Logistieke problemen door noodweer Spanje

Dinsdagmiddag werd de autosnelweg AP-7 tussen Figueres en La Jonquera in de noordelijke Spaanse provincie Girona heropend na 12 uur afgesloten te zijn geweest voor alle verkeer. Eerder werd ook de A-23 tussen Teruel en Zaragoza heropend.

De Catalaanse Verkeersdienst (SCT) en de autosnelwegbeheerder Abertis lieten weten dat het verkeer sinds dinsdagmorgen weer een normaal verloop kent. Ook waren er geen incidenten meer op het deel van de nationale weg N-II in de provincie Girona dat dinsdag nog versperd was door sneeuwval en later ook door hevige regenbuien.

Dinsdag waren er talloze overstromingen en stroomonderbrekingen in de Catalaanse streek Alto Ampurdán.


Vrachtwagen die vastzit in Vilamalla (Gerona)

"Voorzichtigheid is geboden en voor men de weg opgaat, is het aan te raden eerst de staat van het wegennet en de weersvoorspelling te raadplegen. Op sommige wegen is het gebruik van sneeuwkettingen overigens raadzaam of zelfs verplicht", zo laat de verkeersdienst weten.

Gisteren bleef de alarmfase van kracht in de stad Girona wegens overstromingsgevaar van de rivier de Onyar.


De rivier de Onyar in Girona

Salvador Ribes Ibáñez, commercieel verantwoordelijke bij het transportbedrijf Betrex, vertelt ons over de hevige regenval in het gebied rond Valencia: "Onze vrachtwagens hebben veel vertraging opgelopen en onze dienstverlening is op een lager pitje gezet. Er zijn minder vrachtwagens vertrokken".

"We hebben twee routes om Spaanse goederen vanuit Valencia naar de rest van Europa te voeren. De eerste route loopt langs de Middellandse Zee, waar de sneeuw in La Jonquera de weg geblokkeerd heeft. De tweede optie is langs Irún in het Baskenland. Op deze route zijn veel vrachtwagens stil komen te staan in Calamocha in de provincie Teruel. We kunnen de positie van elke vrachtwagen in realtime volgen. Dat is eigenlijk bijna nooit echt nodig, behalve in bijzondere omstandigheden zoals nu”, zegt Salvador.

Het transportbedrijf uit Valencia is goed op de hoogte van het lokale nieuws: “Hier in Valencia horen we telers zeggen dat tot 80% van de citrusoogst verloren is gegaan. Het gaat niet alleen om esthetische schade aan het fruit. In veel gevallen zijn de sinaasappelen gewoon op de grond gevallen... ", zegt de verantwoordelijke.

"De situatie is er een van overmacht en onze klanten zijn dan ook begripvol. Een vrachtwagen kan tot 24 uur vertraging oplopen in de huidige omstandigheden. Omdat onze klanten beseffen dat we de realiteit niet kunnen veranderen, accepteren ze het oponthoud", zegt Salvador Ribes.

“De logistiek van vandaag de dag kan best ingewikkeld zijn. Een klant kan bijvoorbeeld bellen om 16u met de vraag om binnen een paar uur 6 pallets te gaan laden. De meest delicate operatie is groupage. Dit soort logistiek vereist een onberispelijke coördinatie en een behoorlijk complexe organisatie. Het is echter de huidige trend in het agrofoodtransport”.

Betrex werkt met een stabiele klantenportfolio. Dat geeft het bedrijf de kans goed op de hoogte zijn van de behoeften van elke afzonderlijke klant. “Vaak gaan we proactief te werk en bellen we onze klanten op om te vragen wat hun vooruitzichten zijn. We vragen hen welke orders in de pijpleiding zitten. Deze handelwijze stelt ons in staat soepelheid aan de dag te leggen en een vlotte service te verzekeren, ook als de verkeerssituatie niet meewerkt en niet zo vlot is...”, zegt Salvador Ribes ter afsluiting.

Voor meer informatie:
Salvador Ribes Ibáñez (verantwoordelijke export)
Betrex España S.A.
Carrer Barranc 24
46711 Guardamar de la Safor (Valencia) - Spanje
Tel: +34 962878080 
export@betrex.es
www.betrex.es


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven