Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Johannes Dick over de situatie van de telers in de coronacrisis:

"Nieuwe marketinggeneratie in sommige delen van de keten staat te ver van tuinbouwrealiteit af"

"Vier weken geleden was er nog een zekere ongerustheid over de telers, maar nu worden ze vaak aan de schandpaal genageld," zegt Johannes Dick van het gelijknamige kruidenteeltbedrijf in het Duitse Bornheim. "Sinds het begin van de crisis leveren we elke week met de helft van het personeel meer hoeveelheden aan de supermarkten. Als dit niet genoeg is, betekent dit dat we niet goed voorbereid waren. De verkoop in tuincentra en doe-het-zelfwinkels daarentegen is ondertussen volledig tot stilstand gekomen door het virus."

Johannes Dick tijdens zijn bezoek aan FreshPlaza afgelopen november

Met de verandering van het weer is er nu een piek in de behoefte aan kruiden en groenten, ondanks de verschillende manieren waarop de deelstaten met de beperkingen omgaan: "De redenen liggen voor de hand, mensen kunnen niet weggaan en brengen veel tijd thuis door met het verzorgen van hun eigen tuin en er is tijd om te koken. Deze ommezwaai moet nu worden gebruikt om alles wat verloren is gegaan in de kortst mogelijke tijd in te halen, maar aan de vraag kan niet meer adequaat worden voldaan".

Over het algemeen is Dick tevreden met de manier waarop hij de crisis tot nu toe heeft kunnen managen. Telercoöperaties en de handel zien het echter anders: "We worden ondanks de moeilijke omstandigheden toch weggezet. Maar realistisch gezien is er weinig dat we op voorhand hadden kunnen doen."

Vast personeel is voordeel
De huidige crisis is niet het gevolg van een gebrek aan organisatie en Dick ziet van teeltbedrijf tot teeltbedrijf heel andere effecten: "Telers plannen natuurlijk van tevoren voor een contingent aan (seizoensgebonden) medewerkers. Maar als ze om wat voor reden dan ook niet komen, krijgen ze problemen."

Omdat hij zelf het hele jaar door de handel in levensmiddelen bedient, heeft hij een groot deel van het vaste personeel in dienst, wat hem een zeker voordeel heeft opgeleverd. "Maar het personeel heeft natuurlijk ook recht op een zekere mate van vrijheid en vrije tijd, dat is duidelijk. En de medewerkers uit het buitenland willen ook nog een keer naar huis. Er zijn echter delen van de toeleveringsketen waarvoor dit niet zo duidelijk lijkt te zijn, er is gewoonweg geen sprake van een tegenprestatie. Dit gaat veel te ver, ten koste van de telers en hun werknemers."

Binden met financiële beloning
Om de dagelijkse gang van zaken draaiende te houden, heeft Dick zijn medewerkers nu een stimulans gegeven om in Duitsland te blijven met salarisverhogingen en een bonus. De aangeprezen ‘helpers uit andere economische sectoren’ vindt hij moeilijk: "De mensen hebben een verkeerd beeld van hoe het er in de tuinbouw aan toe gaat. Vrijwilligers, of het nu gaat om studenten of korte-termijn-werkers, hebben gewoonweg niet de ervaring van een lange-termijn-oogstmedewerker. Zij leveren slechts een fractie van de werk dat er gedaan moet worden. Ze zijn ook minder toegewijd als het gaat om werktijden. Al met al loont het gewoon niet."

Gemengde kruidpotten
De teelt is in deze tijd bijzonder belangrijk, maar wordt zonder de juiste aandacht behandeld: "Overal waar speciale oplossingen zijn, krijgen alleen de telers geen erkenning of zelfs maar een verstandige oplossing voor hun probleem."

Hij ziet grote verschillen in de handel in de omgang met telers: "Ervaren afnemers tonen begrip en leiden discussies voor doelgerichte oplossingen om de benodigde goederen te kunnen leveren. Wat mij en veel van mijn collega's zorgen baart, is een nieuwe generatie marketingmedewerkers die geen rekening houden met of kennis hebben van de situatie bij de telers. Op dit moment heeft iedereen moeite om zijn of haar taken met elkaar te combineren, maar in sommige delen van de keten lijkt het erop dat ze nu te ver van het onderwerp tuinbouw af staan om zich dit te realiseren."

"We willen niets gratis krijgen, het enige wat we nodig hebben zijn realistische verwachtingen over wat we kunnen bereiken. De crisis zal zijn sporen nalaten, maar we zullen toch blijven proberen onze klanten te voorzien van kwaliteitsproducten," besluit Dick.

Voor meer informatie:
Johannes Dick
Gartenbau Dick
Bendenweg 30
53332 Bornheim
Duitsland
+49 2222 933 10
info@gartenbau-dick.de
www.gartenbau-dick.de

Publicatiedatum: