Tholen - “De vraag naar verse kruiden neemt toe,” zegt Ayelet Lantzer van AdaFresh dat vanuit het hoofdkantoor in Israël en de logistieke vestiging in Nederland onder andere verse kruiden over heel de wereld exporteert. “Het lijkt erop dat de consument zich steeds bewuster wordt van de verse kruiden. Verse kruiden zijn onderdeel van het normale consumptiepatroon geworden in de keuken.”
Zij ziet de voortdurende aandacht voor de smaakmakers in kookprogramma’s op tv als de voornaamste reden waardoor de consument meer en meer om verse kruiden vraagt en de productcategorie groeit. Ayelet observeert dat er al enige jaren een ontwikkeling gaande is waarbij de consument gedroogde kruiden steeds vaker vervangt door verse kruiden. Vooral de versheid en smaak van verse kruiden liggen hieraan ten basis.
Ruimte voor groei
“De markt voor verse kruiden is nog steeds in ontwikkeling,” geeft Ayelet aan. Zij voorziet groei in zowel de retail markt als in de food-service en groothandelsmarkt. “Er is ruimte voor groei.”
AdaFresh bedient beide markten en marketing directeur ziet dat de food-service markt wat later is begonnen met focussen op verse kruiden dan de retail, waardoor die markt wat meer gelegenheid biedt voor uitbreiding.
AdaFresh rapporteert dan ook meer groei in de foodservice. Ayelet constateert dat de markt voor verse kruiden in heel Europa groeiende is. “In Oost-Europa is er de meeste ruimte voor groei, omdat de consumptie daar wat lager was dan in West-Europa. Maar de kloof wordt snel kleiner.”
Basilicum, bieslook en munt horen tot de meest verkochte kruiden van AdaFresh
Uitdagingen
Kruiden als rode basilicum, zeekraal of zuring maken deel uit van het assortiment van AdaFresh maar de hardlopers onder de smaakmakers zijn aromatische basilicum, bieslook en munt. “Deze producten groeien nog steeds,” zegt Ayelet. Adafresh betrekt de kruiden in zowel Israël als Kenia.
“Het is altijd uitdagend want het telen van kruiden is erg afhankelijk van het weer. Het is een heel gevoelig product en iedere weersverandering heeft echt invloed op de productie. Het is dus echt uitdagend om de kwantiteit en de kwaliteit te kunnen inkopen.” Hoewel de verkoop de afgelopen Kerst erg goed was, maken de huidige weersomstandigheden in zowel Israël als Kenia – in beide landen is sprake van hevige regenval – het extra moeilijk om aan de toegenomen vraag naar verse kruiden te voldoen, geeft Ayelet aan.
Zij constateert dat door de opwarming van de aarde het weer aan het veranderen is waardoor de uitdagingen sterker naar voren komen dan voorheen. “Bijvoorbeeld in Kenia is de winter normaal gesproken het droge seizoen, maar deze winter was het onverwacht nat. Dat is een verandering.”
AdaFresh exporteert verse kruiden over heel de wereld
Verschuiving
Hoewel de vraag naar verse smaakmakers zeker toeneemt, ziet Ayelet de veranderende weersomstandigheden als een mogelijke bedreiging. “De consumentenvraag is er en de oplossing voor dergelijke problemen zal waarschijnlijk van productie in andere geografische gebieden moeten komen.” Zij verwacht echter niet dat dergelijke omstandigheden hun weerslag zullen hebben op de consumentenvraag.
De marketing directeur voorziet dat die blijft groeien. De klimatologische omstandigheden veranderen dusdanig dat Ayelet al een verschuiving van de teelt waarneemt. “De productie van verse kruiden vindt in toenemende mate in Europa plaats. In gebieden zoals Spanje, Marokko en Italië was het voorheen in de winter te koud om kruiden te kunnen telen maar vanwege de opwarming is dat nu wel mogelijk. Ook de productie in Centraal-Amerika en Zuid-Amerika groeit enorm.”
Zij verwacht dat de teelt van verse kruiden in deze ‘nieuwe’ gebieden zich verder zal ontwikkelen om aan de consumentenvraag te voldoen. Ayelet spreekt de hoop uit dat er zich meer teeltgebieden zullen ontwikkelen net als nieuwe variëteiten zodat de consument daar de vruchten van kan plukken.
Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 34e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Adafresh
ayelet@adafresh.co.il
www.adafresh.co.il