Een noodkreet deze week: 'Nederlander eet nauwelijks groenten bij ontbijt en lunch'. Het is de conclusie uit onderzoek door ABN AMRO, waarin vanuit de vruchtgroentehoek Harvest House werd betrokken. Productmarketeer Sonja den Ouden en trademarketeer Caroline Louwerse zien volop kansen om de Nederlander richting het eten van meer groenten bij ontbijt en lunch te bewegen.
Groenten voor andere consumptiemomenten relevant maken is daarin een belangrijke oplossing. "Jongere generaties laten steeds meer de traditionele eetmomenten van ontbijt, lunch en diner los en eten vaker op een dag. Wij zien voor vruchtgroenten nog steeds groeimogelijkheden in het snackmoment. Denk aan snoep-tomaatjes, -komkommers en -paprika’s die je makkelijk uit de hand en op ieder moment van de dag kunt eten.
Ook bij de lunch en de borrel liggen nog veel kansen. Het meest lastige moment is het ontbijt waarin eigenlijk nauwelijks groente worden gegeten. Hier bungelt Nederland onderaan ten opzichte van andere landen. Ontbijt is in Nederland vooral zoet. Bij jonge generaties bestaat het ook minder vaak uit brood en vaker uit muesli, yoghurt en fruit. Aan die producten kun je lastiger groente toevoegen."
Foto's: Harvest House
Met welke innovaties kun je de consument tot een hogere groentenconsumptie verleiden?
Bij groente geldt nog meer dan bij fruit: presenteer het aantrekkelijk, inspireer de consument met gerechten en gebruiksmogelijkheden en speel in op gemak. Dit betekent vooral de consument ‘mentaal ontzorgen’ op relevante momenten.
De supermarktvloer wordt vaker ingericht op consumptiemomenten, zoals lunch, ontbijt, snack en borrel. Dus waarom kunnen er geen komkommers naast het broodschap liggen? Of bijvoorbeeld een pakketje met een plak kaas, gesneden tomaat en komkommer dat de consument zo op een vers afgebakken bol kan leggen?
En in het tapasschap staat ontzorgen en tijdswinst al helemaal centraal: tussen de gesneden chorizo en tapenades passen ook prima andere smaakvolle toepassingen met groenten.
En voor het ‘lastige’ ontbijtmoment?
Ook daar zien wij nog zeker kansen: tomaat en komkommers behoren nog steeds tot de meest populaire groenten en zes snoeptomaatjes of zes schijfjes komkommer eten betekent 50 gram groente en 20 procent van je aanbevolen dagelijkse groentenconsumptie. Door het zo klein te maken, is het voor meer consumenten te overzien.
Bij het promoten van groente bij het ontbijt zien we mogelijkheden in het toevoegen van groente aan bestaande ontbijtjes. Zoals het toevoegen van komkommer of paprika aan een smoothie met fruit of het meebakken van een stukje tomaat of paprika bij een ei.
Op die manier kan de consument wennen aan groente als onderdeel van het ontbijt. Communicatie van deze boodschap vraagt nog wel nauwere samenwerking tussen leveranciers, supermarkt en de overheid.