Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maarten De Moor, LAVA:

"Samen met drie producentenorganisaties gaan we inzetten op digitalisering"

Tholen - Tijdens de Fruit Logistica in Belijn kondigde LAVA het pilotproject van haar nieuwe digitale platform aan, dat in het voorjaar gelanceerd zal worden. De eerste stap in deze digitalisering wil LAVA ervoor zorgen dat elke teler over een handig hulpmiddel beschikt dat hem bij zijn dagelijkse werkzaamheden kan ondersteunen. Een ‘digitale assistent’ op het veld, waarbij bestaande en nieuwe dienstverlening worden gecombineerd. Dit pilootproject vormt de basis voor een IT-platform dat verder zal worden uitgebreid met nieuwe functies ten dienste van de teler. Op termijn wil LAVA een ‘digitaal ecosysteem’ uitbouwen rond de teler en zijn producentenorganisatie.


Maarten De Moor van LAVA tijdens de persconferentie 

"Al geruime tijd heeft digitalisering een grote impact op ons leven", sprak Maarten De Moor van LAVA tijdens de persconferentie. "Ook rondom ons, in de land- en tuinbouw, zien we heel wat initiatieven rond digitalisering, zowel bij de productie als bij de consumptie van groenten en fruit. Als overkoepelende coöperatie van groente- en fruitproducentenorganisaties in België wil LAVA volop inzetten op digitalisering. In samenwerking met BelOrta, Coöperatie Hoogstraten
en REO Veiling wordt daarom een toekomstgericht IT-project opgezet: het Digital Experience Platform."

Efficiënt voor de producent
Als eerste stap in deze digitalisering wil LAVA ervoor zorgen dat elke teler over een handig hulpmiddel beschikt dat hem bij zijn dagelijkse taken kan ondersteunen: een ‘digitale assistent’ op het veld, waarbij
bestaande en nieuwe dienstverlening worden gecombineerd. "Op basis van een analyse van het voortraject ‘van teelt tot aanvoer’ werden 98 functionaliteiten geïdentificeerd. Al die functies bieden concrete oplossingen die ten dienste staan van de producent en de producentenorganisaties."



"Kwaliteitsvolle data vormen de vruchtbare bodem"
Dit voorjaar zal LAVA het pilootproject van haar digitale platform lanceren. "Met een toekomstvaste basis en technologie voorziet dit project in ondersteuning voor de teler in het volledige
teeltproces van groenten en fruit. In een eerste fase zal het pilotproject 6 van de beoogde 98 functies omvatten:"

1. Perceelbeheer: percelen registreren en indelen.
2. Zaaien/planten registreren: teelten op deze percelen beheren.
3. Behandeling registreren: gewasbeschermingsmiddelen registreren.
4. Residuanalyse: digitaal staalaanvragen registreren, geïnformeerd worden over het moment van staalname en terugkoppeling van het resultaat.
5. Kennisuitwisseling over behandelingen: informatie inwinnen over mogelijke teelt- en gewasbeschermingsmiddelen en hier informatie over delen met andere telers.
6. Actuele prijzen: actief geïnformeerd worden over de prijzen en over het resultaat dat men als teler hebt verwezenlijkt.

"De belangrijkste doelstelling is de teler te helpen zijn bedrijfseigen informatie te beheren en hem een 360°-overzicht te geven van zijn teelten", zegt De Moor. "We ontwikkelen een multifunctioneel platform, zowel mobiel als webbased, waarop telers eenvoudig met elkaar kunnen communiceren via chat en actieve meldingen krijgen over prijsvorming en productie."



Na de pilot zullen nieuwe functies worden ontwikkeld en aan het platform worden toegevoegd. Op langere termijn wil LAVA een ‘digitaal ecosysteem’ uitbouwen, waarin ook derde partijen uit de plantaardige sector kunnen koppelen met het platform. Op die manier kan de teler bijvoorbeeld advies krijgen van voorlichters (via chat), online bestellingen plaatsen bij toeleveranciers, verbinden met externe lastenboeken enzovoort. Het platform zal tevens toelaten nieuwe technologieën in te zetten, zoals artificiële intelligentie en chatbots.

Winst voor de klant
"Het beheren van volledige en kwaliteitsvolle informatie zal de basis vormen in het streven naar een nóg betere kwaliteit en optimale vermarkting van onze versproducten. Via de veelzijdige digitale omgeving zal een expert community worden opgebouwd met de 2600 producenten, verenigd in de producentenorganisaties binnen LAVA, om samen een nog beter antwoord te kunnen bieden op marktvragen en met vertrouwen de toekomst in te stappen", besluit Maarten. 

Voor meer informatie:
Maarten De Moor
LAVA
Tiensevest 136
B-3000 Leuven, Belgium
Tel. +32 (0)15 50 42 50
www.lava.be