Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
op lange termijn heropleving markt verwacht

Aankoop verse groenten uit vierde gamma daalt in Italië

In Italië was er in de periode van 15 februari tot 15 maart 2020 sprake van een daling van 3% in het vierde gamma groenten en fruit voor de verwerkende industrie. Deze daling was nog sterker van 15 tot 22 maart. “Dit is te wijten aan de veranderde bestedingsgewoonten, veroorzaakt door een crisissituatie. Op de korte termijn is de afzet gedaald, maar op de lange termijn verwachten we een heropleving van de mark”, zegt Andrea Montagna, directeur van het Italiaanse Unione Italiana Foor IV Gamma.

“Het convenience assortiment wordt normaal gesproken vrij frequent aangekocht, ook gezien de beperkte houdbaarheid. Het wordt vaak dezelfde nog gegeten. Vanwege de beperkingen als gevolg van de coronacrisis gaat de consument minder vaak naar de supermarkt waardoor het aantal aangekochte artikelen lager is dan in de voorgaande periode.”

Er is echter een zogeheten harde kern van consumenten die ongeveer 80% van het totaal aantal artikelen uit het kant-en-klare assortiment aankoopt. “De salades liepen altijd heel goed, maar het is logisch dat de aankoopfrequentie hiervan de laatste weken is afgenomen.”

Maar er is ook een aspect dat een heropleving van de consumptie mogelijk kan maken. “Onze artikelen garanderen maximale gezondheid en hygiëne. De gewassen worden niet behandeld, en het valt niet onder de bulk producten. Ik denk dat deze crisis ervoor zorgt dat meer consumenten zullen worden aangetrokken tot kant-en-klare artikelen, ook om hygiënische redenen.”

Andrea Montagna, directeur van Unione Italiana Food IV Gamma

Voorspellen oogst en afzet lastig voor verwerkers
Een probleem dat alle bedrijven hebben die zich bezighouden met kant-en-klare artikelen is dat van het programmeren. “De pandemie en de bijbehorende maatregelen is iets nieuws en het is niet mogelijk om voorspellingen te doen. Sinds het begin van deze situatie is er nog geen enkele week hetzelfde geweest qua afzet. Het is voor iedereen

 

Publicatiedatum: