Ontwikkeling technische installaties werpt zijn vruchten juist nu af

"Toegang op afstand noodzakelijk wegens reisbeperkingen"

Reisbeperkingen hebben niet alleen gevolgen voor de werknemers in de kassen, maar ook voor de leveranciers. Hoe kan men servicewerkzaamheden uitvoeren als men een land niet binnen kan komen? Wat zijn de effecten op de verzendkosten? En hoe krijg je je machine aan de praat als je duizenden kilometers ver weg zit? 

Verzekeringskwestie
Het Candase Bellpark Horticulture biedt telers in Canada en de VS tuinbouwautomatiseringsoplossingen. Op dit moment mogen hun monteurs niet meer internationaal reizen om reeds geplande service- of installatiewerkzaamheden uit te voeren. "Het is niet dat we het niet hebben geprobeerd, want al onze technici waren en zijn bereid om te reizen ondanks het COVID-19 virus, maar onze medische en noodverzekering dekt ons niet meer in geval van ziekte of letsel," zei Graeme Dergousoff van Bellpark Horticulture vorige week tijdens een rondgang langs diverse toeleveranciers door HortiDaily. 

De situatie is vergelijkbaar voor landen over de hele wereld. Ook het Nederlandse bedrijf MJ-Tech heeft te maken met reisbeperkingen. Zij leveren wereldwijd hogedruknevelsystemen en veel projecten bevinden zich in Noord-Amerika. Met de naderende lente en zomer zullen de nevelsystemen het komende half jaar volop in gebruik zijn. Dat betekent dat veel systemen nu opstarten na maanden niet gebruikt te zijn. Misschien hebben ze wel onderhoud nodig en wellicht ook onderdelen. Hoe ga je daarmee om als je niet kunt reizen?

Voor bedrijven binnen de VS lijkt de handel gewoon door te gaan. "Op dit moment hebben we geen beperkingen op het reizen in Noord-Amerika en het bedrijf zelf legt geen enkele beperking op, hoewel we de zich snel ontwikkelende situatie op de voet volgen," zegt Jay Honeycutt van Javo. "We doen ook een beroep op klanten waar installaties zijn ingepland om ervoor te zorgen dat ze zich op hun gemak voelen met ons personeel ter plaatse en dat ze niet in een shutdown zitten."

Zakelijke impact
Omdat Bellpark Horticulture een aanbieder van complete bedrijfsoplossingen is, is er een wisselende mate van impact op hun bedrijf. "Als het gaat om servicebezoeken, installatie en reparaties hebben we te maken met dezelfde beperkingen als alle Noord-Amerikaanse bedrijven op het gebied van interprovinciaal, interstatelijk en internationaal reizen.

We houden ons aan de wereldwijde en nationale reisadviesraden om te bepalen wat we wel en niet kunnen doen. Voorlopig hebben we onze aankomende servicebezoeken, installaties en reparaties uitgesteld en zullen we deze opnieuw inplannen bij onze eerste beschikbaarheid."

"Voor service en ondersteuning op afstand heeft de uitbraak geen gevolgen. We zijn altijd beschikbaar voor onze klanten. Waar nodig zullen we een beroep doen op ons team van buitendienstmedewerkers om te helpen met ondersteuning op afstand.

Zelfs in het geval van een sluiting van een kantoor wordt er nog steeds service op afstand verleend. Ook onderzoekt Bellpark de mogelijkheden om videovergadering aan te bieden voor het op afstand oplossen van technische problemen."

Op afstand werken
Voor MJ-Tech zijn al hun machines toegankelijk via service op afstand. "Dat was altijd al een grote hulp, omdat je direct kunt kijken wat er mis is, in plaats van het heen en weer mailen van beschrijvingen. En nu met het COVID-19 virus is het in veel landen de enige optie voor service," zegt Jurnjan van den Bremer van MJ-Tech. "We hebben dit niet voor deze situatie ontwikkeld, maar om onze klanten sneller te helpen. Als je in Californië of Canada teelt, wil je niet wachten tot een Nederlander je systeem weer aan de praat krijgt, je wilt dan gewoon snel geholpen worden."

Voor de machines van MJ-Tech is het mogelijk om eenvoudigweg een screenshot te sturen via WhatsApp en het Nederlandse team kan zien met welk probleem ze te maken hebben. Dit is iets waar het bedrijf de afgelopen jaren in heeft geïnvesteerd. "Een groot verschil met SARS in 2003 is dat al onze klanten tegenwoordig met mobiele telefoons werken, inclusief een camera en apps zoals WhatsApp en Skype. Een foto of screenshot wordt in enkele seconden gemaakt om te kunnen zien met welk probleem ze te maken hebben.

Omdat ze het servicenummer van de unit kennen, kunnen de servicemonteurs de verbinding op afstand opzetten en zien wat er aan de hand is. Ze zien dan hetzelfde wat de gebruiker op het scherm ziet. Op die manier kunnen we 'over de schouder' helpen om dingen aan te passen. Dat gaat veel sneller dan het e-mailen en beschrijven van wat je ziet of het vragen van de gebruiker om zich aan te passen in zijn eigen systeemscherm."

De MJ Tech hogedruknevelinstallatie kan op afstand worden benaderd....

... zodat een technicus direct kan zien wat er daar gebeurt.

Nieuwe machines
"Voor nieuwe machines kan de installatie een uitdaging zijn - maar gelukkig hebben we op dit moment geen lopende projecten die door de beperkingen benadeeld worden. We hopen binnen een maand weer te kunnen reizen om de projecten weer op te pakken. Mochten de reisbeperkingen blijven bestaan, dan zouden we onze partners vragen om ons te helpen, maar we moeten maar zien hoe de situatie zich ontwikkelt."

"Als het nodig is, hebben we de mogelijkheid om op afstand met klanten te werken. Dit kan via een VPN-verbinding voor sommige nieuwere machines, of via Facetime, Skype en andere videoconferencingdiensten om ons technische team te helpen de klant door het oplossen van problemen en reparaties te loodsen," zegt Jay. "Bovendien hebben we in sommige gebieden van Noord-Amerika lokale, gecertificeerde technici die ter plekke onze klanten kunnen helpen".

Onderdelen
Als het gaat om de levering van onderdelen is er geen impact door COVID-19. "Het verzenden heeft wel te maken met hogere transportkosten veroorzaakt door de wereldwijde paniek.We blijven dagelijks controleren en bieden redelijke verzendkosten aan om het product op een kosteneffectieve manier naar onze klanten te brengen," zegt Graeme.

"Onze fabrieken draaien nog steeds op volle capaciteit en er is geen onderbreking in onze productieketen. Er is meer vraag naar internationale containertransporten, maar deze zijn nog niet altijd voorradig, waardoor de prijzen zijn gestegen vanwege het beperkte aanbod aan containers. We zullen dit blijven aanbieden als onze favoriete transportmethode en houden de situatie nauwlettend in de gaten om vast te stellen wanneer de situatie zich zal stabiliseren."

Verzendkosten
De internationale luchtvracht is sterk beperkt en daarom zijn voor Bellpark Horticulture alle lopende offertes geannuleerd. "En we zien een stijging van de kosten oplopend van 200% tot 1000%. We doen er alles aan om de apparatuur aan onze klanten te leveren en wij komen zo snel mogelijk voor de installatie."

Voor MJ-Tech is de onderdelenlevering geen groot probleem, gelukkig hebben ze hun zendingen uit de huidige risicolanden al een tijdje geleden ontvangen. "Voor de totale projecten zijn de verzendkosten slechts een klein deel van onze kosten," zegt Jurnjan. "Voorlopig volgen we de veiligheidsrichtlijnen als het gaat om het virus en kijken we of we onze klanten op een andere manier kunnen helpen. Met de start van het nieuwe seizoen en de hogere temperaturen in aantocht, willen we ervoor zorgen dat telers het beste uit hun nevelsysteem kunnen halen.

"Tot nu toe hebben we de impact van de verzendkosten op onze klanten kunnen minimaliseren. Eigenlijk zagen we twee jaar geleden een scherpere stijging van de verzendkosten dan nu," voegt Jay toe.

Marktontwikkelingen
Terwijl de sierteeltmarkt in Europa is ingestort, lijken de effecten in de VS vooralsnog beperkt. "Op dit moment beginnen onze klanten de effecten te zien nu het voorjaarsseizoen voor consumenten (die grote afnemers zijn van eenjarige en vaste planten) net begonnen is of op het punt staat om te beginnen. We verwachten wel een impact op de kwekerij- en kassenmarkt, maar we weten niet hoe groot die op dit moment is op de Noord-Amerikaanse markt," zegt Jay.

"Het is gewoon te vroeg om te zeggen of dit een voorjaarsdip is of dat het een langdurige malaise wordt. Veel telers die de crash van 2008 hebben overleefd, hebben echter een sterke positie ingenomen, zowel wat geld als marktpositie betreft. Wij denken dat zij de storm zullen kunnen doorstaan en misschien zelfs ruimte zullen vinden voor uitbreiding op de middellange tot lange termijn."

"De komende maanden zullen we een aantal zaken in de gaten houden, waaronder de verkoop bij grote winkels als Home Depot, Lowes en Wal-Mart. Op korte termijn zien we in ieder geval geen verstoring in onze toeleveringsketen, zodat we onze telers normaal kunnen voorzien van onderdelen en machines. We zullen nauw blijven samenwerken met onze klanten voor de duur van de huidige situatie om de gezondheid en veiligheid van de medewerkers van Javo USA en die van onze klanten te waarborgen.

We blijven voor de duur van de huidige situatie nauw samenwerken met onze klanten om de gezondheid en veiligheid van de medewerkers van Javo USA en die van onze klanten te waarborgen.

We zetten ons in voor elk project dat we verkopen en zijn goed voorbereid en uitgerust om de toestroom van service en installatievolume op te vangen zodra de reisbeperkingen zijn opgeheven," voegt Graeme daar ook aan toe. "We kijken ernaar uit om onze relatie met al onze klanten voort te zetten als de pandemie over is."

Voor meer informatie:
Bellpark Horticulture
www.bellparkhorticulture.com

MJ-Tech
Nieuwe Donk 5
4879 AC Etten-Leur
Nederland
+31 (0)76 597 45 03
info@mjtech.nl
www.mjtech.nl

Javo USA
www.javousa.net


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven