Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hans van Pol (Eurofresh), Willem Dijk (Willem Dijk AGF):

"Paasdrukte in de AGF-handel"

Tholen - Normaal is de week voor Pasen een belangrijke verkoopweek in de AGF-handel. Maar wat is normaal in deze dagen? Toch zijn AGF-groothandelaren tevreden met de verkoop deze week. We vroegen Hans van Pol van Eurofresh uit Venlo en Willem Dijk junior van Willem Dijk AGF uit Enschede naar hun bevindingen.

"Qua handel mogen we niet klagen. Sommige klanten vallen weg, maar anderen doen iets meer. De paasweek blijft natuurlijk altijd speciaal. Mensen willen toch thuis Pasen vieren en dat merken we wel aan de vraag", constateert Hans van Pol. Hij vindt het moeilijk om vooruit te blikken hoe de komende tijd gaat verlopen. "Er blijft natuurlijk altijd handel bestaan. Mensen moet toch eten. Het is zaak om de klanten ook nu goed te blijven bedienen. Maar dat was eigenlijk altijd al zo. Het belangrijkste is dat we samen zo gezond mogelijk door deze bizarre tijd komen."


Een volle loods bij Eurofresh vanmorgen, klaar voor een nieuwe dag

Ook Willem Dijk junior spreekt van een enorm goede verkoopweek. "Wij hebben een enorme diversiteit aan klanten en daardoor lopen de meeste producten gewoon hard.  In ons klantenbestand hebben we ook aardig wat leveranciers van de horeca. Daarbij zagen we de tendens dat ze de eerste week nadat bekend werd dat de horeca moest sluiten de bestellingen naar nul gingen. Maar elke week daarna heeft men de stijgende lijn toch weer te pakken. Mensen worden creatiever en zoeken toch naar alternatieve verkoopmogelijkheden middels thuisbezorgen, afhalen of consumentenverkoop. Inmiddels gaan onze horecaklanten weer richting een gehalveerde omzet. De verkoop richting marktkooplui, specialisten en winkels zit dik in de plus."

"Daarbij hebben we te maken bij enorme tekorten en dusdanig hoge prijzen voor bepaalde producten. Bloemkool en broccoli waren deze week schreeuwend duur. Soms haken klanten af vanwege de prijzen, maar krijg je later toch een telefoontje omdat ze toch niet zonder willen zitten. Citrus en gember zijn ook erg duur, maar andere producten als ananas lopen weer niet hard. Nu is het voordeel dat wij dankzij onze diversiteit aan klanten daar ook wel weer een afnemer voor hebben als de prijs laag is. Daarbij zien we een enorme vraag vanuit onze Duitse klanten."


En ook bij Willem Dijk stonden vanmorgen de bestellingen gereed

"Maar je moet wel alert blijven. Toen de horeca dichtging hebben veel taugételers hun productie teruggeschroefd. Dan ontstaan er opeens tekorten en gaat de hele wereld weer bellen voor taugé. Ook door de beperkte luchtvracht komen veel bijzondere exoten minder of vertraagd binnen. Nu voor Pasen zien we een enorme vraag naar asperges en aardbeien. Asperges worden nu zonder blikken of blozen voor 15 tot 17 euro per kilo ingekocht. Maar de prijs kan volgende week zomaar op de helft zitten, dus je moet erg alert zijn dat je de producten wel beschikbaar, maar tegelijkertijd niet te veel voorraad hebt", besluit Willem.

Voor meer informatie:
Hans van Pol
Eurofresh
Venrayseweg 112a
5928 RH Venlo
Tel. 077-3241111
Fax. 077-3241122
[email protected] 
www.eurofresh.nl


Willem Dijk AGF
De Ossenboer 2,
7547 RJ Enschede
T: 053 486 47 50
F: 053 432 59 80
E: [email protected] 
W: www.willemdijk.nl