Een brug tussen glastuinbouw en consument

Op 12 december vond bij Mea Vota in Huissen een brainstorm sessie plaats met als thema ‘Experience the Horticulture’. Er was een uiteenlopend gezelschap aanwezig met vertegenwoordiging uit de gelederen van onderwijs, recreatie, vastgoed, telers, gemeente en provincie.

Het doel van de brainstorm is de Lingewaardse (glas)tuinbouw beter op de kaart te zetten, door een brug te slaan met de inwoners van het gebied maar bovenal met de consument. Hoe? Door consumenten zelf te laten ervaren waar hun voedsel of planten vandaan komen. Vandaag de dag zijn kant-en-klaar producten onder het mom van ‘gemak dient te mens’ niet meer weg te denken uit de supermarkten, maar hoe belanden die producten op het bord van de consument? Hoe worden de producten bijvoorbeeld geteeld?

Veel producten zijn afkomstig uit het buitenland, terwijl het regelmatig ook dichter bij huis te vinden is. Dit project biedt kansen om de consument een beleving aan te bieden en ze te laten ervaren hoe het proces van zaadje tot plant tot stand komt. En dat wat je ver haalt niet per definitie altijd lekkerder is.

Greenport Arnhem Nijmegen vroeg Roland Meeuwsen, voorzitter van ‘Kom in de Kas’ regio Arnhem Nijmegen en deelnemer aan de brainstorm sessie om zijn reactie op de plannen. “Het is een mooi initiatief dat wij absoluut toejuichen. Het is nodig dat er meer binding tussen de tuinbouw en het grote publiek komt. Er zijn goede ideeën op tafel gekomen. Het is wel zaak om zoveel mogelijk tuinders hierbij te betrekken.

Die ideeën hebben een stevig draagvlak nodig, want dan hebben ze een grote kans van slagen. Het doel is uiteindelijk om burgers oftewel de consument te informeren over de tuinbouw en wie kan dit beter doen dan diegene met de praktijkervaring: de tuinder zelf."

Er zijn uit de brainstorm voorstellen gekomen die nader zullen worden onderzocht op haalbaarheid. Voor de uitvoering van het 'Experience the Horticulture' is een subsidie toegekend in het kader van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling ‘Europa investeert in zijn platteland’.

Bron: Greenport Arnhem Nijmegen


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven