Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Florian Wolz, telerscoöperatie Franken-Gemüse Knoblauchsland

"De focus moet liggen op iedereen van voldoende producten te voorzien, niet op elkaar onderbieden"

Het coronavirus heeft de wereld stevig in haar greep. Terwijl de verzorging met levensmiddelen tot nu toe nog voldoende gegarandeerd is, staan veel horecaleveranciers op het punt ten onder te gaan en telers(coöperaties) maken zich zorgen om de volgende oogst.

Seizoensarbeiders willen gezien de pandemie niet meer reizen en zelfs al zouden ze wel willen, veel grenzen zijn inmiddels gesloten. Met deze problemen moeten de spelers op de markt zich nu bezighouden, terwijl de dagelijkse gang van zaken sowieso al bijzonder hectisch verloopt.

Florian Wolz van telerscoöperatie Franken-Gemüse Knoblauchsland in Nürnberg geeft een update over de situatie.

"De volgende crisis die ons te wachten staat is het gebrek aan seizoenskrachten. Om ons met dit onderwerp bezig te houden, moeten we echter ook eerst de dagelijkse handel op orde krijgen. Daarom werk ik aan een plan voor een normaal dagverloop in deze situatie, die nu gevonden moet worden. Hiermee komen we dan hopelijk enigermate soepel door de volgende vier tot vijf weken", vertelt Florian.

Een grote hindernis hierbij is de grote vraag en een mogelijke schaarste: "We kunnen nog probleemloos leveren, maar indien het tot een schaarste komt, moeten de medewerkers erop voorbereid zijn de hoeveelheden goed te verdelen."

Momenteel zijn de schommelingen in de hoeveelheden nog zeer duidelijk, wat zich negatief uitwerkt op de gelijkmatige verzorging met groenten en fruit. "Ook hier is het doel een normale gang van zaken. De hoeveelheden moeten ook in deze crisissituatie zo afgestemd worden dat iedereen van producten voorzien wordt. Iedereen krijgt zijn aandeel. Men heeft daarvoor gewoon begrip van beide kanten nodig."

Schaarste voorkomen
Het is natuurlijk zaak om een schaarste te voorkomen: "Als telersorganisatie zien we natuurlijk al hoe groot de productie ongeveer zal zijn. Gelukkig zijn er bij sommige bedrijven ook al arbeidskrachten ter plaatse. De volgende golf staat midden april voor de deur, dan worden er grotere hoeveelheden geoogst."

Daarop volgen tot begin mei de bedrijven met vollegrondsteelt. "Het moet ons op één of andere manier lukken dat er tegen die tijd genoeg seizoenskrachten zijn om te oogsten en nieuw te planten." In het ergste geval moet de oogst op kleinere schaal plaatsvinden.

Ander soort vraag na sluiting horeca
Zover wil hij zich echter nog geen zorgen maken: "Ik heb iedere dag mijn producten en ik verkoop ze ook. De sluiting van de horeca heeft de grootste uitwerking op de hoeveelheid. Consumenten hebben andere eetgewoontes en kopen van sommige producten, zoals komkommers en tomaten, meer dan er in de horeca nodig geweest zou zijn."

Bovendien is de totale productselectie kleiner voor privépersonen. In een restaurant gebruikt men bijvoorbeeld veel verschillende groentensoorten voor een salade, terwijl privéhuishoudens er minder werk van maken, zij bereiden eenvoudigere gerechten. "Men koopt producten die eenvoudig en snel te verwerken zijn."

Minder hamsteraars, want vers product bederft
Hamsterinkopen zijn hier minder een probleem, omdat verse groenten niet zo lang houdbaar zijn. "We zien dat de overschotten, die nu via de retail lopen, bijna het verlies van de buitenshuisconsumptie dekken. De retail heeft een 20% hogere behoefte, normaal gesproken maakt de gastronomie 16-20% van de markt uit – zo sluit de cirkel zich weer."

'Stop met retailacties'
Florian vraagt de handel om de reclameplanning de komende weken uit te zetten: "We bevinden ons in een uitzonderlijke situatie, daarbij kun je geen acties voor groenten en fruit plannen. De focus moet liggen op iedereen van voldoende producten te voorzien, niet op elkaar onderbieden."

Hoe het ook verder zal gaan met het coronavirus in Duitsland en de uitwerkingen op de handel, de hectiek en paniek zijn niet blijvend. De situatie moet zich stabiliseren en dan zou men zich op het gebrek aan seizoensarbeiders moeten concentreren, vindt Florian.

Zijn voorstel is daarom pragmatisch: "We hebben de hoop dat er misschien arbeidskrachten uit andere sectoren in de groententeelt mee kunnen helpen. Veel mensen verliezen momenteel hun inkomen en zo zouden beiden geholpen zijn."

Voor meer informatie:
Florian Wolz
Franken-Gemüse Knoblauchsland eG
Raiffeisenstraße 200
90427 Nürnberg
Tel. 0911 93483-0
E-mail: info@franken-gemuese.de 
Web: https://www.franken-gemuese.de/ 

Publicatiedatum: