Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek ABN Amro:

"Nederlander eet nauwelijks groenten bij ontbijt en lunch"

De totale verkochte hoeveelheid groenten in de supermarkt – waar de meeste groente wordt verkocht - steeg in 2019 met 1,2 procent. Nu steeds meer consumenten een sterke focus hebben op gezondheid en er veel innovaties zijn in het groentenschap is een grotere groei mogelijk.

De volumegroei van bewerkte groenten - zoals kant-en-klaar salades en voorgesneden groente - vlakte in 2019 af van 6,5 naar 3,5 procent en geeft dus geen grote impuls aan het totale verkoopvolume. De volumegroei van onbewerkte groenten (+0,3 procent) bleef relatief stabiel. Nederlanders eten bijna dagelijks groente, maar dit beperkt zich vooral tot de avondmaaltijd. Uit consumentenonderzoek blijkt dat driekwart van de Nederlanders denkt dat ze de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram groenten per dag drie tot zeven dagen per week consumeren. Dit lijkt een overschatting: met een gemiddelde groentenconsumptie van 131 gram scoren Nederlanders ver onder de dagelijkse hoeveelheid groente die onder meer door het Voedingscentrum wordt geadviseerd.



Nederlanders consumeren door broodcultuur nauwelijks groenten bij ontbijt en lunch
In opdracht van ABN AMRO is internationaal onderzoek verricht naar de groenteconsumptie onder inwoners van het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland en Nederland. Dit zijn ook de landen waar de Nederlandse groenten- en fruitsector de meeste producten afzet. Nederlanders eten in een week relatief vaak groenten, maar doen dit vooral tijdens het avondeten. In omringende landen wordt vaker bij lunch en ontbijt groenten gegeten. Een belangrijke oorzaak is dat Nederland een ‘broodcultuur’ kent. Bijna de helft van de Duitsers en Belgen en een derde van de Britten eet regelmatig groenten tijdens de lunch. Dit geldt voor slechts 18 procent van de Nederlanders. Ook bij het ontbijt eten Nederlanders niet vaak groenten. Met slechts 13 procent scoort Nederland het laagst in vergelijking met omringende landen.

Aanbieden gemaksgroenten voor ontbijt, lunch en tussendoor kan groentenconsumptie stimuleren
Als het de groentensector beter lukt de consument te inspireren om meer groenten te consumeren tijdens ontbijt, lunch of tussendoor is er een groeiversnelling mogelijk. Veel Nederlanders willen wel gezond eten, maar denken dat een ontbijt of lunch met groenten tijd kost en weten niet hoe ze groenten moeten inpassen in deze maaltijd. Zo is van de mensen die in 2020 meer groenten willen eten slechts 7 procent van plan dit bij het ontbijt te doen en minder dan de helft bij de lunch. Consumenten kunnen worden geholpen door het beeld dat groenten niet bij ontbijt en lunch past om te buigen.

Om de groentenconsumptie een impuls te geven, is samenwerking tussen leveranciers, verwerkers en supermarkten nodig. Bijvoorbeeld door intensiever inzichten over consumentengedrag te delen. Het blijft belangrijk om consumenten gemak, inspiratie, variatie en smaak te bieden en hen te helpen groente in meerdere maaltijden op de dag in te passen. Ook nudging op de winkelvloer - het onbewuste gedrag van consumenten subtiel veranderen zonder hun keuzevrijheid te beperken - kan helpen de groentenconsumptie te vergroten. Bijvoorbeeld door groenten veelvuldig en aantrekkelijk te presenteren en een top drie van meest gegeten groenten bij ontbijt of lunch te tonen. Dit creëert een 'gezonde mindset' en wijst mensen op een norm die zij graag volgen. Ook het doen van menusuggesties, bijvoorbeeld welke (vrucht)groenten je op brood kunt eten, motiveert om meer groenten te eten.

Klik hier voor het volledige rapport.

Voor meer informatie:
Rob Morren
ABN Amro
06 30 33 65 04  
rob.morren@nl.abnamro.com 

 



Publicatiedatum: