"De consumptie van zachtfruit is in Nederland veel beperkter gestegen dan in de landen om ons heen. Een bijzondere constatering, want zachtfruit is lekker, hartstikke gezond en tijdens het seizoen uit eigen land in overvloed beschikbaar", vertelt Janny Trouw, netwerkcoördinator aardbei en kleinfruit bij (Z)LTO en Glastuinbouw Nederland, in het tweede deel van een serie kettingbrieven op de site van de stichting die de zachtfruitsector in Zuid-Nederland wil promoten.
Hoe zorgen we ervoor dat ook de Nederlandse consument meer zachtfruit gaat eten?
Natuurlijk willen we dat de Nederlandse consument meer van ons eigen zachtfruit gaat eten. Maar ook dat er bewuster voor gekozen wordt én met trots! Want waarom (goedkope) aardbeien of ander fruit uit Spanje kiezen, als tijdens het seizoen ook de lekkerste aardbeien, frambozen en bessen uit Nederland zelf beschikbaar zijn? Maakt onbekend misschien onbemind?
Het beste fruit verkoopt zichzelf. Dan maakt de prijs bijna niet meer uit, zolang het maar ‘BerryBriljant’ is. En dan wil je er het liefst nog méér van. De belangrijkste taak van telers is dus om de aller- allerlekkerste aardbeien, frambozen, bramen en bessen te kweken met de aller- allerbeste kwaliteit. Dat staat buiten kijf.
Geen enkele concessie meer aan smaak doen dus, evenals aan uiterlijk en houdbaarheid. Daar zullen we vanuit de teelt én handel voor de volle 100% op in moeten zetten. Je kunt er uiteindelijk altijd nog jam, taart of een andere meerwaarde van maken.
Nog meer promoten
En daarbij zullen we nog veel meer moeten promoten dat we van eigen bodem bijna jaarrond het beste zachtfruit kúnnen leveren. Zodat consumenten vanzelfsprekender gaan kiezen voor eigen Nederlands fruit en daarmee ook voor de lekkerste, veiligste en meest duurzame producten. Want pas als ze weten wat van dichtbij te halen is, hoeven ze het niet eens meer van ver weg.
We kunnen onze landgenoten daar wat mij betreft best een handje bij gaan helpen. Door een betere herkenbaarheid van onze NL producten, plaats in het schap, en tijdens de seizoenen continue beschikbaarheid van eigen bodem. Dan peinst een consument echt niet meer over de keuze tussen Nederlandse frambozen of bessen uit Chili. Dan bepaalt het product wel voor die consument. Wat mij betreft is de slogan voortaan: “Voor het lekkerste zachtfruit hoef je het land niet meer uit!”
Voor meer informatie:
Berry Promotions www.berrybriljant.nl communicatie@berrybriljant.nl