Supermarktverkoop 17% hoger dan dezelfde week vorig jaar

Ook afgelopen week groeide de supermarktverkoop met 17% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar, meldt IRI Nederland. Een groei die ook deels te verklaren is door Pasen, maar ook in vergelijking met Paasweek van vorig jaar ligt de omzet 60 miljoen euro (bijna 7%) hoger dan vorig jaar. Geen out of home consumptie lijkt te hebben geleid tot meer aankopen voor thuis dus.

Online blijft gestaag verder doorgroeien door capaciteitsuitbreidingen en drogisterijen laten voor het eerst sinds weken echter een daling zien ten opzichte van dezelfde week vorig jaar maar dit zal ook te maken hebben met een verkoopdag minder.

Private Label lijkt meer te profiteren van het hamstergedrag / meer consumptie dan de merken. Vooral in week 11 toen het hamsteren in Nederland begon (en er veel routineproducten ingekocht werden) is het aandeel Private Label fors hoger (+1,3%) dan diezelfde week het jaar ervoor. Maar ook in de weken daarna blijft het aandeel Private Label iets hoger liggen.



Op categorieniveau is er een shift te zien als het gaat om het type producten dat meer wordt gekocht. Waar binnen supermarkten voorheen vooral rijst, pasta, conserven etc. veelvuldig werd ingeslagen zijn dat nu bijvoorbeeld bakproducten, maar ook wenskaarten groeien, aangezien deze veel meer verstuurd worden nu bezoekjes niet meer mogelijk zijn. 

Klik hier voor meer informatie van IRI Nederland. 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven