Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AGF-Horecagroothandel Freshland voorziet klanten ook van 'vergeten boodschappen' van De Kweker

"Bij de sla en sinaasappels leveren we gelijk slagroom en servetten mee"

Tholen - Met een achtergrond van een AGF-winkel in Buitenveldert startte Alexander Boeken in 2007 met horecagroothandel Freshland op het Food Center in Amsterdam. Inmiddels voorziet hij tal van horecazaken in Amsterdam en omstreken van aardappelen, groenten en fruit. "We onderscheiden ons met onze service. Als iemand nu belt dat hij een doosje komkommers vergeten is, krijgt hij ze over een uur."

De kasgroenten behoren al jaren tot de hardlopers in het assortiment van Freshland. "IJssla, tomaten, komkommers, paprika's, perssinaasappels, gewone witte champignons. Deze producten vormen de hoofdmoot van onze handel. Exoten als mango's en avocado's zijn niet zo onze tak van sport, die leveren we puur als service-product. Wel verkopen we veel aardappelen en uien en hebben we bijvoorbeeld een wokformule als klant die veel broccoliroosjes en wokmixen bestelt."

"Onze afnemers zijn met name de zogeheten 'allochtone Nederlanders'. Allemaal zaken met eigenaren van Egyptische, Syrische, Irakese en Israëlische afkomt, die de horecamarkt in het centrum van Amsterdam beheren. In de beginjaren konden ze geen sla van komkommers onderscheiden, maar dat is echt verleden tijd. Zij hebben echt wel sjoege van de handel gekregen en het kwaliteitsniveau is enorm omhoog gegaan", constateert Alexander.

Van de trend naar een zoektocht naar vleesvervangers merkt Alexander bij zijn klantenkring nog niet veel. "Dat is niet het segment waar wij ons op richten. Wij moeten het hebben van de laagdrempelige horeca, zoals de shoarmazaak, het grand café of de pizzeria", vertelt de horecagroothandelaar. Van concurrentie op de markt heeft hij niet veel last. "We zitten hier op het Food Center met vijf, zes grotere partijen die de horeca beleveren. Iedereen heeft zijn eigen wijk. Er komt weleens een klant bij en er valt er eens eentje af, maar we zitten niet in elkaars vaarwater."

Zes dagen per week om half 3 gaat de wekker bij de horecagroothandelaar. Zijn groenten koopt hij op tal van plekken in. "Wijnand de Mooij in Rotterdam, Wilko Fruit in Breda en Van Doorn en Gebr. de Mooij hier in Amsterdam zijn grote leveranciers van me. Maar zeker in de zomer heb ik ook veel telers die hun handel rechtstreeks bij me brengen", vertelt Alexander.

Daarnaast levert de groothandelaar dagelijks de 'vergeten boodschappen' van levensmiddelen- en horecagroothandel De Kweker bij zijn klanten af. "In tegenstelling tot bijvoorbeeld de slager en de visboer komen wij dagelijks bij onze klanten, daarom nemen we gelijk de vergeten boodschappen mee. De horecazaken vinden dat ideaal, die krijgen bij hun sla en sinaasappels gelijk slagroom en servetten afgeleverd. Inmiddels is die business uitgegroeid tot twee, drie containers per dag. Het voordeel van non-food is dat je gelijk groot kunt inkopen. We halen er dagelijks voor een paar duizend euro aan spullen!"

Voor meer informatie:
Freshland
Centrale Groothandelsmarkt 102
1051 LJ Amsterdam
Tel: 020-577941
freshlandhoreca@live.nl
www.freshland.nl