Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ine van Kleef, marketingmanager bij Tasty Tom en freelancefotograaf

“Uiteindelijk kun je met één foto een dag bezig zijn”

Tholen - Een foto is in een flits genomen. Of het beeld vervolgens het juiste verhaal vertelt, is de vraag. Voor het maken van een veelzeggende foto is de juiste voorbereiding nodig. “De fotosluitertijd is, afhankelijk van de hoeveelheid licht, heel kort, vaak slechts een fractie van een seconde", vertelt Ine van Kleef. Naast marketingmanager bij Tasty Tom is zij ook freelance fotograaf.

Er komt een stuk techniek en kennis kijken bij het maken van een foto, vertelt Ine. "Wat het ook interessant maakt, is de research die nodig is om het verhaal te kunnen vertellen. Wat maakt het product, het bedrijf of de dienst zo speciaal en dat proberen op te zoeken met een foto."

Bewerken
36 uur per week wijdt Ine zich aan het op de kaart zetten van smaakvolle Tasty Tom tomaten. De liefde voor fotografie komt daarbij goed van pas. “Na mijn middelbare school heb ik een opleiding richting communicatie en vormgeving gedaan en heb me daarna nog verder gespecialiseerd in fotografie op de Fotovakschool. Fotograferen vind ik onwijs leuk om te doen”, vertelt Ine.

“Omdat ik in deeltijd werk, kan ik door de week ook een aantal uur op pad als freelancefotograaf. Ik doe dit nu tweeënhalf jaar. Veel opdrachtgevers hebben beeldmateriaal nodig voor folders of een nieuwe website. Ik help ze graag daarbij. Daarnaast doe ik ook een stukje portretfotografie, meestal in het weekend.”

Na het maken van de foto is het werk nog niet gedaan. “In het bewerken van foto’s zit ook best wat tijd, zeker wanneer bedrijven nog hun logo willen terugzien of willen werken met bepaalde kleurscharkeringen. Uiteindelijk kun je met één foto best een dag bezig zijn.”


Foto's uit de portfolio van Ine van Kleef



Gelijkenissen
Tomaten en Tasty Tom zijn en blijven favoriete onderwerpen om vast te leggen, maar Ine krijgt ook veel inspiratie door de uitstapjes naar andere bedrijven en sectoren. “Onlangs kreeg ik de opdracht om foto’s te maken voor een schoonheidssalon en kort daarna voor een rioolontstoppingsbedrijf. Dat waren twee wel heel uiteenlopende omgevingen. Bij de schoonheidssalon was alles heel clean. Er was een mooi model uitgezocht en de omgeving zag er fris, wit en stralend uit.

Het weekend daarop fotografeerde ik een hele grote vrachtwagen en mensen die het ruwe werk aan het riool doen. Er was een enorm contrast tussen die bedrijven, maar ze deden beiden hun werk met enorm veel passie en dat straalden ze ook echt uit. Zelf leer ik daar ook weer van. Voor het rioolonstoppingsbedrijf is het bijvoorbeeld heel lastig om aan personeel te komen. Dat probleem kennen we in de AGF-sector natuurlijk ook. Interessant om te zien waar zij tegenaan lopen en hoe zij met dat probleem omgaan.”


Een ander voorbeeld uit de portfolio van Ine van Kleef

Het balletje rolt wel
Hoewel Ine als freelancefotograaf alleen werkt, heeft ze een heel netwerk van kennissen achter zich staan. “Met vriendinnen van de fotovakschool spreek ik nog regelmatig af. Of we volgen samen cursussen om bij te blijven, want ontwikkelingen in het vakgebied gaan heel snel, zoals de opkomst van drones. Ook is het netwerk handig om onderling apparatuur uit te wisselen, want fotografie is geen goedkope hobby.”

Waar Ine maar weinig tijd aan kwijt is, zijn marketingactiviteiten voor haar diensten als fotograaf. “Ik val van de ene opdracht in de andere. Meestal door mond-tot-mondreclame blijft het balletje rollen”, besluit Ine.

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.