Rob Morren, ABN Amro

"Maak de kosten die je maakt tijdens de coronacrisis inzichtelijk de komende dagen"

Tholen - Donderdag werd besloten dat de Nederlandse banken ABN Amro, Rabobank, ING, Triodos en de Volksbankondernemers met een financiering tot 2,5 miljoen euro een half jaar uitstel kunnen krijgen in de aflossing van hun leningen als ze in de problemen komen door het coronavirus. Bij ABN AMRO komen zakelijke klanten met een krediet tot 2.5 miljoen euro in principe automatisch in aanmerking voor uitstel,  als klanten er geen gebruik van hoeven te maken moeten ze dit zelf voor 31 maart aangegeven.

“Het is echt een unicum wat de banken in Nederland nu doen,” vertelt  Rob Morren, sector banker food bij de ABN Amro. “In 2008 waren banken onderdeel van het probleem en ontstond de crisis ook in de financiële sector, nu zijn de banken een onderdeel van de oplossing. De reële economie krijgt op het moment direct een klap door het wegvallen van vraag in bijvoorbeeld de horeca. We zijn op dit moment sterk gekapitaliseerd en kunnen bedrijven daarmee helpen.”

“Op het moment verandert de situatie van dag tot dag,” vertelt Rob. “Nu worden vooral de AGF handelaren en -verwerkers hard geraakt die zich voor meer dan de helft op de Foodservice en horeca hebben gericht en niet op alternatieve kanalen. De maatregelen van overheid en banken gaan op de korte termijn verreweg het overgrote deel van de bedrijven uit de brand helpen. Handelaren en verwerkers die grotendeels hun omzet uit de retail halen zagen hun omzet over het algemeen fors toenemen de laatste dagen en konden de vraag nauwelijks bijbenen.”

Meerdere factoren
Er zijn nog meer factoren die een rol spelen in hoeverre een bedrijf door de huidige crisis geraakt wordt of niet. “Nationaal of internationaal actief, verschillende landen en werelddelen waar deze bedrijven sourcen en afzetten, type assortiment, etc.,” somt Rob op. “Zo wordt friet in veel landen juist in de horeca geconsumeerd en daarmee wordt je hard geraakt als deze dicht moeten. Maar ook in sourcing kunnen er grote verschillen zijn doordat bijvoorbeeld het seizoen verschuift tussen landen als bijv. Marokko naar Spanje. Dan kan de situatie nu opeens heel anders zijn door de specifieke aanpak en crisis in dat land. Op basis van de huidige situatie en de maatregelen die nu genomen zijn is alles de komende periode redelijk onder controle voor de AGF handel en -verwerking. Voor de komende periode blijven we ook in gesprek met onze klanten om te kijken waar we kunnen helpen.”

“Hoe snel de weg naar boven wordt gevonden in onze internationaal verweven AGF sector hangt samen met hoe landen het coronavirus onder controle krijgen. Het is de intentie van veel landen om grenzen voor goederen open te houden, maar je ziet wachttijden en formaliteiten aan grenzen ontstaan. In landen zelf zie je dat personeel bij de toeleveranciers ook ziek worden. Hoe lang we dit volhouden hangt echt af van de ontwikkeling rond het terugdringen van het virus en hoe snel overheden ertoe overgaan om maatregelen geleidelijk terug te draaien. Wij verwachten bijvoorbeeld dat zodra de horeca geleidelijk weer open mag de consumenten massaal weer willen genieten van het buiten de deur zijn. Dat zou echt een zegen zijn voor veel AGF-handelaren die afhankelijk zijn van dit kanaal.”

“Gelukkig is de foodsector als kritische sector aangemerkt door de overheid er alles aan is gelegen om het in NL draaiende te houden. Het is wel belangrijk dat de overheid de sector als “ecosysteem”  beschouwt en dus ook bestaat uit veel  ondersteunende partijen. Bijvoorbeeld ten aanzien van externe controles op kwaliteit en voedselveiligheid.

Zorg voor inzicht in je uitgaven
“Houd je kosten goed in de hand, hanteer scherp debiteurenbeheer, maar heb wel oog voor elkaars situatie,” geeft Rob als advies mee aan de sector. “We moeten dit als maatschappij samen oplossen. Dat betekent zowel begrip hebben voor je afnemers en leveranciers die het zwaar hebben. als oog voor afnemers die topomzetten draaien zoals de supermarkten. Maak bijvoorbeeld inzichtelijk welke extra kosten je nu kwijt bent aan personeel en logistiek en maak dat bespreekbaar met de supermarkt.  Maak daarnaast voor de komende zes maanden een worstcase, basecase en bestcase scenario met de belangrijkste afdelingen van je bedrijf en betrek daarbij factoren zoals personeel, sourcing, prijsvorming en veranderingen inzake de afzet. Probeer creatief om te gaan met handelswaar die je niet kwijt kun,  In Amsterdam is bijvoorbeeld een groep ondernemers gestart met het zelf aanbieden van maaltijdboxen.”

Voor meer informatie:
Rob Morren
ABN Amro
Gustav Mahlerlaan 10
1082 PP Amsterdam
Postcode HQ0144
Tel: +31 (0)6 30 33 65 04  
rob.morren@nl.abnamro.com  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven