Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
radicchio, spitskool, wortelen, andijvie, frisée en Lolo-sla

Duits bedrijf verdrievoudigt Portugese groententeelt in tien jaar tijd

Ongeveer tien jaar geleden richtte de bedrijfsgroep Jung een teeltbedrijf in Portugal op. Het begon met 70 hectare, maar inmiddels bedraagt het totale vollegrondsareaal op de huidige standplaats meer dan 230 hectare.

Circa 40-50 procent van de totale oogst hier vandaan wordt gebruikt voor de eigen convenience-productie. Naast de eigen productie in het Duitse Jagsthausen (Baden-Württemberg), gaat een aanzienlijk deel van de oogst ook naar andere verwerkers van versgesneden producten.

Men wilde de zekerheid hebben om ook in de koude tijd van het jaar hoogwaardige groenten uit eigen hand te kunnen leveren. Daarom besloot men om een teeltbedrijf op het Iberisch Schiereiland op te richten en wel in het Portugese Coruche (in nabijheid van de hoofdstad Lissabon).

Inmiddels wordt er het hele jaar door geoogst, vertelt Dieter Jung. Hij is binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de teelt. "We telen daar onder andere radicchio, spitskool, wortelen, andijvie, frisée en Lolo-sla. De meerderheid van de producten wordt in Duitsland verkocht, een deel wordt echter ook geëxporteerd, bijvoorbeeld naar Italië.“


Oogstrijpe sla in Portugese vollegrondsteelt/ Foto: Gartenfrisch Jung

Levering aan de retail en eigen verwerking
Parallel hieraan teelt men op dezelfde vestigingsplaats prei in de winter. "Wanneer het in Duitsland tot een kou-inval komt, kunnen we de prei daar vandaan halen. Later in het jaar worden er ook erwten en paprika's voor de diepvriessector geoogst", vertelt Dieter op aanvraag. 


Innovatieve convenience-concepten uit het huis van Jung / Foto: Gartenfrisch Jung

In 2017 werd de gastronomietak compleet opgeheven. Sindsdien heeft men zich compleet gespecialiseerd op het leveren van verse convenience-concepten aan de retail. Welbekend zijn de saladecups van het bedrijf die ongeveer tien jaar geleden gelanceerd werden en inmiddels in heel Duitsland in de supermarkten verkrijgbaar zijn. "We leveren onze convenience-producten zowel in schaaltjes alsook in zakken - de afzet van beide productlijnen is ongeveer gelijk“, luidt het.


De verse groentenproducten worden met koelvoertuigen van het eigen GFT Logistic GmbH naar Duitsland getransporteerd. / Foto: Gartenfrisch Jung 

Groeiende bedrijfsgroep
Meer dan tweehonderd jaar ervaring in de landbouw heeft de familie. Inmiddels bestaat de gehele bedrijfsgroep uit drie takken: twee teeltbedrijven (in Duitsland en Portugal), het productiebedrijf voor versgesneden producten Gartenfrisch Jung en de logistiekdienstverlener GFT Logistic GmbH (drie vestigingen in Duitsland).

Voor meer informatie:
GARTENFRISCH Jung GmbH
Hermann-Jung-Straße 2
74249 Jagsthausen
Telefoon: 07943/ 8 93-0
Telefax: 07943/ 8 93-1 90
E-mail: info@gartenfrisch.de 
Internet: www.gartenfrisch.de 

Publicatiedatum: