Abonneren

Weer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Nuttig ter bestrijding van fraude met oorsprongsbenamingen

'Meest complete genetische kaart ooit' voor paprika ontwikkeld

Spaanse onderzoekers hebben naar eigen zeggen 'de meest complete genetische kaart voor paprika’s ooit' ontwikkeld. Daarmee wordt het mogelijk de genetische voetafdruk van de paprika’s met oorsprongsbenaming en andere prestigieuze en kwaliteitsvolle rassen vast te stellen en fraude met die speciale variëteiten te voorkomen.

De Spaanse studie, uitgevoerd aan de Polytechnische Universiteit van Valencia, biedt ook perspectieven voor het ontwikkelen van nieuwe rassen met een vollere smaak en geur en die bovendien beter bestand zijn tegen de klimaatverandering. De resultaten laten toe de paprika te leren kennen tot in het kleinste detail, aldus de onderzoekers.

190 soorten
In de studie, die deel uitmaakt van het proefschrift van Leandro Pereira, analyseerden de onderzoekers een verzameling van 190 soorten paprika’s, waaronder 7 wilde variëteiten. Alle Spaanse paprika’s met oorsprongsbenaming werden aan een onderzoek onderworpen, waaronder de zoete blokpaprika’s zoals de Valenciano, Trompa de Vaca, Largo de Reus, Morrón de Fresno-Benavente, Infante of de Baskische variëteiten, alsook de paprika’s in conserven zoals Piquillo, Bierzo, Riojano, Ñora/Bola de Murcia, Jaranda de la Vera, Gernika, Guindillas, Padrón, Amarillo de Mallorca of Blanco de Villena. Bovendien werden Europese en Aziatische rassen onderzocht, maar ook Mexicaanse en Amerikaanse pepers zoals jalapeño, poblano, pasilla, serrano (oudst geteelde ras), chiltepín (wild ras), cayenne of chilhuacle, evenals verwante soorten uit Zuid-Amerika en het Caribisch gebied (habanero en verschillende soorten ají pepers).

Het onderzoekscentrum verzekert dat de uitgebreide genotypering door sequentie-analyse duizenden DNA-polymorfismen van het type SNP heeft opgeleverd, dat wil zeggen op nucleotide-niveau (de bouwstenen van de DNA-moleculen).

De vergelijking op basis van de polymorfismen maakt het mogelijk de afstammingsgeschiedenis van de verschillende paprikarassen vast te stellen. Zo vormen bijvoorbeeld de Valenciano blokpaprika’s een specifieke tak van de mediterrane blokpaprika’s, waaronder ook de Largo de Reus of Trompa de Vaca van Murcia vallen. De mediterrane rassen verschillen daarentegen duidelijk van de blokpaprika’s van de regio Castilië en León (Bierzo en Fresno), het Baskenland en Noord-Spanje.

Het werk heeft ook de sterke onderlinge relaties bevestigd tussen bepaalde Spaanse rassen en hun Mexicaanse voorouders of met materiaal uit de rest van Europa.

Bron: levante-emv.com