Tholen - “Voor ons bedrijf is Mexico een heel belangrijke markt,” vertelt Tom de Smedt van RKW Hyplast. Het bedrijf produceert en verkoopt hightech kasfolie, en bijna 100 procent van de kassen die in Mexico staan zijn foliekassen.
De Mexicaanse markt is erg hard gegroeid en blijft ook hard groeien. “Die groei is deels toe te schrijven aan de teelt van blauwe bessen, maar zelfs als je dat eruit neemt is de groei nog enorm.”
Op bezoek in een kas
Niet op bezoek bij teler is grootste probleem
Tom: “We verkopen natuurlijk kasfolie, maar eigenlijk is ons product vooral een technische oplossing voor de problemen van de klant. Alle folies die Hyplast produceert zijn tailormade naar de wensen van de klant, maar door de COVID-19 uitbraak mogen we niet reizen, en kunnen dus geen klanten bezoeken. Daardoor is het lastig om de wensen precies te kennen. Je kan wel vergaderen en elkaar spreken via Skype of WhatsApp, maar dat is toch anders dan echt ter plekke gaan om de kas te bezoeken.”
De productie van de kasfolie kan gewoon volledig doorgaan. “Onze productiemedewerkers moeten zich natuurlijk wel aan de maatregelen houden, zoals social distancing. Maar qua productie hebben we tot nu toe geen enkel probleem”, vertelt Tom. Het niet mogen bezoeken van klanten is een groter probleem. “Al zijn we nu nog volop bezig met orders die al binnen waren te produceren.”
Foliekassen
Mexico gaat voor (hightech)folies
In Mexico wordt veel gekozen voor foliekassen, omdat de kassen daar vaak enorm groot zijn. “Er zijn erbij die een overkapping hebben tot 16,5 meter. Dat is niet mogelijk met glas.”
Een andere reden om voor folie te kiezen is het kasklimaat. "Vooral in een warm klimaat als dat van Mexico, moet je heel goed kunnen ventileren. Dit kun je met folie veel makkelijker doen dan met glas. Het gewicht is namelijk veel lager, dus kun je een grotere oppervlakte van het dak of de muren open- of dichtdoen."
In Mexico wordt het segment wat kiest voor hightech foliekassen steeds groter. “Om het klimaat makkelijker te kunnen manipuleren, maar ook om meer met het uv-licht te kunnen spelen. Met folie kun je gemakkelijk al het uv-licht blokkeren of juist doorlaten; of deels. Een foliekas is ook goedkoper dan een glazen kas."
De folie kan ook deels open of dicht
RKW Hyplast wil graag nog verder groeien in de Mexicaanse markt, en ziet dat ook het aandeel hightechbedrijven steeds groter wordt. “Die gaan op zoek naar hightech folies, dus dat wordt steeds interessanter voor ons. We hopen dan ook dat de Greentech wel door kan gaan op de nieuwe data (25-27 augustus). Daar hebben we de kans om veel mensen, waaronder potentiële klanten, te spreken.”
Voor meer informatie:
Tom De Smedt
Export Manager
RKW Hyplast NV
Sint-Lenaartseweg 26
2320 HOOGSTRATEN | België
+32 (0) 3 340 25 53
[email protected]
www.rkw-group.com