Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Núbia Ramos, marketingprofessional in de energiesector:

"Als marketeer is het je taak om het belang van duurzaamheid te benadrukken”

Tholen – “Toen ik naar Nederland verhuisde vanuit Portugal had ik verwacht dat Nederland veel duurzamer was dan het daadwerkelijk is, in ieder geval op het gebied van energieopwekking uit duurzame bronnen”, vertelt Núbia Ramos, Marketing & Communicatieprofessional bij Endesa Nederland.

Slechts iets meer dan zeven procent van de totale hoeveelheid verbruikte energie in Nederland komt uit hernieuwbare Nederlandse energiebronnen. Hiermee staat Nederland, internationaal al eeuwenlang bekend van de traditionele windmolens, onderaan de Europese ranglijstjes. Eind dit jaar zou dat percentage op veertien procent moeten liggen, een eis van de Europese Unie. Die eis zal bij lange na niet gehaald worden.


Núbia Ramos, Niek ten Elzen (en Jelle Blom) van Endesa Nederland op HortiContact dit jaar

Potentie
“Nederland is een enorm innovatief land, heeft de beste ingenieurs en gigantisch veel technische expertise, maar die potentie is nog lang niet volledig benut”, is Núbia stellig. “Oké, zon is er niet altijd voldoende en in een vlak land als Nederland is waterkracht ook geen impactvolle optie, maar het waait hier hard en veel, aardwarmte biedt enorme kansen en biomassa en zonne-energie voor de zonuren die er wel zijn, zijn aan een opmars bezig.”

Verantwoordelijkheid
Núbia is opgegroeid in een groot gemend agrarisch bedrijf in Brazilië. Al op jonge leeftijd rondde ze in Portugal o.a. de studies Environmental Quality en Marketing & Media af en voelt zij dat ze binnen haar rol een grote verantwoordelijkheid heeft om zich hard te maken voor verdere verduurzaming.

“We moeten naar een circulaire economie toe en alle schakels in de keten hebben daarin hun verantwoordelijkheid: van energieproducent tot teler en van industriegigant tot consument. Daar ben ik sterk van overtuigd en mijn achtergrond heeft daar ook duidelijk invloed op.”

Profileren
Het besef dat het duurzamer moet, is er gelukkig al steeds vaker, ziet Núbia. “Bedrijven zien steeds vaker in dat verduurzaming niet alleen goed is voor de planeet en haar bewoners, maar ook voor de bedrijven zelf. Door een pionier te zijn in verduurzaming heb je tegenwoordig een streepje voor op de concurrentie, of je nu (glas)tuinder bent en bijvoorbeeld tomaten teelt of energieproducent bent."

“'Groene marketing’ binnen bedrijven voor imagoverbetering is prima, maar dát alleen zet weinig zoden aan de dijk. Zo stuurt ons bedrijf ook de werknemers zelf aan om minder CO2 uit te stoten door enkel nog gebruik te maken van elektrische leaseauto’s en zo zijn er nog diverse andere initiatieven te noemen vanuit de organisatie.”

Elkaar informeren
Ook kennisdelen is een belangrijk aspect in het proces van verduurzaming. “Afgelopen jaar, ter ere van het tienjarig bestaan van Endesa in Nederland, organiseerden wij daarom bijvoorbeeld een kennissessie met onze grootzakelijke klanten uit de industrie en de glastuinbouw.

Om nog wat breder de energietransitie te versnellen, zijn mijn manager en ik initiatiefnemers van 'Energy Insights Amsterdam'. Dat is een netwerk van leiders binnen de energiesector waarin wij maandelijks de ontwikkelingen op het gebied van verduurzaming bespreken en waarin duidelijk de samenwerking wordt gezocht.”

“CO2-footprint kan in elke sector nog omlaag”
Ook in de toekomst zal Núbia haar verantwoordelijkheid blijven nemen. “Ik zal blijven wijzen op ieders persoonlijke verantwoordelijkheid op op het gebied van het verder verlagen van emissies. In elke industrie, of het nu de sterk ontwikkelende glastuinbouw is, de retail, logistiek of de tech-industrie, kan de CO2-footprint nog enorm omlaag. De rol van een marketing- en communicatieprofessional is daarin om het gedrag van consumenten te begrijpen en positief te beïnvloeden op weg daarnaartoe.”

Voor meer informatie:
Núbia Ramos
LinkedIn