Henk Verwoert (Hanos) in ZON Magazine

"Goed product is je belangrijkste gereedschap"

In de rubriek ‘Het woord is aan de klant’ heeft ZON magazine ditmaal een gesprek met inkoper Henk Verwoert (54), in de AGF-wereld voor iedereen al vele jaren het gezicht van Hanos.

Tweemaal per week, op woensdag en op vrijdag, rijdt Henk Verwoert in alle vroegte vanuit zijn woonplaats Ochten naar de afmijnzaal van ZON in Venlo om groenten en fruit te kopen voor de 20 vestigingen van Hanos in Nederland. ‘Effe voor de veiling nog langs de handel lopen, ik wil het product als het even kan tevoren altijd gezien hebben. Handel moeten je zien en moet je ruiken,’ zegt hij er zelf over.

De uitdrukking ‘met de paplepel ingegoten krijgen’ is in het geval van Henk bijna letterlijk van toepassing, want op zijn 13e ging hij al voor de eerste keer met zijn vader mee om product in te kopen. ‘Ik kom oorspronkelijk uit de Betuwe en we hadden thuis een venthandel voor fruit dat we op pachtbasis in de buurt kochten. Daar ben ik echt mee opgegroeid en toen ik op de lagere tuinbouwschool zat, ging ik in de pauzes al bij mijn vader kijken op de veiling in Kesteren en zat ik daar als jongetje tussen de grote mannen. Van lieverlee ging ik na de school inkoop voor het bedrijf van mijn vader doen en groeide er op die manier steeds meer in.’

Met andere woorden: Henk Verwoert loopt inmiddels dus al 40 jaar in de AGF-wereld rond. ‘Ja, dat klopt inderdaad, als snotneus zat ik er al bij. Maar weet je dat ik eigenlijk veehandelaar wilde worden? Mijn vader deed namelijk ook veehandel erbij en ik spijbelde regelmatig op school om met hem naar de markt in Den Bosch of Zwolle te kunnen gaan. Maar toen ik vanuit school stage ging lopen bij een fruitteler, ben ik van daaruit uiteindelijk toch in de AGF blijven hangen en ben ik op mijn 23e bij de Hanos begonnen als assistent-inkoper voor Rungis Parijs. Ik had mezelf kennelijk goed verkocht want ik sprak geen woord Frans maar kende wel de handel en daardoor ben ik toch aangenomen.’

Passie
Henk is het type inkoper die weliswaar in loondienst werkt, maar die de Hanos als een eigen bedrijf ziet. ‘Zo wil ik mijn werk doen, echt gedreven en met passie, alsof het je eigen winkel is. Ik sta echt voor de volle 100% voor Hanos en wil de inkoop AGF met beleving en gevoel doen. Want met een breed pakket zoals wij dat bieden, moet je uiteraard weten waarover je praat. Uitgebreide productkennis en eigenaarschap zijn voor inkopers essentieel,’ aldus Henk.

Behalve weten waarover je praat moet je in Henks positie uiteraard óók weten waar je je product haalt. In zijn geval is dat naast ZON en enkele andere bedrijven op Fresh Park Venlo ook een keer in de week de vroeghandelsmarkt in Brussel. Veel kilometers maken dus met andere woorden, om de beste producten te kunnen scoren. Hanos onderscheidt zich volgens Henk van veel concurrenten door een breed en diep totaalpakket en door veel kennis. ‘We hebben 30 soorten tomaten om maar eens iets te noemen. En ja, om dat waar te kunnen maken, moet je echt haantje de voorste zijn in deze business en primeurs ook echt als eerste hebben, dat stelt wel hoge eisen aan je scherpte. Mijn mobiele telefoon staat altijd aan en mijn mailbox zit nog lang niet vol, dus telers die hun specialiteiten aanbieden zijn meer dan welkom om met ons te sparren!

Je moet met inkoop risico durven te nemen, maar tegelijkertijd in de gaten houden dat je niet met product blijft zitten. En uiteraard de kwaliteit in de gaten houden, want kwalitatief goed product is je gereedschap en met goed gereedschap kun je ver komen, zeg ik altijd. En nog even terugkomend op dat haantje de voorste zijn: je moet natuurlijk ten allen tijde zorgen dat je je product krijgt. En als je dan in de veilingbankjes je buurman opeens in de houding ziet gaan zitten, dan verraadt hij zichzelf al en weet je dat je voor de volgende ronde een extra gegadigde voor dat product erbij hebt. Als je thuis achter je scherm zit, dan zie je dat soort dingen niet.’

So Unique
Henk Verwoert koopt bepaalde producten bij voorkeur bij ZON, zoals onder meer asperges en paprika. ‘So Unique vind ik bijvoorbeeld een mooi product, daar onderscheid je je echt mee. Wat ik wel een punt van aandacht vind, is dat het assortiment smaller is geworden. Het is voor de klok juist heel belangrijk dat alle producten er elke dag staan, dat je daar als koper ook op kunt vertrouwen. Ik heb een fijn contact met de mannen op jullie commerciële afdeling en ik merk dat jullie blij zijn met een klant als Hanos en er moeite voor doen, daar word ik op mijn beurt weer blij van.’

Henk verwacht in de restaurant- en foodwereld business, traditioneel de belangrijkste klanten voor Hanos, een verdere verschuiving naar gemak. ‘Het gebrek aan personeel wordt bij steeds meer restaurants een probleem en we zien als Hanos dat daardoor de vraag naar AGF, en in het bijzonder panklare producten, enorm groeit. De luxere restaurants snijden veel product nog wel zelf, maar in de middenklasse bedrijven neemt de trend om te kiezen voor meer gemak flink toe.’


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven