Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe online supermarkt Crisp focust op AGF:

"Onze aardbeienteler oogst later dan andere telers zodat de smaak zich goed kan ontwikkelen"

Tholen - In fysieke winkels is de AGF-afdeling als blikvanger het visitekaartje van de winkel. Voor online supermarkt Crisp is AGF de meest onderscheidende categorie binnen vers. “Het managen van het vlees, vis en brood is eigenlijk gemakkelijker. Voor de AGF-categorie is veel meer kennis en kunde nodig”, vertellen Daniel Hensens en Martijn de Boer respectievelijk manager operations en manager AGF bij Crisp. “Veel goede AGF gaat naar de horeca of naar het buitenland waardoor het beste van het beste helaas niet in de supermarkten te vinden is. Dat vinden wij heel jammer. Wij kunnen juist deze producten een heel goed podium bieden.”

Crisp startte ongeveer anderhalf jaar geleden op en maakt sindsdien een gezonde groei door. “We willen ook groeien maar niet zo hard dat we concessie moeten doen in kwaliteit. Zowel de leveranciers als de supply-chain moeten de groei kunnen bijbenen. Kwaliteit komt voort uit een aantal dingen: de leveranciers en hun manier van werken, een zo kort mogelijke keten, foutloze orderpicking, distributie en aflevering. Al deze schakels moeten dus soepel samenwerken”, vertelt Daniel.

Foto: Martijn de Boer en Daniel Hensens van Crisp

Klanten kunnen tot tien uur ’s avonds bij Crisp bestellen. Om vijf over tien weten de leveranciers wat ze moeten oogsten c.q. klaarzetten. Crisp zorgt ervoor dat de producten de volgende avond bij de mensen thuis worden geleverd, zes dagen per week. “Dit vergt een grote mate van flexibiliteit van de leveranciers, maar hierdoor kunnen wij wel gezamenlijk een beter verser product leveren bij de klant. Tussen drie en zes uur ’s nachts halen wij de producten op. Tussen zes en acht doen we de kwaliteitscontrole. Daarna verwerken we de bestellingen en vindt nogmaals een kwaliteitscontrole op orderniveau plaats”, vertelt Daniel.

Het bezorgen van de bestellingen houdt Crisp grotendeels in eigen hand, want de persoon die de boodschappen aflevert aan de deur is tevens het fysieke gezicht van Crisp. De rest van de klantbeleving vindt online plaats en ook daar steekt Crisp veel energie in.

Vertrouwen winnen
Bestellers bij Crisp zijn veelal jonge gezinnen, meer dan 80 procent doet regelmatig hun weekboodschappen bij Crisp. Melk, brood, komkommers, tomaten, appelen en bananen gaan over het algemeen het boodschappenmandje in, in mindere mate aangevuld door meer speciale producten als borrelhapjes, kaasjes, noten en speciale biertjes of wijn. Zo gaan maandelijks honderdduizenden stuks groenten en fruit door de handen van Crisp-medewerkers.

“AGF is voor ons de belangrijkste categorie. Doordat je met een levend product werkt, is deze categorie het lastigste om te managen maar wanneer je dat goed in de vingers hebt, kun je je juist daarop onderscheiden”, vertelt Martijn. Kwaliteitscontrole op AGF en de keuze van het aangeboden assortiment zijn dus van cruciaal belang.

“We willen een partner zijn op de lange termijn en zulke goede producten leveren dat mensen die het eens hebben uitgeprobeerd daarna nooit meer iets anders willen. Dus we kiezen altijd voor de lekkerste en verste aardbeien, eetrijpe avocado’s, appelen en aardappelen etc. Daarmee winnen we het vertrouwen van klanten om het beste eten voor hen uit te kiezen en bouwen aan relaties voor de lange termijn. We blijven waarmaken wat we zeggen en maken geen shortcuts om kosten te besparen.”


Crisp werkt nauw samen met telers

Het Crisp platform is ook het podium voor hun leveranciers en telers. “We kennen al onze leveranciers persoonlijk en bouwen ook daar aan lange termijn relaties. Voor ons is het belangrijk om de werkwijze van telers te kennen zodat wij hun verhaal beter kunnen overbrengen. Wij moeten ook op onze leveranciers en telers kunnen vertrouwen.

Wanneer er iets niet goed is gegaan, ontvangen ze van ons of via ons direct feedback over de levering en de reacties van klanten. Wanneer een klant ons op verlepte blaadjes van andijvie wijst, dan koppelen we dat ook terug aan de teler. Ook als het goed is geven we dat door. Voor veel telers is dat directe contact met de eindklant een openbaring.”

Mindset klanten veranderen
Smaak staat voorop bij de keus van het assortiment, aldus Martijn en Daniel. Zo kan Belgische Elstar worden verkozen boven de Nederlandse wanneer de smaak van Belgische beter is. Bij mandarijnen gaat Crisp niet over één nacht ijs maar medewerkers houden proefsessies om die mandarijn te selecteren met het juiste zoetje en zuurtje, vertelt Martijn.

“Onze aardbeienteler oogst later dan andere telers zodat de smaak zich goed kan ontwikkelen. Wanneer er geen lekkere Hollandse aardbeien zijn, hebben we deze dus tijdelijk niet in het assortiment. We proberen daarom ook de mindset van onze klanten te veranderen door uit te leggen. De meeste zijn eraan gewend dat vrijwel alles jaarrond beschikbaar is.”

Foto: Crisp aardbeien zijn alleen in het seizoen verkrijgbaar

In vergelijking met fysieke supermarkten draait het Crisp niet om de opbrengst per m2 en omzetsnelheid. Dat geeft meer tijd om op kwaliteit te sturen. Winst maakt Crisp nog niet. “Wanneer we dat zouden willen, zou dat wel kunnen. Op dit moment kiezen we ervoor te blijven investeren in onze propositie met als basis goede producten en goede bezorging. Dat kost nu eenmaal tijd en geld”, besluit Daniel.

Dit artikel verscheen eerder in editie 2, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Crisp
www.crisp.nl
daniel@crisp.nl