Brenda van Diejen, accountmanager De Ruiter:

"De markt in komkommers is ongekend dynamisch"

Veel telers, adviseurs en andere professionals uit de branche hebben de afgelopen jaren kennis gemaakt met Brenda van Diejen, accountmanager bij De Ruiter. Voor de regio West, Noord en Oost is zij onder andere verantwoordelijk voor komkommers. Ze vertelt in dit artikel meer over haar ervaringen in deze sector.                                  

Brenda: "Ik heb bedrijfskunde en agrarische economie gestudeerd. Na mijn studie heb ik de nodige ervaring opgedaan in sier- en groententeelt. Inmiddels ben ik alweer twee jaar accountmanager komkommer en tomaat bij De Ruiter. Die twee gewassen verschillen enorm van elkaar. In tomaat zijn er veel verschillende kleuren, soorten en segmenten, terwijl dit bij komkommer aanzienlijk minder is. Toch is de markt in komkommers ongekend dynamisch."

Dynamiek in komkommer
"In komkommer lopen de zaaidata enorm uiteen. Daarnaast zijn er meer verschillende teelttechnieken: hoge draad, traditioneel, waarbij sommige telers werken met belichting. Telers hebben diverse teelten in een jaar; twee, drie en soms wel vier teelten per jaar. Andere telers hebben komkommers in een tussenplanting staan.

Het behoort tot mijn taak om met al die telers te kijken naar de strategie en welk ras daar het beste bij past. Dat vraagt veel overleg, maar ook een goede relatie en wederzijds vertrouwen. Dat is eigenlijk precies wat ik zo leuk vind aan mijn werk."

Samenwerken aan nieuwe rassen
Brenda gaat verder: "De ontwikkelingen in komkommer gaan op dit moment best snel. Dat heeft veel invloed op de veredeling van nieuwe rassen: waar liggen de behoeftes van telers en retail? Waar willen zij naartoe? Wat vragen consumenten? De accountmanagers hebben contact met telers, de handel en andere stakeholders binnen de sector. De accountmanagers delen alle informatie en vertalen de wensen uit de markt richting de veredelaars en de afdeling Market Development."

Weloverwogen introducties
"Tussen het veredelen van een ras en het moment van lanceren, ligt een lange periode van intensief beproeven – eerst in onze eigen kassen en daarna ook bij telers. Wanneer een komkommerras dan ook daadwerkelijk verkocht kan gaan worden, is dat een weloverwogen beslissing waarbij er veel data beschikbaar is om tot dat besluit te komen."

"Data zijn belangrijk in het proces van veredeling naar de markt. Daarom is de onderlinge samenwerking, ook tussen regio’s, zo cruciaal. Er bestaan veel verschillen tussen de regio’s, zelfs in een klein land als Nederland. Zo planten de regio’s in Limburg en Noord-Brabant van oudsher later dan in bijvoorbeeld het Westland. De Ruiter is nu bezig met het opzetten van onderzoekslocaties, zodat er nog eerder nog meer gegevens beschikbaar komen over potentiële nieuwe rassen."

CGMMV-resistente rassen
"Er zijn de afgelopen jaren grote stappen gemaakt in ons komkommerassortiment", voegt Brenda daar aan toe. "Neem bijvoorbeeld Gotja, Getty en Garpo. Deze rassen zijn IR resistent tegen CGMMV en geven daarbij een goede productie met een goede kwaliteit. Dat is het resultaat van veredelen op resistentie in combinatie met veel stuks per vierkante meter."

Brenda besluit: "Ik voel me heel erg thuis in de dynamiek van de komkommermarkt. De prijs van vandaag zegt niks over de prijs van morgen. Ik volg de markt op de voet en wissel kennis uit met collega’s, telers en adviseurs. Ik zie dat steeds meer telers onze rassen ontdekken en mogelijkheden zien in CGMMV-resistente rassen als Gotja, Getty en Garpo in zowel de traditionele- als ook de hoge draad teelt.

Er is veel waardering in de markt voor alle kennis die wij delen rondom komkommerbont virus, bijvoorbeeld op onze website. Wat betreft toekomstig materiaal ziet onze toekomst er ook heel positief uit. De markt van komkommers kan nog veel van ons verwachten."

Bron: De Ruiter


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven