Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe Tasty Tom met succes een nieuw tomatenras op de markt bracht

“Veel mensen weten niet dat tomaten op steenwolmatten worden geteeld en dat de stenen voor deze matten uit Duitsland komen", vertelt Ton Janssen van Tasty Tom. "Veel van onze Nederlandse tomaten worden naar Duitsland geëxporteerd, dus Duitse consumenten kopen eigenlijk producten die op hun eigen 'grond' is verbouwd."

Grodan, van de steenwolmatten, werkt al jaren samen met Ton Janssen, oprichter van de bekende Tasty Tom. Ton Janssen heeft de sector door de jaren heen zien veranderen: in 1990 waren er nog maar drie soorten tomaten verkrijgbaar op de markt tegenover 30 soorten vandaag de dag.

Ton was samen met zijn Tasty Tom collega’s één van de eerste ondernemers die met succes een nieuw tomatenras op de markt heeft gebracht. Tijdens de Grüne Woche sprak Grodan met Ton over zijn bedrijf, zijn succes als ondernemer en waarom hij na al die jaren nog steeds zo enthousiast is over tomaten.

Hoe begon het allemaal?
“Ik heb de ondernemersmentaliteit van m’n vader geërfd. Hij was een tuinder en had in Italië op vakantie grote vleestomaten gezien. Toen hij besloot om vleestomaten te gaan telen, had niemand anders dat nog gedaan op dat moment.

Zo ging het bij mij ook. Ik wilde in de jaren ‘90 een tomaat ontwikkelen die tegenwicht bood aan de negatieve verhalen over Nederlandse tomaten die op dat moment de ronde deden. Ik besloot samen met de gebroeders Vereijken en Verbeek om een smaaktomaat in de markt zetten met een merknaam die iedere consument kon herkennen. Net zoals Chiquita bananen.

Niemand gebruikte in die tijd een merknaam, dus we werden voor gek verklaard. Maar deze combinatie van een smaakvolle tomaat met een herkenbare naam die niemand anders mag gebruiken heeft ons enorm veel succes opgeleverd. We exporteren nu naar Duitsland, de Scandinavische landen en Engeland en bestaan in september 25 jaar.”

Hoe zie je de toekomst voor tomatenteelt?
“Tomatentelers worden geconfronteerd met een aantal grote uitdagingen. Zo krijgen we steeds weer te maken met nieuwe virussen en is duurzaamheid een steeds belangrijker thema in de kas.

Maar wat ik zo mooi vind aan de glastuinbouwsector, is dat er altijd weer innovatieve oplossingen worden gevonden voor nieuwe uitdagingen. Een voorbeeld: door het veranderende klimaat krijgen we opeens te maken met insecten in de kas die we nog nooit eerder hebben gezien. Wat we nu doen, bijvoorbeeld, is het inzetten van lokstoffen met een verwarringstechniek, waardoor we de nieuwste insecten kunnen bestrijden zonder gewasbeschermingsmiddelen. Fantastisch vind ik dat soort oplossingen.”
 
Wat weten mensen nog niet over de tomaat?
“Veel mensen weten niet dat tomaten op steenwolmatten worden geteeld en dat de stenen voor deze matten uit Duitsland komen. Veel van onze Nederlandse tomaten worden naar Duitsland geëxporteerd, dus Duitse consumenten kopen eigenlijk producten die op hun eigen 'grond' is verbouwd.

En dan nog iets wat ik wil meegeven: het allerbelangrijkste waarmee consumenten moeten stoppen is tomaten in de koelkast leggen. Tomaten horen op een fruitschaal te liggen, op kamertemperatuur. Dat is beter voor de smaak. Ze zijn er overigens niet om te bewaren, maar om op te eten.”

Voor meer informatie:
Grodan

www.grodan.nl
info@grodan.nl



Publicatiedatum: