Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter van Veen, Vanco:

“Dat ik veel klanten uit de beginperiode nog steeds belever, is iets waar ik trots op ben”

Tholen - Het Nederlands taalgebied strekt zich uit van het noorden van Nederland tot aan zuidelijke grens van België. Peter van Veen groeide op in het Drentse Norg, het eerste gebied. Hij settelde zich in het tweede, in Zulte nabij de Franse grens.

Peter werkt al 25 jaar als sales verantwoordelijke voor het Belgische Vanco. Groenten en fruit en het handelen daarin zijn en blijven een passie. Peter: “Vanco geeft mij vrijheid van handelen, ik heb leuke collega’s en er heerst een ongedwongen sfeer.”

Taalbarrière
Peter solliciteerde in 1994 op een vacature die hem wel interessant leek. “Een week na mijn sollicitatie kon ik beginnen. Ik had nog geen onderkomen en kon voorlopig intrekken bij de toenmalige eigenaren, de vader en moeder van de huidige eigenaren”, vertelt Peter.

Het enige dat hij destijds onderschatte, was de taalbarrière. “Ik wist niet dat er zoveel verschillen bestonden tussen Belgen en Nederlanders. Het grootste verschil is de taal. In het begin liep ik tegen een muur van dialecten aan. Alle handel verliep nog over de telefoon. De aankopers spraken alleen plat dialect. Het waren moeilijke maanden, gelukkig heb ik snel geleerd. Dat ik veel klanten uit de beginperiode nog steeds belever, is iets waar ik trots op ben.”

Moestuin
De binding met het werk komt niet alleen door het bedrijf. “Ik denk dat het vooral om de persoon in combinatie met het werk gaat wat de motivatie moet brengen. Ik ben opgegroeid in een agrarisch milieu en opgeleid in internationale en tropische marketing. Daarbij heb ik altijd al een passie gehad voor groenten en fruit. Niet alleen op het werk maar ook daarbuiten. Zodra ik thuiskom, duik ik de moestuin in, ga aan het werk in de kas of in de boomgaard met diverse fruitsoorten. Het product boeit mij enorm. Ik denk dat als je niet gegrepen of gepassioneerd bent door je werk, het gewoon niet blijft voortduren.”

Peter startte zijn loopbaan bij de Gebrs De Mooij in Amsterdam en kwam daarna terecht bij Vanco. Hij is verantwoordelijk voor de export van Belgische groenten en fruit. “De belangrijkste producten die we verhandelen zijn: sla, prei, tomaten, aardbeien en peren. Het is een klein gamma maar daar zijn we wel heel sterk in. We beheersen het hele kanaal. We werken direct met telers en verpakken zelf naar wens van de klant, kennen de kwaliteiten en de producten door en door. Indien gewenst kan ik voor de klant ook de logistieke afhandeling doen van de orders en het product in het magazijn plaatsen. Dat is allemaal geen probleem en het maakt niet uit waar in Europa, want we verzorgen ook het transport.”

Alles een stuk sneller
In de loop der jaren is er veel veranderd. “Het bedrijf is enorm gegroeid en de manier van werken is anders geworden. Er wordt veel meer technologie gebruikt. Dat begint al bij binnenkomst van goederen. Alles wordt gecheckt, gescand en de producten worden direct in een speciale koelcel gezet met de juiste temperatuur voor die bewuste goederen. Ook de hoeveelheden en kwaliteiten worden meteen verwerkt in het systeem en dat krijgen wij te zien in de verkoop. Vroeger was alles manueel, nu zijn veel meer data en informatie beschikbaar en gaat alles een stuk sneller. Ook hebben we in de loop der jaren nieuwe exportmarkten opgebouwd. Toen ik aantrad, ging 95% van de producten naar Frankrijk. Nu is dat nog maar 25%.”

De handel in groenten en fruit zal Peter nooit vervelen. “Het volgen van de veilingen, het contact dat je met de klanten hebt, het continu zoeken naar opportuniteiten en tendensen in de markt en daar proberen op in te spelen. Het is onvoorspelbaar. Prijzen kunnen enorm stijgen of dalen, dat is boeiend en brengt ook een stuk spanning met zich mee. Elke dag is weer verrassend. Je weet nooit wat er gaat gebeuren. Ik leef daarvoor, het is schitterend”, besluit Peter.

Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 34e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Vanco Belgium nv
peter@vanco.be 
www.vanco.be