegenovergestelde. De in Nederland gehanteerde intelligente lockdown zorgde voor een boost in de afzet van de supermarktartikelen, waarbij de prijs van een aantal producten enorm de lucht inging. Wel zagen we bij een aantal echte horecaproducten, zoals bijvoorbeeld speciale slasoorten en gele courgettes een tegengesteld effect”, vertelt Wouter.
Vooruitzichten 'helemaal niet negatief'
“Inmiddels zijn we een aantal weken verder en zijn de vooruitzichten voor het Hollandse glasseizoen helemaal niet negatief. Spanje is versneld van de markt en de retailverkoop blijft goed doorlopen, maar ook de vraag van onze klanten op de Duitse groothandelsmarkten blijft fors. Elke morgen staan de vrachtwagens vanuit Dortmund, Duisburg, Essen, Keulen en al die andere Duitse steden weer paraat om hier bij de exporteurs en ook bij ZON hun handel te laden. Als je dat vergelijkt met de EHEC-crisis, dan is dat toch een verschil, want toen was er geen wagen meer te bekennen!”
“Er komt weliswaar weer voldoende product op ons af, maar de vooruitzichten zijn niet verkeerd. Vorig jaar hadden we extreme pieken en dalen in de aanvoer en dit jaar verwacht ik toch een meer gelijkmatige productie. Per productgroep zijn de verschillen groot. Zo is er in de tomaten, vooral bij de speciale soorten nog wel wat concurrentie van het Marokkaanse product", ziet Wouter medio april. "Anderzijds lopen de paprika’s vlot weg voor torenhoge prijzen.”
“Aan ons de taak om de regels te handhaven en alles goed te blijven organiseren van het collecteren van de producten tot het transport naar de klanten. De gezondheid staat te allen tijde voorop. Gelukkig zijn er op het goederenvervoer van groenten en fruit geen grensbeperkingen opgelegd, dus aan ons de taak om de klanten goed te blijven bedienen. We proberen er het beste van te maken en blijven positief. Dan komen we deze tijd ook wel door”, aldus Wouter.
Vrijwel identiek glasareaal
Het glasareaal bij ZON is dit jaar vrijwel identiek aan vorig jaar. “Daarbij zie je dat de koek tegenwoordig aardig verdeeld is. Een aantal aubergine- en komkommertelers laten dit seizoen hun product bij ons voor de klok veilen. Daarnaast hebben we een kleine uitbreiding in glasaardbeien. We blijven uitkijken naar uitbreiding van het areaal, maar niet tegen wil en dank. De wijze waarop we vandaag de dag de markt bedienen, bevalt ons goed. De één kiest hoofdzakelijk voor de klok, zoals je veel bij de paprika’s ziet, terwijl veel tomaten juist weer de programma’s ingaan. Iedere teler kiest zo zijn eigen afzetstrategie.”
Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Royal ZON
www.royalzon.com
info@royalzon.com