Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pablo Zapatería, CN Seeds:

"In het geval van meeldauw-bestendige basilicum moet het beste nog komen"

“Het is belangrijk om voorop te blijven lopen met wereldwijde voedseltrends. Wij zijn daarom van mening dat het cruciaal is om te innoveren in de categorieën kruiden, baby-leaf sla en micro-groenten, stuk voor stuk groeiende trends," begint Pablo Zapateriá, manager sales and development Spanje en Frankrijk bij CN Seeds. 

Open dagen
“Een aantal producten dat in de Verenigde Staten al voet aan de grond heeft, wordt nu ook in Europa geïntroduceerd. Het is een feit dat de introductie van nieuwe rassen veel werk met zich meebrengt.

Dit proces vraagt om onderzoek en ontwikkeling, uitgebreide testen en grondige en adequate observaties. In het geval van de meeldauw-bestendige basilicum moet het beste nog komen. We hebben de testfase voltooid en kunnen nu een product op de markt brengen waarop de reacties zeer positief zijn," vervolgt Pablo. 

Tijdens de open dagen die CN Seeds vorige week in Torrepacheco (Murcia) organiseerde, waren veel bezoekers onder de indruk van de resultaten. "Februari is een perfecte maand. We mochten Italianen, Polen, Fransen, Noren, Duitsers, Portugezen en nog vele andere geïnteresseerden verwelkomen."

Meeldauw-bestendige basilicum
Pablo legt uit dat de meeldauw-bestendige basilicum het belangrijkste product blijft, samen met de rucolarassen. "Deze basilicum wint overal terrein en niet alleen omdat hij bestand is tegen meeldauw maar ook omdat hij hogere opbrengsten geeft. Tijdens de Fruit Logistica in Berlijn was de belangstelling zo groot dat we de eerste dag al wisten dat we zonder basilicumplanten zouden komen te zitten. Op de derde beursdag hadden we er nog maar twee over," zegt Pablo. 

Bieslook wint terrein
“We hebben meer dan 70 rassen aromatische kruiden in ons assortiment, waaronder koriander en dille, waarvan de populariteit steeds verder toeneemt. Het is een gegeven dat kruiden een groeiende trend zijn," legt Pablo uit. Zelfs kruiden die minder bekend zijn, zoals bieslook, winnen steeds meer terrein," vervolgt hij. 

"We hebben momenteel ook meer dan 150 microgroentenrassen. Het assortiment wordt gekenmerkt door nieuwe kleuren en smaken waar veel vraag naar is op opkomende markten. In Spanje zijn ze nu nog vrij onbekend maar ze winnen hier wel aan populariteit in de 'haute cuisine' en we hopen dat deze gastronomische trend eraan bij zal dragen dat mensen ze ook thuis gaan bereiden," zegt Pablo. 

“Laten we niet vergeten dat de kiemblaadjes tien keer zoveel voedingsstoffen bevatten als een volwassen plant. Dit maakt micro-groenten tot een zeer verantwoorde keuze voor de hedendaagse consument," aldus Pablo. 

Vraag aangejaagd door verssnijderij assortiment
“De nieuwe rucolalijnen bestaan uit rassen die zowel geschikt zijn voor het zomer- als winterseizoen. Dit is erg belangrijk gezien de sterke vraag naar verssnijderij producten en het feit dat Spanje tot de grootste leveranciers van verpakte sla behoort," gaat Pablo verder. 

"De vraag naar deze zaden groeit exponentieel dankzij het assortiment verssnijderij producten. Telers kiezen daarom voor zaden die resistent zijn tegen plagen en ziekten," legt hij uit.

Spanje, exporteur van kruiden en basilicum
“We telen in Valencia, Murcia, Alicante, Almeria, etc. Daarbij is het zo dat Spanje de ideale plaats is om kruiden, baby-leaf en micro-groenten te telen. Het is zelfs zo dat de Canarische Eilanden tot de grootste internationale exporteurs van basilicum behoren."

CN Seeds is van oorsprong een Brits bedrijf dat over een ruime kennis en ervaring beschikt op het gebied van onderzoek en ontwikkeling dankzij haar samenwerking met prestigieuze universiteiten en onderzoeksinstituten. Volgens Pablo is dit geen toeval.

"In het Verenigd Koninkrijk heerst een actieve, op innovatie gerichte en ondernemende mentaliteit. Op het gebied van gastronomie loopt dit land voorop met noviteiten die zich verspreiden naar andere markten waar men gevoelig is voor nieuwe trends," legt Pablo uit. 

CN Seeds is een bedrijf dat is gespecialiseerd in zaden en is gevestigd in Cambridgeshire. Het bedrijf is internationaal actief op het gebied van kruiden, baby leaf sla, oosterse groenten, en dan met name paksoi, en micro-groenten. Ondanks het feit dat het een familiebedrijf zonder aandeelhouders is, heeft het de laatste jaren een sterke groei doorgemaakt.  

Het bedrijf ontwikkelt zaden die afgestemd zijn op de strenge eisen van de huidige markt en exporteert meer dan 65% van haar zaden naar Europa en de rest van de wereld, waarbij Spanje geldt als een markt waar de vraag zeer sterk is. 

Voor meer informatie: 
Pablo Zapatería Miranda
CN Seeds
Tel: +34 (0) 6629 26270
Email: pablo.zapateria@cnseeds.es 
www.cn-seeds.co.uk