Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
overheid stimuleert toerisme in de kas

Japanse aardbeienteler gaat voor duurzaam met kokos en ijsjes

Shimonta, gelegen in Hamamatsu, in het district Shizuoka in Japan, heeft een multifunctionele kas waar de lokale bewoners en toeristen aardbeien kunnen komen plukken en een ijsje kunnen komen eten.



Er zijn een aantal redenen waarom agritoeristische activiteiten zoals fruit plukken zo vaak voorkomen in Japan. Tsuyoshi Tanabe, directeur van Shimonta, zegt dat het plukken van fruit de kortste route is van telers naar consumenten.

Daarnaast kan er van de overheid economische steun worden gekregen door de Food, Agriculture & Rural Basic Law, die van kracht werd in 1999. Als gevolg daarvan zijn er telers die zich geheel richten op agritoeristische activiteiten zoals het aardbeien plukken. In het district Shizuoaka alleen al zijn er ongeveer 70 teeltbedrijven waar je aardbeien kunt plukken.

Duurzaamheid
Shimonta teelt met dubbele schermen, een wkk voor warmte en CO2 en het gebruik van grondwater van 70 meter diep.

IJsjes
De aardbeienteler heeft ook een gelateria als oplossing om minder voedsel weg te gooien. Aardbeien die vanwege hun vorm niet geschikt zijn voor de verkoop, kunnen worden gebruikt om aardbeienijs van te maken. En omdat de verkoop van aardbeien in de zomer minder hoog is, kan het ijs op een leuke manier zorgen voor extra inkomsten.

Kokos
Nog een manier waarop de teeltbedrijven duurzaam kunnen werken, is door het gebruik van kokos. Omdat steenwol niet volledig wordt gerecycled in Japan, zijn de kosten ervan hoog en is het niet volledig duurzaam.

“Tegelijkertijd is het moeilijk om kokosproducten van goede kwaliteit te krijgen in Japan," zegt Tsuyoshi Tanabe. In Japan wordt de markt gedomineerd door kokosproducten die in Sri Lanka worden gemaakt.

Dit is zo ontstaan vanuit de geschiedenis en vanwege het feit dat Japanse importeurs meestal geen hele grote bedrijven hebben. Een aantal van de verkrijgbare producten hebben een lage kwaliteit, merkt Tsuyoshi op.

Hij stelt dat de kokos die ze voorheen gebruikten goedkoop was, maar geen goede drainage leverde waardoor er wortelrot ontstond. "Het zorgde voor veel ziektes en uiteindelijk heb ik het bedrijf van richting moeten veranderen. Het vorige product was goedkoop, maar ik moest veel sneller dan verwacht nieuwe kokosproducten inkopen. Nu ben ik blij met de kokos van cococaRa, ook met de kwaliteit."

Voor meer informatie:
cococaRa
info@cococara.me
cococara.jp

Publicatiedatum: