De prijs van exclusiviteit

Tholen - Hoe mooi een product ook is, de verpakking kan hem maken of kraken. Het is daarom ook niet gek dat diverse verpakkers zich tegenwoordig richten op verpakkingen met een exclusievere, duurzame uitstraling. Dat vraagt wel om nieuwe investeringen. Leveren deze investeringen dan vervolgens meer op?

Bandall banderolverpakking
“De zichtbare duurzame uitstraling van de banderol-verpakking heeft een positieve impact op het koopgedrag van de consument”, vertelt Gerben Cornelissen, business development manager van Bandall enthousiast. Bandall vormt samen met Speciaaldrukkerij Max. Aarts de drijvende krachten achter de Branding by Banding concepten en banderolleertoepassingen.

Een recent voorbeeld hiervan is de nieuwe verpakkingslijn Johannes, ontwikkeld door AGF-Holland. “We zagen dat de consument op zoek was naar minder en duurzamere verpakkingsmaterialen. Nou ja, dachten we, als er dan toch verpakt moet worden om onder andere voedselverspilling tegen te gaan, dan het liefst zo duurzaam mogelijk, maar ook met de minste kans op beschadigingen.”


Bandall aardbeiverpakking van Johannes

De bescherming van de Bandall banderol-verpakking ontstaat door een kartonnen schaaltje met aan weerszijden twee flapjes. Door het schaaltje met de flapjes te banderolleren met een banderol van FSC gecertificeerd Kraft of MC papier (dat is voorzien van een PE vrije lijmspot of biobased coating), worden de flapjes naar binnen gedrukt.

Hierdoor blijven bijvoorbeeld appels, peren, citroenen of avocado’s onbeschadigd en strak in de kartonnen schaal zitten. Het papieren banderolleermateriaal kan worden voorbedrukt met merk-gerelateerde afbeeldingen, logo’s of teksten (Branding by Banding). Daarnaast kan variabele informatie gelijktijdig op de banderol worden meegeprint.  

Totaalplaatje
Gerben constateert dat een machine-investering voor een recyclebare, biologisch afbreekbare en/of bio-based banderolverpakking zichzelf snel terugbetaalt. “En de kosten voor de duurzame materialen vallen enorm mee, zeker als je kijkt naar de mogelijkheden op het gebied van branding en de oplopende verkoopcijfers”,  benadrukt hij daarbij.

Hij wijst erop dat de verpakking verder geen additionele etiketten nodig heeft - en dus ook geen additionele etiketteermachine - wat weer scheelt in de kosten. “Bovendien is de Bandall banderolverpakking al succesvol gebleken in diverse grote supermarktketens in Nederland en daarbuiten. Kijk dus naar het totaalplaatje van kosten en opbrengsten.”


Bandall appelverpakking voor Albert Heijn

Aantrekkingskracht
Luuk Wessels, marketing en business development manager van speciaal drukkerij Max. Aarts, sluit zich hierbij aan. Het bedrijf levert al jaren milieuvriendelijke (duurzame) verpakkingsoplossingen die gericht zijn op vermindering van verpakkingsmaterialen en afval. Dat de Bio-Banderol flink binnen de AGF wordt ingezet, vindt Luuk dan ook geen verrassing. “Het grote voordeel van de banderolverpakking is niet alleen de duurzaamheid, maar ook de aantrekkingskracht die het heeft op de consument. Qua bedrukking is van alles mogelijk, zowel op de voor- als achterzijde. Denk ook aan storytelling of het plaatsen van een authentiek recept.”

Stackpack
De Stackpack-verpakking van Zalpak & Straatman heeft dankzij het ontwerp en de keuze voor karton ook een duurzame uitstraling. Bij de Stackpack wordt de sealflens van een kartonnen topsealschaal naar beneden gehouden, waardoor de folie strak gespannen wordt na het sealen en de verpakking veel beter gestapeld kan worden. De kans op beschadiging van de verpakking en de -vaak kwetsbare- inhoud neemt hierdoor af.


De Stackpacks van Zalpak & Straatman

“De verpakking zelf is natuurlijk wat duurder door het extra karton, maar dat is niet het hele verhaal”, legt Ronald Zwaga van Zalpak & Straatman uit. “Ik denk dat het belangrijk is om ook te kijken naar de hele keten, die volgens mij zelfs goedkoper kan worden bij het gebruik van verpakkingen zoals de Stackpack. De schaal is 100 procent karton, dus volledig zonder kunststof en er zit ook geen plakmedium op.

Bovendien kan de verpakking gestapeld worden; dat is een groot logistiek voordeel en met een flowpack veel lastiger. Doordat de hoeken van de verpakking pas tijdens het topsealen met elkaar verbonden worden, kan de schaal geproduceerd worden op een reguliere opzetmachine. Hierdoor is de productiesnelheid groot en worden de kosten relatief laag gehouden.”

Afweging
De verpakker ziet strategische kansen voor slimme verpakkingen zoals de Stackpack. “Natuurlijk is de prijs altijd even een issue, maar het is belangrijk om de hele keten hierbij te bekijken. Doordat de verpakking zorgt voor een vermindering van de afvalstroom en de schaponderscheiding vergroot, weegt de prijs van het karton ten opzichte van plastic al een stuk minder zwaar.

“Verkopers kunnen door de premium uitstraling van verpakkingen met karton een hogere prijs vragen en zich onderscheiden bij de verkoop van het meeste fruit. Dat weegt zeker op tegen de eventuele extra kosten van het duurzame materiaal. De uitstraling past daarnaast ook bij het gezonde imago van groenten en fruit en creëert een authentieke ‘look and feel’. Reken maar dat dat zich uitbetaalt.”

Bag-2-Paper
De Bag-2-Paper van familiebedrijf JASA sluit aan bij het rijtje van duurzame verpakkingsoplossingen die inspelen op de huidige behoeften van de kritische consument. “In de markt zagen we dat er vraag was naar minder plastic en naar duurzame verpakkingen die een waardevolle uitstraling hebben”, vertelt Stephanie Hulshoff van JASA uitgebreid. “Daarom hebben we een nieuwe en snelle technologie ontwikkeld die heeft geleid tot een nieuw verpakkingsconcept: Bag-2-Paper.”

Deze verticale verpakkingsmachine is geschikt voor het verduurzamen van verpakkingen voor droge producten zoals aardappels, uien en knoflook. Bag-2-Paper is 100 procent papier zonder plastic coating en geschikt voor recycling. Daarnaast wordt de verpakking gesloten zonder te sealen. De technologie kan rekenen op het nodige succes: JASA mocht hiervoor de NL Packaging Award 2019 in ontvangst nemen en in mei 2020 ontvangt het bedrijf ook de Worldstar Packaging Award 2020 en de kersverse Worldstar Sustainability Award.

Overstap
Stephanie merkt dat de consument steeds kritischer wordt in de keuze van een product. “De huidige vraag van de consument is niet alleen ontstaan door de welbekende milieudiscussie, maar ook door de behoefte van de consument aan een verpakking met een bepaalde duurzame en veilige uitstraling. Binnen de AGF kun je soms niet zonder verpakking, maar met de Bag-2-Paper verpak je duurzaam en milieubewust, zonder dat er aan snelheid wordt ingeleverd. Doordat er geen hitte gebruikt wordt om de verpakkingen te sealen, zijn de verpakkingsmachines energiezuinig en kunnen er kosten worden bespaard.”

De Bag-2-Paper is te gebruiken voor de papieren vlakke pillow verpakking, verpakking met zij-invouwen en doy-style verpakking. “De duurzame uitstraling van het papier kan de consument helpen om de overstap te maken naar duurzamere alternatieven”, concludeert Stephanie.

Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Bandall 
info@brandingbybanding.com
www.brandingbybanding.com 

Speciaaldrukkerij Max. Aarts 
lw@maxaarts.nl 
www.maxaarts.nl 

Zalpak & Straatman
r.zwaga@zalpak-straatman.nl
www.zalpak-straatman.nl

JASA Packaging Solutions
s.hulshoff@jasa.nl
www.jasa.nl


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven