Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zuid-Italië zucht onder coronacrisis

Vroegtijdige oogst maar langzame afzet van aardbeien

De campagne van de Italiaanse aardbeien is door de goede weersomstandigheden vroeg van start gegaan. De kwaliteit en het volume is goed. Maar er zijn ook problemen. Een aantal Zuid-Italiaanse aardbeientelers vertelde er vorige week over.

Coop Sole
"Door de coronacrisis eten veel mensen gezonder en kopen ze meer groenten en fruit. Maar helaas is er een sprake van een daling van de verkoop van aardbeien," zegt Pietro Paolo Ciardiello, directeur van Coop Sole, gevestigd in Parete (CE), Campania.

Pietro Paolo Ciardiello

"De aardbeienmarkt is ook stilgevallen, omdat de horeca gesloten is en dus niet meer afneemt. In Campanië hebben we nog niet alles geoogst, we verwachten in de komende 10 tot 15 dagen alle aardbeien te hebben geplukt. Maar de vertraging in de verkoop baart ons zorgen."

"Gezien de noodtoestand van Covid-19 werken we met nieuwe regels en kampen we met een tekort aan niet-Italiaanse seizoensarbeiders, die ons land niet hebben kunnen bereiken door de sluiting van de grenzen. Gelukkig is de aardbeiencampagne erg lang en als we goed blijven werken kunnen we, zodra de noodtoestand voorbij is, de situatie herstellen. Ik denk dat het in deze periode belangrijker is dan ooit om te vechten voor het ‘Made in Italy’ product, alleen op die manier kunnen we deze sector redden."

Natural Fruit
Nicola Tessitore, commercieel directeur van Natural Fruit in Sessa Aurunca (CE): "De consument heeft op dit moment andere prioriteiten. Aardbeien worden beschouwd als een luxeproduct, dus de consumptie komt nog niet van de grond. Door de huidige noodsituatie zijn helaas veel mensen zonder werk komen te zitten, waardoor de consument gedwongen is prioriteit te geven aan voedingsmiddelen die noodzakelijk en elementair zijn voor de dagelijkse consumptie, omdat hij zijn beperkte economische middelen goed moet gebruiken. Ik ben er echter zeker van dat alles op korte termijn zal verbeteren."

Nicola Tessitore

La Fortuna Group
Damiano Fortunato van La Fortuna Group uit Eboli (SA): "De consumptie van aardbeien neemt af, omdat producten met een langere houdbaarheid de voorkeur genieten. We vinden te veel dagelijkse voorraden van het product, ze zijn niet in lijn met de periode. We doen een beroep op de grote winkelketens (GDO), die vragen om een grotere voorkeur voor Italiaanse producten. Gezien de algemene trend zijn veel telers gedwongen om te anticiperen op de oogst van producten die bestemd zijn voor de verwerkingsindustrie."

Damiano Fortunato

Op Giaccio Frutta
Antonio Giaccio van Op Giaccio Frutta in Vitulazio (CE): "De situatie voor de aardbeien is dramatisch: weinig aanvragen en onbevredigende prijzen. Het overaanbod heeft toch zeker de verkoop vertraagd. We rekenen op deze temperatuurdaling van de afgelopen twee dagen voor een doorbraak. Tegelijkertijd vragen we om meer waardering voor Italiaanse producten."

Antonio Giaccio

G.F. & G. Frutta
In Basilicata, meer precies in Scanzano Jonico (Matera), een gebied dat gespecialiseerd is in de aardbeienteelt, vertelde Antonio Gallicchio van G.F. & G. Frutta medio vorige week dat hij veel moeilijkheden ondervindt bij het op de markt brengen van zijn producten. "De gezondheidscrisis dreigt ons failliet te laten gaan, met als gevolg dat we de velden moeten verlaten, net als vorig jaar, toen door gebrek aan mankracht."

"Tot een paar weken geleden hadden we meer dan 10 bestemmingen te bedienen: nu kunnen we er nauwelijks twee tellen, omdat de anderen hun wekelijkse bestellingen hebben geannuleerd. Vandaag bijvoorbeeld is de enige zending die we hebben gemaakt bestemd voor Turijn. Een zorgwekkende situatie, als we bedenken dat we nog niet zo lang geleden elke dag op dezelfde markt leverden, terwijl ze nu elke drie dagen slechts een pallet nodig hebben. Zelfs in Zuid-Italië verandert de situatie niet: de groenten- en fruitgroothandel in Lecce heeft ons bijvoorbeeld laten weten dat er nog veel koopwaar onverkocht is gebleven, terwijl anderen ons vragen om verdere kortingen op de verkoopprijzen, die momenteel zelfs lager zijn dan 1,50 €/kg."

"Voor degenen die geen of weinig leveringscontracten hebben met de grootschalige detailhandel wordt de situatie nog moeilijker. De consumptie van aardbeien is zeer laag en het einde van de winter maakt het alleen maar erger, omdat het koude weer de consumptie van aardbeien ontmoedigt."

"Het zal onvermijdelijk zijn," concludeert Antonio Gallicchio, "dat een groot deel van de werknemers wordt ontslagen naast het rooien van ten minste één hectare aardbeien van een vroeg ras dat in deze specifieke periode geen markt meer vindt. Net als ik zijn er verschillende aardbeientelers in moeilijkheden en het enige alternatief om ons product aan de verwerkingsindustrie te verkopen voor 0,25 €/kg komt steeds dichterbij."

Publicatiedatum: