Hoewel aan de ene kant de vraag naar groenten sterk toenam naar aanleiding van het hamsteren, merken nu ook veel groententelers internationaal de nadelen van de coronauitbraak. Markten gaan dicht en veel kleine telers hebben meestal een goede afzet onder de lokale horecagelegenheden. Nu deze ook dicht zijn, moeten ze hun focus verschuiven, blijkt uit een rondgang.
Ziekenhuizen en zwakken
Er zijn glimlachende gezichten te zien op de foto, aangezien iedereen er duidelijk het beste van probeert te maken. Door de dreiging van het coronavirus en de annulering van veel opdrachten hebben de Israëlische microgroententelers van 2bfresh besloten om hun microgroenten te doneren aan lokale ziekenhuizen en zwakke mensen. Normaal gesproken verkopen ze aan restaurants, hotels en cateringbedrijven, maar deze gelegenheden en bedrijven zijn zo goed als allemaal gesloten in Israël.
“Het idee om onze producten weg te moeten gooien stond ons niet aan,” zegt Uzi Teshuva van 2bfresh uit Israël. “Microgroenten zijn rijk aan vitamines en antioxidanten die het immuunsysteem kunnen versterken. Dit is in deze dagen ontzettend belangrijk en daarom hebben we besloten de producten te doneren aan ziekenhuizen en zwakke mensen.”
Stoppen met telen
Ze zijn niet alleen. Microgroententelers over de hele wereld ervaren de gevolgen van de uitbraak. Ken Holland, teler van microgroenten en speciale groenten in Newcastle, Engeland, brengt zijn ochtenden normaal gesproken door met het oogsten en verpakken van groenten voor restaurants, zowel vanuit de vollegrond als vanuit de kas en uit zijn indoor farm Urban Cultivator.
“Nu is er geen haast, want er zijn geen bestellingen vanuit de restaurants. Het zijn rare tijden,” zegt hij. Het bedrijf start met een groentenbox en heeft de teelt op de teelttafels stopgezet en de rest van de productie in de vuilnisbak moeten gooien. “Dit is de realiteit van bedrijven in de horecasector,” zegt hij.
Lokale markten
Naast de vertical farms zijn veel andere telers afhankelijk van de horeca of lokale markten. Zij zullen ook de gevolgen van de uitbraak en de lockdown gaan voelen. Vooral in de VS zijn lokale markten steeds populairder aan het worden tot een totaal van 8476 in 2015, volgens de Agricultural Marketing Service van USDA. In 2012 verkocht 34% van alle teeltbedrijven in de VS (van groenten, fruit of noten) producten via lokale marketingkanalen. Slechts 3% van telers van andere gewassen en 8% van de veehouderijen deed dit ook.
Nu is de toekomst van de lokale markten onduidelijk. Aan de ene kant zijn mensen ervan afhankelijk en zijn vers fruit en groenten onmisbaar om gezond te blijven. Ze zijn aangemerkt als vitale bedrijven op veel plaatsen, maar aan de andere kant worden ze geannuleerd en moeten ze zich houden aan de regelgeving met betrekking tot het houden van sociale afstand. Ze worden geadviseerd zoveel mogelijk thuis te blijven.
“Te veel klanten met lage inkomens kunnen zonder onze voedselprogramma’s de producten in een stad niet betalen, gezien de hoge kosten van het levensonderhoud,” zegt het team van Heart of the City Farmer’s Market in San Francisco.
Ze lichten hun kritische rol toe in het aanbieden van voedselproducten voor kwetsbare mensen met lage inkomens, die een supermarkt niet kunnen bieden. “Net als supermarkten zullen we open blijven om voedsel aan te bieden tijdens de coronapandemie, met inachtneming van speciale maatregelen.”
Aan de andere kant gaan er ook veel markten dicht. De Seattle Neighborhood Farmers Markets gaan bijvoorbeeld tot ten minste 13 april dicht om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. “Al 26 jaar is de Neighborhood Farmers Markt een plaats waar honderden telers en voedselproducenten uit Washington en de lokale consumenten samenkomen. Dat is wat ze zullen blijven doen in de zoektocht naar veilige manieren om het lokale voedsel bij de consument te krijgen.”
De organisatie is nu op zoek naar andere manieren om telers met consumenten in contact te brengen. Ze hebben de Good Farmer Fund opgericht als een vorm van noodhulp om de betrokken telers door de crisis heen te helpen.
Afhaalpunten
Telers die hun producten direct afleveren bij de consumenten zien een toename in de vraag, maar ook zij moeten hun bedrijfsmodel aanpassen. Het team van Lufa Farms moet bijvoorbeeld omgaan met de gesloten afhaalpunten. Het bedrijf is bekend voor hun grote netwerk van afhaalpunten. “We willen een mogelijke voedselwoestijn tegengaan. Daarom willen we al deze manden collectief bij Lufavores afleveren, zodat we toch de lokale economie en gezondheid ondersteunen.” De vraag naar hun producten lijkt vooralsnog hoog te blijven.
Ook telers met een winkel bij hun bedrijf ondervinden gevolgen van het virus. “We hebben het erg moeilijke besluit moeten nemen om tijdelijk onze winkel op 18 maart te sluiten. Ik kan niet geloven dat ik dit schrijf nu we ons voorbereiden op de lente, een tijd waarin we naar buiten gaan en naar de kassen komen. Maar het is een eenvoudig besluit om de gezondheid van ons personeel en u voorop te stellen,” zegt het team van aardbeienteler en plantenmarkt Heemans.
Naast hun bloemen en planten bieden ze tijdens de zomer ook hun eigen aardbeien en verse producten van andere telers dichtbij. Op dit moment is het Heeman’s missie om het lokale verkooppunt te zijn voor bloemen, smaak en plezier. Dat verandert niet. Daarom lanceren we ook meteen twee nieuwe initiatieven; online shopping en afhaalpunten. Ons team werkt ontzettend hard om de planten, producten en dranken uit de winkel online aan te bieden.”
Lokale telers
Dus wat kunt u doen als u een van de lokale telers bent? Purdue University heeft een gids gepubliceerd voor lokale telers om door de uitbraak heen te komen. Hij is gericht op de markt in Indiana, maar kan bruikbaar zijn voor telers op meer plaatsen. “Ook al begint het reguliere seizoen van de lokale markten pas over zes of zeven weken, het lijkt er sterk op dat deze markten zullen worden uitgesteld of geannuleerd,” zeggen de onderzoekers.
“Daarnaast krijgen veel bedrijven inkomsten uit verkopen aan restaurants. Dit verschuift nu naar online bestellingen gezien de nieuwe regelgeving. Nog meer beperkingen, annuleringen en sluitingen, gerelateerd aan het coronavirus kunnen een grote impact hebben op de vraag naar uw producten. Dit betekent dat u proactief moet zijn in het zoeken naar manieren om de producten bij uw klanten te krijgen. Mensen zullen nog altijd vers fruit en groenten willen eten, dierlijke eiwitten zoals vlees, eieren en zuivel en andere producten. Ook zullen ze nog steeds bloemen en groentezaden willen kopen.”
In deze gids worden er ideeën geopperd voor het veranderen van het bedrijfsmodel, waarin aan de behoeften van de markt wordt voldaan en u uw klanten kunt bereiken zonder de kans op een mogelijke blootstelling aan het coronavirus te vergroten. Ook kunt u zo nog steeds inkomsten vergaren in deze moeilijke periode. Alhoewel sommige ideeën vooral gericht zijn op de markt in Indiana, is het mogelijk ook inspirerend voor iedereen.