Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alkine Barendrecht, WA Customs; Kevin van den Berg, Customs Support Group

Digitalisering bij Douane-expediteurs levert een positieve bijdrage

Tholen – Vorige week meldde de Nederlandse douane op haar site dat het gedeeltelijk de werkzaamheden gaat afschalen waar dat mogelijk en verantwoord is in verband met de Coronacrisis. Wat zijn de gevolgen van deze maatregelen voor de importeurs en de exporteurs in de sector?

Weinig technische problemen op het moment
Bij WA Customs, Douane-expediteur in Nederland en België, merken ze nog weinig van de technische impact op het proces door het coronavirus. “De noodzakelijke diensten van de douane blijven draaien,” vertelt Alkine Barendrecht, douane declarant bij WA Customs. “Bepaalde landen hebben hun grenzen wel gesloten voor export maar niet voor vitale goederen zoals groenten en fruit. Wel hebben ook deze transporten meer en meer last van files aan de Europese binnengrenzen zoals richting België nu het geval is. Die congestie neemt soms toe met enkele uren en dat wordt er de komende dagen niet beter op.” Klik hier voor de actuele informatie op de weg voor het vrachtverkeer.

Alkine Barendrecht, Douane declarant bij WA Customs

Kevin van den Berg, Teamleider bij Customs Support/Phimex, merkt vooral dat het aantal fysieke controles bij de douane behoorlijk zijn afgenomen. “Waar voorheen dagelijks meerdere fysieke controles werden uitgevoerd, zijn dit er nu een stuk minder. Dit heeft uiteraard geen negatief effect op de snelheid in het logistieke proces. Aan de andere kant wordt het nog wat lastiger om contact te krijgen met de douane in het geval van vragen of problemen. Het voordeel in Nederland is dat de processen al geruime tijd bijna volledig elektronisch verlopen en het aantal fysieke controles kan door de douane zelf aan gesleuteld worden. Er zijn nog een aantal handmatige processen die op termijn wel vertraging kunnen gaan oplopen als de bezetting bij de douane nog verder afgeschaald zou worden maar zover is het nu nog niet.”

Europa
Ook in andere Europese landen lijkt de impact op het moment nog beperkt te zijn op de werkzaamheden van de douane. “We hebben kantoren in België en ook in Duitsland, Polen, Verenigd Koninkrijk en Nederland en ook deze melden dat de impact tot op heden nog beperkt is en ook daar de zendingen doorlopen,” vertelt Kevin. “Er worden wat tijdelijke versoepelingen toegepast waarbij in plaats van het inleveren van originelen ook bescheiden per email verzonden mogen worden. Ook van onze kantoren in Duitsland komen de berichten dat de vertragingen meevallen. Alleen aan de buitengrenzen voor wegvervoer kunnen er flinke vertragingen optreden door aanvullende controles. We hebben op onze site een pagina geopend om klanten en relaties te informeren over tijdelijke maatregelen in verband met corona.”

Peru
Wel heeft Kevin vernomen dat in Peru op dit moment geen ambtenaren meer aanwezig zijn die preferentiële bescheiden kunnen viseren. “mochten deze bescheiden in zijn geheel niet meer worden afgegeven kan dit betekenen dat er een hoger tarief aan invoerrecht belast zal worden bij invoer. Voor alle andere praktische problemen is het zaak te overleggen met je douane-expediteur om tot een werkbare oplossing te komen en de risico’s te beperken.”

Brexit
WA Customs heeft met de ontwikkeling van YourCustoms de afgelopen maanden het opmaken van documenten gedigitaliseerd in voorbereiding op de Brexit. Levert dit nu een voordeel op? “Deze situaties vallen niet te vergelijken met elkaar,” vertelt Alkine. “We hebben gezien dat de koppeling het makkelijker maakt documenten te regelen, maar bij de Brexit hebben we te maken met een flinke toename van de documenten. Dat is niet te vergelijken met de situatie nu, want nu heb je te maken met persoonlijke uitval en thuiswerkers bij onze klanten en bij ons.”

Kevin bemerkt dat de digitale verwerking van gegevens een positieve bijdrage levert aan het sneller kunnen verwerken van die gegevens op het moment. “We zien wel dat nog steeds veel klanten, zowel importeurs als exporteurs, nog niet al hun processen gedigitaliseerd hebben. Hier valt nog veel te verbeteren, niet alleen vanwege een Brexit maar dat geldt voor alle transacties van en naar een bestemming buiten de EU. We merken dus dat er nog altijd een groep is die zich nog altijd moet voorbereiden op de Brexit maar zijn handen nu vol heeft aan de Coronacrisis. Of een uitstel noodzakelijk is, is afhankelijk van het verloop van de corona crisis en de impact daarvan. We zitten wereldwijd in een zeer turbulente periode. Een Brexit op korte termijn zal daar voorlopig niet meer rust in gaan brengen.”

Voor meer informatie:
Kelsey Schenk
Customs Support Group
Willem Barentszstraat 11 – 19
3165 AA Rotterdam
T +31 (0)10 79 88 300
info@customssupport.com
www.customssupport.com

Benny van Laerhoven
WA Customs
Hazeldonk 6041
4836 LA, Breda
Telefoon: +31 (0)76-5964921
info@wacustoms.nl 
www.wacustoms.nl